سال ۱۴۰۰ بیش از دو هزار پرستار از کشور مهاجرت کردند

کوهساریان با اشاره به هزینه یک میلیارد تومانی برای تربیت هر پرستار در کشور بیان کرد: در سال ۱۳۹۹ حدود هزار و ۵۰۰ نفر و در سال ۱۴۰۰ نیز دو هزار نفر مهاجرت داشته‌اند.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت،برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت‌وگو در خصوص مهاجرات پزشکان و پرستاران با امین کوهساریان رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری تهران به صورت تلفنی گفتگو کرد.

امین کوهساریان مهاجرت پزشکان و پرستاران را معضل و مشکلی اساسی دانست و تصریح کرد: این موضوع نگرانی‌های زیادی را برای همه دغدغه مندان ایجاد کرده است و در این خصوص باید چاره‌ای اندیشید.

وی از بسترهایی که باعث مهاجرت پزشکان می‌شود گفت و اشاره کرد: زمینه‌های زیادی برای مهاجرت پزشکان وجود دارد؛ خیلی از قوانینی که در راستای حمایت از پزشکان و پرستاران وجود دارد، در مرحله اجرا به درستی عمل نمی‌شود و این نشان می‌دهد امروز حساسیت قضیه را خیلی از مسئولین درک نکرده‌اند.

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری تهران با اشاره به شیوع کرونا در سه سال گذشته اظهار کرد: این بیماری نشان داد اگر به معضل مهاجرت پرستاران توجه نشود، دچار آسیب‌های زیادی در هنگام مواجهه با بیماری‌های فراگیر می‌شویم.

وی به مشکلات پرستاران که باعث مهاجرت می‌شود اشاره و بیان کرد: عدم تناسب بین سختی کار و پرداختی، عدم وجود امنیت شغلی، عدم وجود شرایط استخدامی علی رغم کمبود نیرو، اضافه کار اجباری، عدم رعایت استاندارد نیروی انسانی پرستاری و عدم توجه به شرایط خاص بانوان پرستار علیرغم قانون حمایت از جوانی جمعیت از مهمترین دلایل ایجاد بحران مهاجرت پرستاران هستند.

کوهساریان با تصریح بر اینکه با عدم توجه به پرستاران و مهاجرت آنها باعث هدر رفت بسیاری از منابع و نیروهای انسانی توانمند و با مهارت می‌شویم، اظهار کرد: کسانی که در آینده آسیب می‌بینند قطعا مردم عزیز خواهند بود زیرا وقتی نیروهای توانمند خود را از دست بدهیم، کاهش کیفیت خدمات اتفاق خواهد افتاد و این نگرانی در نظام پرستاری وجود دارد.

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری تهران با تاکید بر ضرورت توجه به درخواست‌های پرستاران گفت: بر اساس اعلام یکی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تربیت هر پرستار حدود یک میلیارد تومان هزینه می‌شود. در سال ۹۹ حدود هزار و ۵۰۰ نفر و در سال ۱۴۰۰ نیز دو هزار نفر مهاجرت داشته‌اند.

وی با اشاره به آمار ۱۵۰ هزار نفری پرستاری کادر درمان در وزارت بهداشت، افزود: آمارهای ارائه شده رسمی هستند و مربوط به کسانی است که از طریق نظام پرستاری اقدام کردند. شرکت‌های خصوصی زیادی هستند که در این حوزه عمل می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha