محققان دانشگاه علوم پزشکی مشهد موفق به تولید فرآورده دارویی موثر بر درمان چاقی شدند

محققان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با استفاده از عصاره گل راعی موفق به تولید فراورده دارویی موثر بر درمان چاقی و کنترل اشتها شدند.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت،دکتر هدی عزیزی مدیر گروه طب چینی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد  اظهار کرد: نتایج تحقیق در خصوص عصاره گل راعی  پس از کارآزمایی های بالینی و مطالعات حیوانی، تاثیر بر مسیرهای عصبی مرکزی و کنترل اشتها و چاقی را نشان می دهد.  

وی با بیان اینکه تولید عصاره گل راعی ثبت اختراع شده است خاطر نشان کرد: کارآزمایی بالینی که در دانشگاه علوم پزشکی مشهد بر روی تاثیر عصاره گل راعی در کنترل اشتها و درمان چاقی انجام شده، موفقیت آمیز بوده و در ژورنال علمی European Journal of Integrative Medicine به چاپ رسیده است.

مدیر گروه طب چینی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت:  گیاه گل راعی با نام علمی HypericumPerforatum  (گل راعی، هزارچشم، علف چای) و نام رایج St john’s wortازخانوادهClusiaceae به علت خواص ضدالتهابی و آنتی اکسیدان، و افزایش سطح سروتونین می تواند در درمان چاقی موثر باشد.

دکتر عزیزی با بیان اینکه چاقی پنجمین علت مرگ و میر در جهان است و با افزایش فشارخون، دیس لیپیدمی، افزایش سطح فیبرینوژنوCRP ، استروک و نارسایی کلیه همراه است اظهار کرد: چاقی، خطرابتلابه بیماری های قلبی-عروقی، آپنه خواب، برخی از سرطان ها را افزایش می دهد و  می تواند عوارض سایکولوژیکی مانند:افسردگی، اضطراب، اختلالات خوردن و کاهش اعتماد به نفس به دنبال داشته باشد.

دکتر عزیزی با بیان اینکه باراقتصادی چاقی بسیاربالاست وسالانه 0.7 تا 2.8 درصدازهزینه های بهداشتی کشورها را به خوداختصاص می دهد. تصریح کرد: درمان استاندارد چاقی تغییر شیوه زندگی شامل رژیم غذایی و ورزش است و  مبنای درمان استاندارد کاهش کالری دریافتی با رژیم غذایی بر اساس هرم کالری و افزایش کالری مصرفی با ورزش می باشد.

وی بیان کرد: حفظ و تداوم تغییرات رفتاری مرتبط باکاهش وزن، می تواند چالش برانگیز باشد و موفقیت های کوتاه مدت لزوما منجر به حفظ طولانی مدت تغییرات رفتاری نمی شوند افزود:  بسیاری از بیماران به تنهایی موفق به این تغییر یا حفظ آن نمی شوند و تمایل به استفاده ازروش های طب مکمل و تلفیقی در کنار درمان استاندارد رادارند که در این راستا این فراورده دارویی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد مراحل کارآزمایی بالینی را پشت سر گذاشته است و پیگیری برای تولید محصول نیز در حال انجام است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha