سالمندی الگوی زنانه پیدا کرده است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، گفت: طی سال های ۱۳۸۵-۱۳۴۵،  سهم سالمندان مرد بیشتر از سالمندان  زن بوده است، ولی از سال ۱۳۹۰ به بعد سهم سالمندان زن بیشتر از سالمندان مرد شده است و سالمندی الگوی زنانه پیدا کرده است.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان‌؛ دکتر محسن بارونی، گفت: براساس پیش بینی مرکز آمار ایران، با فرض ثابت بودن نرخ باروری، جمعیت ۶۰ ساله و بیشتر، در سال ۱۴۱۰ به حدود ۱۳ میلیون نفر می رسد.
گیلان دارای بیشترین درصد سالمندان و سیستان و بلوچستان دارای کمترین درصد سالمندان

وی در ادامه، افزود: براساس نتایج سرشماری در سال ۱۳۹۵ بیشترین درصد سالمندی مربوط به استان گیلان با ۲۵/۱۳ درصد(پیرترین استان) و کمترین درصد جمعیت ۶۰ ساله و بیشتر مربوط به استان سیستان و بلوچستان(جوان ترین استان) با رقم ۸۹/۴ درصد است، که سهم استان کرمان نیز ۸۱/۷ درصد بوده که بین ۳۱ استان کشور رتبه ۲۴ را دارا است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، تصریح کرد: بر اساس آمار سال ۱۴۰۰، استان کرمان دارای ۲۶/۱۰ درصد افراد بالای ۶۰ سال است که شهرستان رابر با ۳۷/۱۶ درصد سالمند پیرترین شهرستان و شهرستان کرمان با ۳۸/۹ درصد جوانترین شهرستان دانشگاه است.

دکتر بارونی، بیان کرد: همانطور که در اواخر دهه ۱۳۶۰ و دهه ۱۳۷۰ نیازهای خاص گروه سنی کودک و نوجوان(تغذیه، ایمن سازی، بهداشت و مدرسه) وجه غالب را در برنامه ریزی کلان کشور داشته و در دهه ۱۳۸۰ نیز این جایگاه به نیازهای خاص جوانان(ازدواج، مسکن و شغل) اختصاص یافته است، برنامه ریزی برای دو دهه آینده بهتر است به نیازهای خاص سالمندان و سالخوردگان متمرکز شود.

امید به زندگی در مردان، کمتر از زنان می باشد

وی اظهار کرد: آمارهای مرکز آمار ایران نشان می دهد، نسبت جنسی مردان به زنان سالمند کشور تا سال ۱۳۸۵ بیشتر از ۱۰۰ بوده است و از سال ۱۳۹۰ به بعد به زیر صد رسیده است، همچنین امید به زندگی در مردان کمتر از زنان می باشد و سهم زنان از جمعیت سالمند کشور افزایش یافته است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان؛ ابراز داشت: افزایش امید به زندگی و افزایش تعداد زنان سرپرست خانوار از عواملی هستند، که در بروز هرچه بیشتر زنانه شدن سالمندی موثرند.

دکتر بارونی ادامه داد: درصد تنهایی زنان سالمند در مقایسه با مردان بیشتر است و این بیشتر بودن، واگذاری بیشتر آنان را به مراکز نگهداری سالمندان در پی دارد.

وضعیت اقتصادی زنان و میزان دریافتی حقوق بازنشستگی کمتر از مردان است

وی در تشریح وضعیت اقتصادی سالمندان گفت: وضعیت اقتصادی زنان نسبت به مردان، میزان دریافتی حقوق بازنشستگی، سپرده ها، دارایی و عوایدی که نصیبشان می شود نسبت به مردان در درجه پایین تری قرار دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، در خصوص بیماری های دوران سالمندی ابراز داشت: بیماری های شایع در میان زنان و مردان مثل پوکی استخوان، به دلیل تفاوت در فیزیولوژی زنان ومردان، در زنان بیشتر دیده می شود که به تبع آن شکستگی های استخوانی و انواع معلولیت را به همراه دارد.

دکتر بارونی، اظهار مرد: شکستگی هایی که به دنبال از دست دادن تعادل و سقوط در خانه و یا در فضای شهری اتفاق می افتد، همچنین بروز بیماری های نوپدیدی همچون آلزایمر(دمانس) بر ابعاد مشکلات سالمندان، خانواده های دارای سالمند و مراقبان آنان می افزاید.

وی در پایان خاطر نشان کرد کرد: ارائه خدمت شایسته و در خور شان به این عزیزان، تنها با مشارکت کلیه حوزه های نظام سلامت و به شیوه منسجم و هماهنگ و با بهره گیری از سایر ظرفیت های درون بخشی، برون بخشی و مردمی امکان پذیر است.

دکتر محسن بارونی_ دانشگاه علوم پزشکی کرمان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha