۵ ترفند ساده برای جلوگیری از تنبلی کودکان

یکی از نکاتی که همه والدین باید به آن توجه کنند مهیا کردن زمینه‌ای است تا کودکان در فعالیت‌های دیگری جز فعالیت‌های مدرسه نیز شرکت کنند. به عنوان مثال آن‌ها را در کلاس‌های موسیقی، ورزش و ... ثبت‌نام کنید.

امروزه یکی از نگرانی‌های مهم اکثر والدین این است که فرزندان‌شان بهترین عملکردشان را در کار و تحصیل ندارند و نه اینکه انگیزه‌ای برای شروع یک پروژه از خود نشان نمی‌دهند. در واقع تصور آن‌ها این است که فرزندان تنبلی دارند که حس انجام کارهای درست را ندارند.

در این مطلب توصیه‌های موثری برای جلوگیری از تنبل شدن فرزندان‌تان داریم.


فرزندان‌تان را در کارهای منزل شرکت دهید
در تربیت کودکان لازم است که از همان سنین خردسالی متناسب با سن و توانمندی‌هایشان مسئولیت‌هایی به آن‌ها محول کنید. از آن‌ها بخواهید که اسباب‌بازی‌های خود را جمع و مرتب کنند، لباس‌های کثیف را در سبد بیاندازند یا در چیدن یا جمع کردن میز غذا کمک کنند. همین موارد ساده به آن‌ها در درک معنای کار و وظیفه کمک زیادی می‌کند.

واقعیت این است که ارزش کار کردن باید از همان سال‌های اول زندگی کودک به او آموزش داده شود. می‌توانید از کلمات و جملات تشویقی برای تشویق آن‌ها استفاده کنید تا با اشتیاق وظایف محوله را انجام دهند.

سعی کنید به عابر بانک تبدیل نشوید
اشتباه برداشت نکنید. منظورمان این نیست که نیازهای فرزندان‌تان را تامین نکنید. بلکه لازم است از دنبال کردن هوا و هوس‌های بی‌جای آن‌ها اجتناب کنید و بدون اینکه کاری کرده و استحقاقش را داشته باشند به آن‌ها جایزه ندهید.

دریافت کردن جایزه باید به بعد از انجام وظایف محوله موکول شود، چون در این‌صورت کودک می‌فهمد که برای دریافت یک جایزه یا امتیاز باید ابتدا کاری را به خوبی انجام دهد. درست همانند بزرگسالان که پولی را در ازای ارائه سرویسی دریافت می‌کنند.

الگوی خوبی برای فرزندان‌تان باشید
طبیعتا اولین اقدامی که اهمیت کار را به کودکان نشان می‌دهد دیدن همت و پشتکار والدین است. زمانی که شما کارها را با انگیزه، قاطعیت و علاقه انجام می‌دهد آن‌ها نیز برای انجام کارها یا بهبود عملکردشان تلاش بیشتری می‌کنند، بنابراین شما بهترین الگو برای فرزندان‌تان هستید. رفتار شماست که آن‌ها را مسئولیت‌پذیر یا تنبل بار می‌آورد. توصیه می‌شود آن‌ها را در کارهای خود شرکت دهید تا به مرور در انجام کارها پیشرفت کنند.

آن‌ها را به انجام کارهای متفرقه تشویق کنید
یکی از نکاتی که همه والدین باید به آن توجه کنند مهیا کردن زمینه‌ای است تا کودکان در فعالیت‌های دیگری جز فعالیت‌های مدرسه نیز شرکت کنند. به عنوان مثال آن‌ها را در کلاس‌های موسیقی، ورزش و ... ثبت‌نام کنید.

یافتن فعالیت مناسبی که مورد علاقه فرزندتان باشد به آن‌ها احساس مسئولیت می‌دهد و به این ترتیب با علاقه و با میل و رغبت به دنبال کارهای مورد علاقه‌شان می‌روند و نیازی به زور و اجبار نیست. اگر از کودکی در فرزندان‌تان انگیزه ایجاد نکنید باعث بروز تنبلی و مشکل در انجام کارها می‌شوید که در بزرگسالی خود را نشان می‌دهد.


کارهایتان را در کنار فرزندان‌تان انجام دهید
بهترین شیوه برای نشان دادن اهمیت کار به کودکان این است که کارها را با او انجام دهید. به این ترتیب قادر خواهید بود او را گام به گام راهنمایی کنید و به مرور شک و تردیدهایی را که بروز می‌دهند برطرف کنید. با این کار علاوه براینکه با فرزندتان وقت می‌گذرانید و روابط خانوادگی‌تان تقویت می‌شود، به او کمک می‌کنید تا در ذهن خود کارها و شغل‌های مورد علاقه‌اش را پیدا کند.

در تمام کارهایی که با فرزندتان انجام می‌دهید به او نشان دهید مهمترین مسئله این است که در انجام هر کاری تمام تلاش‌تان را به کار بگیرید تا بهترین نتیجه ممکن حاصل شود. در طول این مسیر آن‌ها یاد می‌گیرند که صبوری و تحمل شکست و عدم موفقیت ضروری است و اینکه همیشه همه کارها آنگونه که ما می‌خواهیم پیش نمی‌رود.


توصیه‌هایی برای برخورد با کودک یا نوجوان بی‌انگیزه

بسیار رایج است که کودکان انگیزه‌ای برای انجام کارها ندارند. شما می‌توانید با در پیش گرفتن برخی اقدامات در آن‌ها ایجاد انگیزه کنید:

۱- زمانی که به فرزندتان کاری می‌سپارید آن را به شکل سرگرم‌کننده‌ای انجام دهید تا احساس نکند دارد کاری انجام می‌دهد.

۲- هر بار که کار خوبی انجام می‌دهد یا وظایف خود را به درستی انجام می‌دهد او را تشویق کنید. تشویق کلامی شما را به هدفتان نزدیک می‌کند.

۳- در وضع قوانین و کارهایی که به فرزندتان محول می‌کنید ثابت‌قدم باشید. به این ترتیب کسب هر عادتی را برای او راحت‌تر می‌کنید.

۴- وظایف خانه را به‌طور مساوی تقسیم کنید. هیچ یک از اعضای خانواده نباید احساس فشار کاری بیشتر داشته باشند.

۵- برای انجام و اتمام کارها محدوده زمانی وضع کنید. یعنی هر کاری که سپرده‌اید باید در یک بازه زمانی که شما آگاهانه تعیین کرده‌اید انجام شوند.

منبع:رادیو سلامت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha