رایج ترین و بهترین روش های زیبایی دندان کدامند؟

دندان‌ها با اینکه در حالت عادی نمایان نیستند اما یک عضو مهم در چهره به شمار می‌روند. اگر دندان‌هایی سالم و زیبا نداشته باشید، تنها یک لبخند کافی است تا تمام جذابیت و زیبایی صورت شما از بین برود.

انواع روش زیبایی دندان

امروزه با پیشرفت دندان‌پزشکی روش های زیبایی دندان بسیار متنوع شده‌اند و پزشک شما می‌تواند با استفاده از روش‌های مختلف یک لبخند زیبا به شما هدیه کند. 8 مورد از روش های زیبایی دندان، که بیشتر استفاده می‌شوند، عبارت‌اند از:

  • سفیدکردن و جرم‌گیری؛
  • ونیر؛
  • ایمپلنت؛
  • تاج دندان (dental crown)؛
  • شکل‌دهی مینای دندان؛
  • باندینگ؛
  • بریج دندانی؛
  • ارتودنسی.

در ادامه به اختصار به بررسی موارد بالا خواهیم پرداخت به‌جز مورد آخر، که روش های زیبایی دندان بدون ارتودنسی است، و قبلاً به آن پرداخته‌ایم.

سفیدکردن و جرم‌گیری دندان

در این روش با از بین بردن لکه‌ها و تغییر رنگ دندان‌ها به روشن‌شدن دندان‌ها کمک می‌کنند. تمام محصولات سفیدکنندۀ دندان حاوی پراکسید، به‎عنوان مادۀ فعال، هستند که موجب سفیدی بیشتر دندان‌ها می‌شوند.

روش‌های سفیدکردن دندان در خانه می‌توانند آسیب‌زا باشند و ممکن است ماه‌ها طول بکشد تا نتایج را ببینید. جرم‌گیری و سفیدکردن دندان‌ها توسط دندان‌پزشک به شما نتایج سریع‌تر و چشمگیرتری می‌دهد. این مورد از روش های زیبایی دندان هزینۀ کمتری داشته و در زمان کوتاهی لبخند شما را درخشان‌تر خواهد کرد.

ونیر

شاید بتوان گفت که بهترین روش زیبایی دندان که بسیار استفاده می‌شود ونیر است. ونیرها روکش‌هایی هستند که بر روی دندان گذاشته می‌شوند و ظاهری منظم و سفید دارند. در استفاده از ونیر مستقیماً بر روی دندان کار نمی‌شود و فقط یک روکش روی آن گذاشته می‌شود.

ونیرها به نوع اصلی کامپوزیت (رزینی) و لمینت (چینی) تقسیم می‌شوند که هرکدام مزایا و معایب خود را دارند. ونیرهای چینی عمر بیشتری دارند و گران‌تر هستند. علاوه بر زیبایی این روکش‌ها تا حدی نیز از دندان‌ها مراقبت می‌کنند؛ اما، این به شرطی است که به‌درستی از آن‌ها مراقبت شود.

دندان

هنگامی که یکی از دندان‌ها از دست می‌رود جای خالی آن علاوه بر ایجاد مشکل در جویدن، موجب ایجاد ظاهری ناخوشایند می‌شود. ایمپلنت دندان یک راه‌حل جایگزین برای دندان‌های از دست رفته است. در این روش یک لنگرِ پیچ‌مانند به‌عنوان ریشه در فک کار گذاشته می‌شود و روی آن یک دندان ساخته‌شده قرار می‌گیرد.

تاج دندان

از دیگر روش های زیبایی دندان تاج یا کلاهک دندان است. تاج دندان یک کلاهک است که به شکل دندان ساخته شده و روی دندان قرار می‌گیرد و برای محافظت یا بهبود زیبایی دندان استفاده می‌شود. روکش‌های دندانی برای بازیابی شکل، اندازه، استحکام دندان و همچنین بهبود ظاهر آن استفاده می‌شوند.

شکل‌دهی به دندان

رایج ترین و بهترین روش های زیبایی دندان کدامند؟

گاهی با برداشتن مقداری از مینای دندان و تراشیدن آن می‌توان ظاهر دندان‌ها را مرتب‌تر و قرینه‌تر کرد. این پروسه ممکن است جزئی از مراحل روش‌های بالا نیز باشد. این روش معمولاً دردناک نیست.

باندینگ دندان

باندینگ دندان بهترین روش زیبایی دندان برای رفع نواقص کوچک روی دندان است. این روش بیشتر برای پرکردن شکاف‌ها، ترمیم شکستگی‌ها و پوشاندن لکه‌ها استفاده می‌شود. یک پوشش نازک از رزین کامپوزیت روی دندان قرار می‌گیرد سپس رزین به گونه‌ای شکل داده می‌شود که مناسب دندان باشد. این روش سریع، مقرون‌به‌صرفه و ساده برای بیمارانی است که عیوب جزئی روی دندان خود دارند و مایل به بهبود ظاهر هستند.

روند باندینگ دندان می‌تواند بین سی دقیقه تا یک ساعت برای یک دندان باشد.

بریج دندانی

بریج دندانی وسیله‌ای مصنوعی است که بر روی دندان‌های موجود قرار می‌گیرد تا شکاف ایجادشده توسط یک یا چند دندان از دست رفته را پر کند و لبخندی زیبا ایجاد کند. سه نوع اصلی بریج دندان شامل بریج‌های سنتی، کنسولی و رزین باند یا بریج مریلند است.

ارتودنسی

ارتودنسی یکی از روش های زیبایی دندان است، که به شکلی بسیار کارآمد و چشمگیر، ظاهر تمام دندان‌ها را بهبود می‌دهد. در ارتودنسی سعی می‌شود دندان‌ها در جای مناسب به درست‌ترین حالت و در فاصلۀ مناسب با سایر دندان‌ها قرار بگیرند. استفاده از ارتودنسی خصوصاً در کودکی اهمیت دارد.

این روش با قراردادن دندان‌ها در جای مناسب خود از پوسیدگی دندان‌ها نیز پیشگیری می‌کند و موجب می‌شود که دندان‌ها بهتر و کامل‌تر تمیز شوند. پیش‌تر در مطلب زیر به بررسی ارتودنسی دندان پرداخته‌ایم که می‌توانید مطالعه کنید:

ارتودنسی چندین هفته به طول می‌انجامد و یک روش زیبایی دندان با هزینۀ بالا به شمار می‌رود.

روش های ترمیم و زیبایی دندان

روش‌هایی که بالا ذکر شد بیشتر جنبۀ زیبایی دارند تا درمانی؛ اما، اغلب آن‌ها علاوه بر بهبود ظاهر دندان موجب محافظت از دندان یا بهبود سلامت دندان نیز می‌شوند. یکی از روش های ترمیم و زیبایی دندان پرکردن دندان با مادۀ سفید است. اغلب دندان‌های آسیب‌دیده یا پوسیده با مادۀ آمالگام پر می‌شوند که یک آلیاژ تیره‌رنگ است و ممکن است در هنگام لبخندزدن ظاهری ناخوشایند ایجاد کند. بنابراین، در دندان‌هایی که در معرض دید هستند از یک مادۀ سفیدرنگ استفاده می‌شود.

سخن پایانی

خیلی اوقات استفاده از یک روش کافی نیست و ممکن است ترکیبی از دو یا چند روش از روش‌های بالا نیز استفاده شود. اینکه چه روشی مناسب شماست کاملاً بستگی به وضعیت دندان‌های شما دارد. مراجعه به یک دندان‌پزشک می‌تواند به شما در انتخاب روش مناسب برای زیباترشدن لبخندتان کمک کند.

بهداشت دهان و دندان‌های خود را فراموش نکنید؛ چراکه اولین پیش‌نیاز برای داشتن لبخندی زیبا داشتن دندان‌هایی سالم است.

منبع:مجله پزشکی سیب

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha