بازبینی فرایند حمل و نقل در راستای تحقق ترانزیت ۱۰ میلیون تنی با روسیه

معاون حمل ونقل وزارت راه و شهرسازی بر بازبینی فرآیند حمل ونقل و محمولات عبوری از کشور و اجرای تفاهمات بین‌المللی پیرامون هدف‌گذاری تبیینی ترانزیت ۱۰ میلیون تن کالا با کشور روسیه از طریق کریدور شمال–جنوب تاکید کرد.

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری سلامت، پنجمین نشست کارگروه روان‌سازی و توسعه ترانزیت به ریاست معاون حمل ونقل وزارت راه و شهرسازی و دبیر شورایعالی هماهنگی ترابری کشور و با حضور رئیس سازمان حفظ نباتات کشور برگزار شد.

در این جلسه چالش‌ها و موانع پیش روی صنوف و دستگاه‌های حمل ونقلی در ارتباط با قرنطینه نباتی، اسناد و گواهی بهداشتی مرتبط با آن مورد بررسی قرار گرفت.

شهریار افندی‌زاده معاون حمل ونقل وزارت راه و شهرسازی بازبینی فرآیند حمل ونقل و محمولات عبوری از کشور را ضروری دانست و بر تأثیرگذاری مثبت تمامی وظایف نظارتی و کنترلی دستگاه‌های مستقر در مرز، بر اجرای تفاهمات بین‌المللی پیرامون هدف‌گذاری تبیینی ترانزیت ۱۰ میلیون تن کالا با کشور روسیه از طریق کریدور شمال–جنوب تاکید کرد.

وی افزود: ارائه جامع برنامه عملیاتی همراه با جزئیات اجرایی اعم از شیوه حمل( جاده‌ای، ریلی، دریایی) و نوع محمولات( کانتینری، فله خشک، فله مایع و...) باید با سرعت هرچه بیشتر انجام شود.

افندی‌زاده همچنین احصاء تمامی موانع، مشکلات و عوامل بازدارنده جریان عادی حمل ونقل کالا مبتنی بر المان‌های ایمنی، زمان و هزینه و دسته بندی آن‌ها را ضروری دانست و گفت: عملیاتی کردن حمل یکسره محمولات باید در اولویت‌ سال جاری ترابری کشور قرار بگیرد.

در ادامه این نشست، علائی مقدم رئیس سازمان حفظ نباتات با توجه به موارد تأثیر گذار بر جریان ترانزیت از کشور و تشریح موضوعات از سوی حاضرین در زمینه قرنطینه نباتی و گواهی بهداشتی محمولات، ضمن اشاره به کمبودهای سخت افزاری و نرم افزاری موجود، هماهنگی تمامی دستگاه‌های اجرایی مستقر در مرز، با اشاره به فرآیند بازنگری قوانین و مقررات فعلی، بهنگام سازی طبقه کالاها از منظر ریسک( کم، متوسط، بالا) را اجتناب ناپذیر دانست.

عدم کنترل مجدد در مقصد محمولات دارای پلمپ سالم و گواهی بهداشتی مبدأ

وی همچنین با اشاره به لزوم بهره‌مندی از فرصت‌های ایجاد شده در زمینه تجارت بین‌الملل، موافقت خود را با موارد اشاره شده به منظور افزایش عملکرد ترانزیت در زمینه هماهنگی ساعات کاری ادارات قرنطینه با گمرکات مستقر در مرز، عدم کنترل مجدد در مقصد محمولات دارای پلمپ سالم و گواهی بهداشتی مبدأ،‌ عدم درخواست مکرر گواهی بهداشتی در صورت اعلام وصول آن، بازنگری در طبقه بندی محمولات نیازمند اخذ گواهی بهداشتی به تفکیک ریسک همراه با شماره تعرفه و ... اعلام کرد.

علائی مقدم خاطر نشان کرد: اجرایی شدن این اقدامات، گشایش محسوسی برای ترانزیت کشور را به همراه خواهد داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha