هوشمندسازی، موازنه پرداخت مالیات را به نفع مودیان خوش‌حساب تغییر می دهد

وزیر اقتصاد و دارایی کاهش ضرایب خطا، کمتر شدن شکایت‌های فعالان اقتصادی و مودیان مالیاتی و مبارزه با فساد در حوزه اقتصادی و مالیاتی را از نتایج هوشمند سازی مالیاتی دانست.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری سلامت(طبنا)، احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و دارایی روز گذشته در حاشیه بازدید از سامانه‌های سازمان امور مالیاتی کشور، یکی از محوری‌ترین اولویت‌های وزارت امور اقتصادی و دارایی کشور در دولت سیزدهم را هوشمند سازی مالیاتی دانست و گفت: رویکرد مهم دولت مردمی این است که تا حد ممکن از ابزارهای نوین برای هوشمند سازی نظام اقتصادی کشور استفاده شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی، نتایج هوشمند سازی مالیاتی را کاهش ضرایب خطا، کمتر شدن شکایت‌های فعالان اقتصادی و مودیان مالیاتی و مبارزه با فساد در حوزه اقتصادی و مالیاتی دانست و تصریح کرد: بهترین و عادلانه‌ترین تشخیص بدون دخالت سلیقه ماموران دولت و بدون اینکه مهم باشد مودی چه کسی است، با هوشمند سازی نظام مالیاتی محقق خواهد شد.

وی ادامه داد: این فرایند موجب می‌شود کاملا هوشمند و مبتنی بر قواعد و مقررات، مالیات عادلانه را محاسبه کنیم و از ممیز محوری به سمت مودی محوری در نظام مالیاتی حرکت کنیم.

خاندوزی با اشاره به اهمیت برگزاری نشست‌های مستمر با مدیران سازمان امور مالیاتی، که هر چند وقت یکبار جهت کسب اطلاع از میزان پیشرفت پروژه هوشمند سازی نظام مالیاتی برگزار می‌شود گفت: تحولات خیلی خوبی در زمینه هوشمند سازی نظام مالیاتی در یکسال گذشته اتفاق افتاده و سرعت پیشرفت کار بسیار خوب بوده است و همچنان نیاز است با شناسایی و رفع خلاهای باقیمانده در سامانه‌ها و هوشمند شدن کامل نظام مالیاتی کشور، برای مردم فراغت خاطر و آرامش و رسیدگی‌های عادلانه و بدون اعمال نظرات شخصی و سلیقگی و کاهش فساد مالی و مالیاتی را ایجاد کنیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اعلام اینکه، نظام اقتصادی کشور ما در سال‌های گذشته از منظر عدالت در پرداخت یارانه و اخذ مالیات عملکرد مناسب و قابل دفاعی نداشت، گفت: هوشمند سازی مالیاتی که در دولت سیزدهم با جدیت دنبال می‌شود، در نهایت باعث می‌شود پروژه تولید، کسب و کار، فعالیت‌های اقتصادی و تجارت در کشور، سهل و آسان و با کمترین هزینه صورت بگیرد.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته بسیاری از شرکت‌ها و یا اشخاصی که از منافع اقتصادی بزرگی بهره مند می‌شدند هیچ وقت مالیات به حقه خود را پرداخت نمی‌کردند و یا به موقع مالیات نمی‌پرداختند و بسیاری از اقشار متوسط و ضعیف جامعه که کاملا شفاف و قانونمند عمل می‌کردند مالیات‌های خودشان را سر موقع می‌پرداختند و بار اصلی اداره دولت و کشور بر دوش همین اقشار و منضبطین مالیاتی جامعه بوده که درصدد هستیم این الگوی نادرست را اصلاح کنیم.

خاندوزی تلاش‌های وزارت امور اقتصادی و دارایی با محوریت هوشمند سازی نظام مالیاتی را با هدف بر عکس کردن این مدل دانست و گفت: هوشمند سازی نظام مالیاتی نهایتا منجر به این می‌شود که شرکت‌های تولیدی، کاسبان خوش حساب و فعالان اقتصادی شفاف، کمتر بار مالیاتی را تحمل بکنند و آن بخش‌هایی که باید بیشتر مالیات پرداخت می‌کردند و فرار مالیاتی داشتند در تور مالیاتی قرار بگیرند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha