خدمات ناباروری در ایران همسطح اروپا و آمریکاست

دبیر تیم برد جنین شناسی اظهارکرد: خدمات ناباروری ایران نسبت به کشورهای منطقه در بالاترین سطح قرار دارد و نسبت به کشورهای اروپایی و آمریکایی نیز همسطح است.


به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت،دکتر معرفت غفاری  فوق تخصص ناباروری گفت: خدمات ناباروری ایران نسبت به کشورهای منطقه در بالاترین سطح قرار دارد و نسبت به کشورهای اروپایی و آمریکایی نیز همسطح است و دلیلش هم مراجعه بیماران بسیار زیاد از کشورهای اروپایی، استرالیا و آمریکا برای دریافت خدمات درمان ناباروری به کشورمان است.

وی ایجاد زیرساخت‌های لازم و تأمین اعتبار در این حوزه را از جمله دلایل پیشرفت کشورمان در زمینه درمان ناباروری عنوان کرد و افزود: ما با همکاری و توان علمی پژوهشگاه رویان و علوم پزشکی یزد رشته «بیولوژی تولید مثل» را تعریف کردیم تا فارغ التحصیلان این رشته کارهای پژوهشی، آموزشی، درمانی و خدماتی را ارائه دهندکمااینکه سالیانه 18 نفر فارغ التحصیل در این رشته پذیرش داریم و مراکز تحقیقاتی نیز در این زمینه تأسیس شدند.

استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی متذکرشد: در حال حاضر 80 درصد بار درمان ناباروری بر دوش بخش خصوصی است و این مراکز خصوصی از نظر تجهیزات پزشکی چیزی کمتر از مراکز درمانی خارج از کشور ندارند.

غفاری با بیان اینکه تعداد مراکز سطح سه درمان ناباروری نسبت به جمعیت کم است و برای هر 500 هزار نفر، یک مرکز درمان ناباروری لازم داریم گفت: ما در حال حاضر 140 مرکز درمان ناباروری داریم درصورتیکه تعداد این مراکز باید 170 تا 200 مرکز باشد.

دبیر تیم برد جنین شناسی اضافه کرد: اگرچه تعداد مراکز درمان ناباروری تهران مساوی با کل مراکز در سراسر کشور است اما در مرکز برخی استان‌ها حتی یک مرکز درمان ناباروری هم وجود ندارد.

وی با بیان اینکه رشته بیولوژی تولید مثل از نظر میزان استقبال، جزو رده‌های اول و دوم است گفت: ظرفیت ما در این رشته 17 نفر است اما حدود سه چهار نفر دیگر را هم اضافه می‌کنیم.

غفاری تأکیدکرد: برنامه ریزی برای این رشته دانشگاهی باید توسط متخصصان انجام شود و درمورد افزایش و یا عدم افزایش ظرفیت در این رشته نیز باید با نظر ما تصمیم گیری شود.

منبع:رادیو گفتگو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha