پیش بینی برداشت بیش از ۲۰۰ تن پسته از باغات جنوب کرمان

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان، عنوان کرد: با توجه به تغییرات گسترده اقلیمی و بحران خشکسالی، پسته یکی از ارقامی است که احتیاج به آب کمی دارد و امسال پیش بینی می شود بیش از ۲۰۰ تن پسته تر از باغات جنوب استان کرمان برداشت شود.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ دکتر صادق حسین زاده، عنوان کرد: با توجه به تغییرات گسترده اقلیمی و بحران خشکسالی یکی از سیاست های وزارت جهاد کشاورزی کشت و پرورش ارقام اقتصادی با نیاز آبی کم می باشد که در این راستا درخت پسته یکی از درختان متحمل به شوری و مقاوم به کم آبی می باشد.

وی افزود: با توجه به مطالعات صورت گرفته، منطقه اسفندقه از شرایط اقلیمی مناسبی جهت توسعه باغات پسته برخوردار است و در سال های اخیر کشاورزان نیز توجه ویژه ای به کشت و پرورش این محصول داشته اند و هر سال شاهد افزایش سطح کشت این محصول در منطقه می باشیم .

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان، گفت: در حال حاضر تنها منطقه کشت و پرورش پسته در جنوب استان کرمان ، بخش اسفندقه از توابع شهرستان جیرفت می باشد که از این حیث این شهرستان قطب تولید محصول پسته می باشد.

دکتر حسین زاده با اشاره به حدود ۵۹۷ هکتار سطح کشت باغات پسته در جنوب استان کرمان، اظهار داشت: از این سطح ۲۹۱ هکتار نابارور و ۳۰۶ هکتار بارور می باشد.

وی زمان برداشت پسته در جنوب استان کرمان را از اوایل شهریور ماه تا پایان شهریور ماه اعلام کرد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان، تصریح کرد: از هر هکتار باغ پسته بارور به طور متوسط حدود ۱۳۸۰ کیلوگرم محصول خشک برداشت می گردد، اما متاسفانه بدلیل سرمای دیررس بهاره حدود ۵۰ درصد محصول امسال از بین رفته است و پیش بینی می شود از سطوح بارور پسته حدود ۲۱۰ تن محصول تر برداشت گردد.

محصول برداشت شده بلافاصله به ترمینال های ضبط پسته واقع در اسفندقه و در سطح استان منتقل و پس از پوست گیری، خشک کردن و درجه بندی حدود۷۰ تن محصول خشک بدست می آید که در بازارهای داخل و خارج از کشور به فروش می رسد.

دکتر حسین زاده با اشاره به ارقام پسته منطقه گفت: عمده ارقام پسته کشت شده در منطقه ؛ ارقام احمد آقایی، اکبری و کله قوچی می باشند که با توجه به اقلیم خاص منطقه اسفندقه و خاک حاصلخیز ، محصولی با مغز سبز و کیفیت بسیار عالی بدست می آید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha