۲.۵ میلیارد یورو جهت اجرای طرح‌ های فولاد بردسیر سرمایه گذاری می شود

وزیر اقتصاد در آئین آغازین عملیات ۴ ابرپروژه فولاد شرکت گهرزمین گفت: با تکمیل و ساخت این پروژه‌ ها شهرستان بردسیر در جمع شهرهای بزرگ دارای صنعت فولاد کشور قرار خواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ احسان خاندوزی در مراسم کلنگ زنی ابرپروژه فولاد استان کرمان در شهرستان بردسیر با اشاره به ارزش ۲ و نیم میلیارد یورویی این طرح، گفت: با اجرای این طرح‌ ها، علاوه بر اینکه شهرستان بردسیر در جمع شهرهای بزرگ دارای صنعت فولاد کشور قرار خواهد گرفت، همچنین برای ۵ هزار نفر به طور مستقیم و برای ۱۳ هزار نفر به صورت غیرمستقیم زمینه اشتغال فراهم خواهد شد.

وی افزود: با همت خوبی که بازیگران بزرگ اقتصاد داخلی داشتند و پیگیری خوبی که مقامات منطقه‌ ای و محلی انجام دادند، منجر شد که به لحاظ عدد و رقم و ارزش، یکی از بزرگ‌ ترین پروژه‌ هایی که در سفرهای استانی شروع به فعالیت کرده و مشاهده شده در بردسیر شروع به کار کند.

وزیر اقتصاد ادامه داد: ان‌ شاءالله که با اخذ مجوزهای لازم و شروع به فعالیت اجرایی شاهد به ثمر نشستن در ایام پیش رو باشیم و ثمرات منجر به افزایش رفاه و بهبود توسعه اقتصادی و رفع محرومیت از شهرستان بردسیر و حوزه استان کرمان شود.

خاندوزی تصریح کرد: یکی از اصول قطعی که بسیار مورد تاکید رئیس‌ جمهور هست، این است که ما باید بتوانیم در عمل هزینه فعالیت تولیدی و اقتصادی را برای همه تولید کنندگان و صادر کنندگان کشور کاهش دهیم و فعالیت های اقتصادی را کاملا پیش‌ بینی‌ پذیر کنیم، اما برای فعالیت اقتصادی متاسفانه در عمل هنوز بخش‌ هایی از دستگاه‌ های اجرایی یا نهادهای استانی و شهرستانی در این مسیر همکاری لازم را ندارند و سنگ‌ اندازی‌ هایی می‌ کنند.

۲.۵ میلیارد یورو جهت اجرای طرح‌های فولاد بردسیر سرمایه گذاری می شود


وی گفت: ما تلاش کردیم در وزارت اقتصاد و دارایی از طریق پنجره واحد و شورای گفت‌ و گوی دولت و بخش خصوصی، مسئله تسهیل صدور مجوزها را پیگیری نماییم و تا حد ممکن زمان اخذ مجوزهای لازم، هزینه اخذ مجوزها و امکان اعمال نظر سلیقه مدیران و دستگاه‌ ها را کاهش و به سمت شرایط بهینه حرکت نماییم و بی شک از این پس کمک های ویژه ای در این راستا صورت خواهد گرفت تا زمان اخذ مجوزها به ‌نحوی باشد که مدیران عامل و تولید کنندگان خبرهای خوشی بشنوند.

وزیر اقتصاد در پایان خاطرنشان کرد: استان کرمان یکی از استان‌ های موفق در توسعه اقتصادی، صنعتی و معدنی است که نقشی نمونه برای سایر استان‌ های کشور دارد.

محمد فلاح مدیر عامل شرکت گهر زمین در این مراسم به بیان دغدغه ها ی اقتصادی این شرکت پرداخت.

وی با اشاره به وضعیت صادارت گندله تولیدی گفت: اگر سال گذشته میخواستیم گندله صادر کنیم به ازای هر تن ۲۵۰ دلار آورده داشتیم ولی ما همانند دیگر تولیدکنندگان صادر نکردیم .

مدیر عامل شرکت گهر زمین تصریح کرد: با توجه به سیاست های اقتصادی در پاره ای از کشورها مانند چین مبنی بر استفاده از آهن قراضه در صنعت ساختمان سازی قیمت گندله به طرز عجیبی کاهش پیدا نمود، به طوریکه در مقاطعی قیمت گندله به ازای هر تن ۲۵۰ دلار بود که ما همچون سایر تولیدکنندگان ایرانی اقدام به صادارت نمودیم.

فلاح خاطر نشان کرد: پس از آغاز جنگ روسیه و اوکراین و کاهش نسبی قیمت به ۱۵۰ تا ۱۶۰ دلار ،باز هم به دلیل عدم برنامه و عدم اطلاع از سیاستهای اقتصادی کشور مبدا با این قیمت نیز تولیدکنندگان اقدام به صادرات ننمودند. در حال حاضر قیمت این محصل به ۱۱۰ دلار در هر تن کاهش پیدا کرده است.این میزان کاهش در قیمت محصول ضررهای هنگفتی را متوجه تولید کنندگان و صادرکنندگان ایرانی نمود.

وی افزود: خواهش ما از شما این است که در هیات دولت مطرح نمایید که در کشورهایی که ما در آنها مراودات اقتصادی زیادی داریم سفیران ایران در آن کشورها دارای تخصص در حوزه اقتصاد بوده و تمرکز و دغدغه اصلی آنها نیز همین مسائل باشد به طوری که شرکتهای ایرانی بتوانند قبل آنکه فرصتها از دست بروند، اقدام به سیاستگذاری و تدوین استراتژی برای صادارت و واردات نمایند.

مدیر عامل گهر زمین ابراز داشت: یکی دیگر از دغدغه های ما، تعدد مراکز تصمیم گیری و افزایش بیش از حد نیروهای دولتی است و این مشکل مربوط به این دولت و آن دولت نیست بطوریکه برای یک کار کوچک که همه مسوولین دولتی، مسوولین قضایی و ستاد رفع موانع اقتصادی با آن موافقت کرده اند، متاسفانه در سایر مراکز تصمیم گیری با این کار مخالفت شده است.

فلاح در ادامه سخنان خود با اشاره به این مطلب که بیکاری یکی از معضلات اساسی جامعه امروز ماست به طوریکه بسیاری از مشکلات امروز ما ریشه در این معضل دارد،افزود: شرکت گهرزمین با هدف ایجاد اشتغال در راستای برنامه های توسعه بالادستی اقدام به ایجاد اشتغال چندین هزار نفری نموده است.

وی عنوان کرد: یکی از مشکلات این شرکت در سایت سیرجان مباحث مربوط به محیط زیست و مخالفت این سازمان برای واگذاری زمین می باشد به طوریکه در حال حاضر این شرکت برای تخلیه و انباشت باطله ای خود زمین لازم را در اختیار ندارد.

مدیر عامل گهر زمین خاطر نشان کرد: شرکت گهرزمین در زمینه بومی سازی صنعت و مهندسی معکوس در سال های اخیر توان و انرژی زیادی صرف نموده است به طوری که در حال حاضر بسیاری از دستگاهها و خطوط تولید مورد نیاز، بومی سازی شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha