گرانی دارو برای مصرف کننده نداریم

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجندعنوان کرد: از 23 تیرماه بنا بر طرح اصلاحی دولت و اصلاح نظام ارزی، ارز ترجیحی حذف نشده و تنها اختصاص آن از شرکت‌های تولید کننده دارو به سازمان‌های بیمه گر انتقال یافته و بدین صورت گرانی دارو برای مصرف کننده نداریم.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت ؛ دکتر زهرا کیانی، معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند دربرنامه «گفتگوی اجتماعی» رادیو گفتگو در  مورد گرانی دارو گفت: در این طرح در واقع تغییر تخصیص ارز ترجیحی انجام شده و به جای در اختیار قرار دادن ارز ترجیحی به تولید کننده با مکانیسم بیمه‌ای این ارز به مصرف کننده اختصاص یافته است و به موجب اجرای این طرح دریافت بیشتری از مصرف کننده وجود ندارد.

کیانی تصریح کرد: با تغییر اختصاص ارز ترجیحی از تولید کننده به مصرف کننده، قیمت مصرف کننده دارو افزایش می‌یابد ولی این افزایش قیمت را بیمه‌ها متقبل می‌شوند و پرداخت از جیب مردم افزایش ندارد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه برای اجرای این طرح بسیاری از داروها که تحت پوشش بیمه نبوده‌اند اکنون تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند گفت: 366 قلم داروهایی که تحت پوشش بیمه نبوده و بدون نسخه دریافت می‌شدند علیرغم اینکه افزایش قیمت نداشته است اکنون نیز تحت پوشش بیمه هم قرار گرفته‌اند.

وی ادامه داد: بر اساس ابلاغیه‌ها در حال حاضر این مرحله از طرح به خوبی اجرا شده و مشکلی وجود ندارد و بیمه‌ها نیز پای کار هستند و امید می‌رود تا پایان کار اجرایی شدن طرح، روند اجرا بدون مشکل پیش برود و افزایش قیمت و مشکل کمبود دارو در کشور وجود نداشته باشد.

کیانی اذعان داشت: در حال حاضر به طور متوسط قیمت مصرف کننده دارو 20تا 30 درصد افزایش یافته که این مبلغ نیز قابل پرداخت به سازمان‌های بیمه گر است چون بر اساس ابلاغیه‌ها مبلغی که باید برای بیمه‌ها اختصاص یابد پیش بینی شده است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ابراز امیدواری کرد: با اجرای این طرح اتفاقات خوبی در چرخه داروی کشور رقم بخورد و مردم با مشکل کمبود دارو و یا افزایش پرداخت از جیب در گروه‌های دارویی مختلف پس از اجرای طرح مواجه نباشند و داروهای مورد نیاز در دسترس مردم بوده و بیمه ها به تعهدات خود عمل کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha