۹۹ درصد موارد ابتلا به بیماری هاری، ناشی از گزش سگ است

مدیر گروه مبارزه با بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه ۹۹ درصد موارد ابتلا به هاری ناشی از گزیدگی توسط سگ است، گفت: سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۲۲ شعار روز جهانی هاری را "پایان مرگ ناشی از هاری با رویکرد سلامت محور" اعلام کرده است.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ دکتر سعید صحبتی گفت: هدف اصلی برنامه راهبردی پیشگیری و کنترل بیماری هاری، "به صفر رساندن مرگ انسان به علت هاری ناشی از گزش سگ تا سال ۲۰۳۰ میلادی" است.

وی افزود: این برنامه چند استراتژی اصلی شامل آموزش و اطلاع رسانی جامعه، بهبود و ارتقای نظام مراقبت حیوان گزیدگی و بیماری هاری، دسترسی خدمات پیشگیری پس از تماس برای همه و واکسیناسیون دسته جمعی سگ ها دارد.

مدیر گروه مبارزه با بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، ادامه داد: در استان کرمان بیش از ۸۰% موارد حیوان گزیدگی ناشی از گزش سگ بوده و بر اساس مستندات علمی، در صورتیکه ۷۵ درصد سگ ها علیه بیماری هاری واکسینه شوند، احتمال بروز و انتقال بیماری در جمعیت سگ ها و به تبع آن در انسان، به صفر خواهد رسید.

دکتر صحبتی در خصوص آمار مرگ و میر ناشی از هاری گفت: در سال ۱۴۰۰ در کشور ما ۱۶ مورد و از ابتدای سال جاری ۶ مورد مرگ ناشی از هاری، گزارش شده است و بر اساس آمار جهانی ۹۹ درصد موارد هاری انسانی ناشی از سگ است و بطور کلی سگ و سگ سانان بیشتر از گونه های دیگر گزنده هستند.

وی بیشترین موارد حیوان گزیدگی را در کودکان بین ۱۴- ۵ سال، جنس مذکر و صاحبان سگ های نر عقیم نشده بیان کرد.

مدیر گروه مبارزه با بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانپغ در خصوص راه های پیشگیری از ابتلا به هاری گفت: یکی از راه های پیشگیری از حیوان گزیدگی، آموزش به مردم است. آموزش باید بیشتر در مورد بزرگسالان به منظور نظارت به رفتار کودکان در پرهیز از نزدیک شدن به سگ های مادر، سگ هایی که مشغول غذا خوردن هستند و یا نزدیک شدن به محدوده حیوانات انجام شود.

صحبتی افزود: همچنین باید به کودکان آموزش داده شود تا موجب آزار حیوانات نشوند یا به حیوانات مشکوک نزدیک نشوند و نباید کودکان را با حیوانات مشکوک تنها گذاشت.

وی گفت: از نظر علم بهداشت، تمام موارد حیوان گزیدگی را بایستی مشکوک به هارگزیدگی تلقی کرد مگر خلاف آن ثابت شود و باید اقدامات فوری درمان پیشگیری از هاری را شروع کرد.

مدیر گروه مبارزه با بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، اشاره کرد: راه کارهایی همچون آموزش مواجهه با حیواناتی مانند سگ، واکسیناسیون سگ و گربه های صاحب دار، مدیریت سگ های بدون صاحب، واکسیناسیون افرادی که به لحاظ شغلی در معرض ابتلا به هاری هستند، درمان پیشگیری گزیده شدگان از فعالیت های تاثیرگذار در پیشگیری از هاری محسوب می شوند.

دکتر صحبتی توصیه کرد: افرادی که دچار حیوان گزیدگی می شوند پس از شست و شوی اولیه محل گزش با آب و صابون، در اولین فرصت به مراکز درمان و پیشگیری هاری مراجعه کنند.

دکتر سعید صحبتی_ دانشگاه علوم پزشکی کرمان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha