کد خبر: 184653
۷ مرداد ۱۴۰۱، ۱۰:۴۴
"حج " به روایت هلال خدمت

از دیدگاه هلال احمری‌ها "حج " عطر و بوی دیگری دارد...معنا و مفهومی از جنس آماده باش برای عملیاتی بین‌المللی و نقش و نگاری به زیبایی یک خدمت تمام عیار الهی...

مرضیه باغستانی// "حج" کلمه‌ای دو حرفی که دنیا دنیا حرف در آن نهان است و برای هر شخصی تداعی کننده‌ی خاطراتی متفاوت است. یکی یاد سفر بزرگترهایش می‌افتد و دیگری یاد خاطراتش...یکی یاد آمال و آرزوهایش برای رفتن به این سفر معنوی می‌افتد و دیگری یاد شور و نشاط اعمالش...

حال اما از دیدگاه هلال احمری‌ها "حج " عطر و بوی دیگری دارد...معنا و مفهومی از جنس آماده باش برای عملیاتی بین‌المللی و نقش و نگاری به زیبایی یک خدمت تمام عیار الهی...

جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در مرکز پزشکی حج و زیارت خود، هر ساله رسالتی عظیم دارد در برپایی موسم با شکوه "حج "...

از ابتدای فراخوانی کشور عربستان و اعلام سهمیه‌های کشورها تا لحظه برگشت حجاج به کشور نقش‌های گوناگونی ایفا می‌کند.

امسال نیز که پس از تعطیلی دو ساله کرونایی این تجمع با شکوه، قرار به برگزاری آن شد، جمعیت هلال احمر  اقدامات خود را منطبق با دستورالعمل‌های کشور میزبان و پروتکل‌های بهداشت جهانی برنامه‌ریزی کرد تا بتواند خدمات شایسته‌ای به زوار بیت‌الله الحرام ارائه نماید.

"حج " به روایت هلال خدمت

این عملیات با غربالگری زائرین و شناسایی بیماران خاص همچنین تزریق واکسن‌های مورد نیاز حجاج همچون مننژیت و فلج اطفال و حتی بررسی تزریق حداقل دو دوز واکسن کرونا مورد تایید کشور میزبان آغاز کار جمعیت هلال احمر بود اما این ماموریت تازه شروع شده!

رایزنی با کشور میزبان در راستای راه اندازی بیمارستان و درمانگاه‌های تخصصی و تجهیز آن همچنین تهیه کلیپ و فیلم‌ها و دیگر محتواهای آموزشی ویژه حجاج نیز ادامه فرایند مقدمه‌چینی برای حضور سفیدپوشان ایرانی در سرزمین وحی بود.

ممنوعیت‌های دارویی کشور میزبان، کار جمعیت هلال احمر در تامین مسکن‌ها و برخی داروهای دیگر در داروخانه‌های خود را دشوار کرد و در همین راستا نیز این نهاد مردمی به زوار حج تمتع که بیماری زمینه‌ای و یا سابقه مصرف داروهای خاصی داشتند اطلاع‌رسانی کرد تا حداقل ۴۰ روز داروی خود را به همراه داشته باشند.

علاوه بر راه اندازی سه بیمارستان تخصصی با امکانات متنوع در کشور عربستان سعودی توسط جمعیت هلال احمر، در ۲۸ هتل محل اسکان زائران ایرانی نیز درمانگاه‌های مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر به شکل ۸ ساعته و ۱۶ ساعته فعال و همچنین در سه منطقه مکه مکرمه نیز در ستادها درمانگاه شبانه‌روزی خدمات لازم به زائران ایرانی ارائه شد.

جمعیت هلال احمر در طول انجام مناسک حج گام به گام همراه زوار بود. توصیه‌های امدادی مناسب برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های واگیردار و حتی گرمازدگی به صورت مستمر در میان زائرین اطلاع‌رسانی شد. همچنین در طول مسیر پیاده روی زائران از مشعر به منی و از منی به جمرات و برگشت، تیم های پزشکی و امدادی برای خدمت رسانی به زائران حضور داشتند.

"حج " به روایت هلال خدمت

همچنین برای برگزاری هر چه بهتر مناسک حج، درمانگاه‌های صحرایی جمعیت هلال احمر ایران با تمام قوا و امکانات در عرفات و منا به صورت شبانه روزی و با خدماتی متنوع و تخصصی به زائران خدمت ارائه دادند.

راه اندازی اتاق فرمان بحران احتمالی و مرکز ای‌.او.سی هلال احمر ایران برای اولین بار در حج امسال، و تعیین مسیر حرکت پزشکان در مشاعر مقدسه به کمک جی‌پی‌اس تا شعاعی مشخص، حضور تیم‌های پزشکی و موقعیت هر کدام برای مقابله با شرایط بحرانی را فراهم کرد.

ارائه چندین هزار خدمات تیم‌های بهداشت و درمان مرکز پزشکی جمعیت هلال‌احمر در عربستان شامل ویزیت تخصصی، بستری اورژانس، نوار قلب، داخلی، CCU، آزمایشگاه، رادیولوژی، تست قند و فشار خون، تزریقات، جراحی، دندان پزشکی، داروخانه و امداد و انتقال و مددکاری به زائران ایرانی بیمار، همچنین ویزیت در مطب‌ها و ویزیت تخصصی به زائران و حتی احیای قلبی بیمار ۵۷ ساله و بازگشت دوباره او به زندگی از جمله افتخارات جمعیت هلال احمر در حج تمتع ۱۴۰۱ بوده است‌.

حضور رئیس جمعیت هلال احمر در مراکز درمانی و عیادت بیماران همچنین دیدار با کاروان جانبازان و همراهی کادر درمان نیز از خستگی این سفر معنوی زدود و به مدیریت این عملیات و در تسهیل روند خدمت‌رسانی تاثیر چشمگیری داشت.

"حج " به روایت هلال خدمت

کادر بهداشت و درمان جمعیت هلال احمر به عنوان اولین ایرانیان راهی سرزمین وحی شدند تا مقدمات حضور حاجیان در این قطعه از بهشت روی زمین را فراهم کنند و تا آخرین لحظات حضور حجاج ایران در عربستان صعودی، خدمت‌رسانی جمعیت هلال احمر به زوار ادامه دارد و تا پایان سفر حجاج و بازگشت به وطن، کادر درمان ایرانی در کنارشان هستند و با بازگشت آخرین کاروان‌ها و تجهیزات مراکز درمانی به کشور، به آغوش خانواده بازمی‌گردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha