ضرورت تلاش همه جانبه برای اجرای قانون جهش تولید دانش‌بنیان

در نشست ستاد اقتصاد دانش‌بنیان استان تهران با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و استاندار تهران، بر ضرورت توجه به اجرای قانون جهش تولید دانش بنیان و اختصاص فضای استقرار به این کسب و کارها تاکید شد.

به گزارش گروه علمی و فناوری خبرگزاری سلامت ، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در این نشست با بیان این‌که فرآیند استقرار شرکت های دانش بنیان و خلاق در مناطق شهری بر اساس قانون جهش تولید تسهیل شده است، ادامه داد: یکی از اصلی ترین دغدغه‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق، استقرار در فضاهای شهری است که با کمک این قانون،اختیار دستگاه‌های اجرایی افزایش یافته است و شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق، به نحو بهتری می‌توانند از فضای شهر تهران بهره ببرند.

ستاری، با بیان این‌که فضاهای بسیاری در استان تهران وجود دارد که می تواند با تغییر کاربری به بستری برای استقرار شرکت های دانش بنیان و خلاق تبدیل شود، افزود: بهترین معماران و طراحان داخلی کشورمان نمونه های موفقی از این تغییر کاربری را در اماکن مختلف پیاده سازی و آن ها را به فضایی در دل زیست بوم نوآوری و فناوری تبدیل کرده‌اند.

ضرورت تلاش همه جانبه برای اجرای قانون جهش تولید دانش‌بنیان

رئیس بنیاد ملی نخبگان، بیان این که قانون جهش تولید دانش بنیان، بستر خوبی را برای تسهیل سرمایه گذاری بخش خصوصی ایجاد کرده است ادامه داد: یکی از محورهای مورد توجه قرار گرفته در این قانون، افزایش سرمایه صندوق های پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها است و بخش خصوصی طبق این قانون از معافیت های خوبی برای سرمایه گذاری در این صندوق ها برخوردار خواهد شد. باید همه بخش ها عزم خود را برای اجرای بندهای این قانون جزم کنند.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، از نقش کلیدی استان‌داری‌ها در حمایت از توسعه زیست‌بوم شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق گفت و ادامه داد: بر اساس این قانون، استانداران موطفند منابع را در اختیار شرکت های دانش بنیان بومی قرار دهند. موضوع اختصاص اعتبار به شرکت های دانش بنیان و عضویت روسای پارک های علم و فناوری در نشست های توسعه استان بخشی از ویژگی های این قانون به شمار می رود. قانونی که پس از سه سال پیگیری مستمر به تصویب رسیده است و نقش شرکت‌های دانش بنیان و خلاق را در توسعه استان پررنگ می کند. همه بخش ها باید با یکدیگر همدل شوند و با همراهی یکدیگر این قانون و آیین نامه های آن را در استان پیاده کنند.

حمایت از استقرار دانش‌بنیان‌ها در استان تهران

محسن منصوری استاندار تهران نیز با اشاره به این که تهران دانش‌بنیان‌ترین استان کشور، تهران است و بر همین اساس، یکی از بخش های مورد توجه در زیست بوم فناوری و نوآوری این استان به شمار می‌رود، ادامه داد: تلاش می‌کنیم تا با حمایت و همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نقش شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق در حل مهم‌ترین چالش‌های استانی، پررنگ و جدی تر شود.

وی با تاکید بر این که تهران استانی است که با توجه به ظرفیت‌هایش باید به کمک نواوری و فناوری پیش برود ادامه داد: مقام معظم رهبری در فرمایشاتشان به خوبی تاکید دارند که مسایل این استان به کمک‌ نخبگان و فناوری قابل حل است. پارک فناوری پردیس یکی از نمادهای توسعه فناوری است و اکنون ظرفیت توسعه پارک های فناوری مشابه این پارک علم و فناوری وجود دارد. بخش خصوصی این آمادگی را دارد که در توسعه علم و فناوری کشور نقش آفرینی کند.

منصوری، با بیان این‌که آمادگی داریم به کمک منابع استانی و ملی، مدل پارک فناوری پردیس را در سایر نقاط توسعه دهیم، از نقش دانش بنیان ها در حل مشکلات رایج استان تهران گفت و افزود: اگر شرکت های دانش بنیان نقش آفرینی نکنند چند موضوع اصلی تهران از جمله آلودگی هوا، ترافیک و ... حل نخواهد شد. از معاونت علمی و فناوری تقاضا داریم که با میانجی گری و ایجاد فصای تعامل، نقش شرکت‌های دانش بنیان و خلاق را در حل مسایل استان پررنگ کنند.

در این نشست، شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق، رؤسای پارک‌های علم و فناوری، مسئولان اتحادیه‌ها و انجمن‌های دانش‌بنیان و استارتاپی، به بیان دیدگاه‌ها و مشکلات خود در حوزه دانش‌بنیان و خلاق پرداختند. معافیت‌ها و تسهیلات، زیرساخت‌های لازم، اشتغال اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها، احکام مالیاتی و حمایت تامین اجتماعی از مواردی بود که در این نشست مطرح و قول پیگیری آن‌ها از سوی معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری و استاندار تهران داده شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha