کشف روش جدید دستکاری دی ان‌ای برای ذخیره طولانی داده

محققان چینی روش جدیدی را برای دستکاری دی ان‌ای و بازتنظیم آن ابداع کرده‌اند که ذخیره‌سازی اطلاعات را برای ده‌ها هزار سال ممکن می‌کند.

به گزارش گروه علمی و فناوری خبرگزاری سلامت به نقل از سی جی تی ان، بر مبنای مقاله‌ای که در نشریه نیچر درتاریخ ۱۲ سپتامبر منتشر شده است، تسهیل ذخیره سازی داده‌ها بر روی دی ان‌ای به علت چگالی زیاد و پایداری بالای آن یک مزیت مهم محسوب می‌شود.

اما دی ان‌ای ممکن است بسیار ناپایدار باشد، زیرا رشته‌های آن گاهی شکسته می‌شوند و بازآرایی و بازتنظیم آن در طول سنتز، تقویت، توالی‌یابی و حفظ DNA به طور دائم رخ می‌دهد و ذخیره داده‌ها را دشوار می‌کند.

بر اساس این مقاله، محققان مرکز علوم مرزی زیست‌شناسی مصنوعی و آزمایشگاه کلیدی مهندسی زیستی سیستم‌ها در دانشگاه تیانجین در شمال چین با استفاده از نمودار de Bruijn و از طریق جستجوی مسیری برای مقابله با چنین چالش‌هایی، الگوریتم بازتنظیم رشته‌ای جدیدی را ابداع کردند.

این الگوریتم یک سیستم رمزگشایی است که از نقص ذاتی دی ان ای‌ها یعنی ناپایداری بهره می‌گیرد و از شکستگی‌ها و بازآرایی‌های دی ان ای‌ها و روند کپی داده‌های مبتنی بر واکنش زنجیره‌ای آنزیم‌های پلیمراز به عنوان ابزاری برای تشخیص و تصحیح خطا استفاده می‌کند.

دانشمندان موفق شده اند بدین شیوه ۱۰ قطعه از نقاشی‌های دیواری کشف شده در شهر دونهانگ، در استان گانسو در شمال غربی چین را با اطلاعاتی معادل ۶.۸ مگابایت ذخیره کنند. استحکام الگوریتم ذخیره‌سازی دی ان‌ای بدین شیوه، با بازیابی موفقیت‌آمیز اطلاعات کدگذاری شده در دی ان‌ای در دمای ۷۰ درجه سانتی‌گراد به مدت ۷۰ روز بدون نیاز به استفاده از هیچ روش حفاظتی، اثبات شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha