سهم ۳۰۰ هزار نفری استان کرمان از جمعیت سالمندان /فعالیت ۵ موسسه و ۹ بنیاد در زمینه سالمندان در استان کرمان

مدیر کل بهزیستی استان کرمان، گفت: استان کرمان ۳۰۰ هزار سالمند دارد که درصد سالمندی در استان کرمان، نسبت به کشور ۹.۲۵ درصد تخمین زده شده و ۶ هزار سالمند به نوعی با بهزیستی کرمان، ارتباط دارند

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ علیرضا وحید زاده امروز در همایش سلامت و سالمندی و آلزیمر، با تبریک هفته سالمند گفت: هر ساله به‌ مناسبت هفته سالمند بهزیستی به عنوان دستگاه متولی، برنامه‌هایی دارد.

وی افزود: استان کرمان ۳۰۰ هزار سالمند دارد که درصد سالمندی در استان کرمان، نسبت به کشور ۹.۲۵ درصد تخمین زده شده و ۶ هزار سالمند به نوعی با بهزیستی کرمان، ارتباط دارند.

مدیرکل اداره بهزیستی استان کرمان، تصریح کرد: تا یک دهه قبل، بحث سالمندی در کشور با این عنوان که انسان وارد یک مرحله از زندگی می‌ شود، که نیاز به خدمات ویژه خواهد داشت، جدی گرفته نشده بود.

دکتر وحید زاده بیان کرد: وقتی که درصد افرادی که وارد مرحله سالمندی شدند، افزایش پیدا کرد، متوجه زنگ خطر شدیم؛ چرا که طبیعتا باید ورودی و خروجی‌های متناسب وجود داشته باشد و جمعیت متعادل بماند.

وی تصریح کرد: باید برای جمعیت زیر ۱۵ سال به عنوان جمعیت فعال و برای جمعیت بالای ۶۰ سال، یک تعریف اساسی وجود داشته باشد و خدمات هر ۳ طیف سطح بندی را پوشش دهد.

مدیر کل بهزیستی استان کرمان؛ با اشاره به اینکه متاسفانه برای جمعیت بالای ۶۰ سال، آن طور که باید تعریف خدمات صورت نگرفته است، افزود: تقریبا ۵ سال است که جامعه به چنین خدماتی توجه کرده و دستگاه‌های اجرایی با تعریف سند سالمندی و شورای سالمندی به ریاست استاندار، درصدد انجام برنامه‌هایی هستند و این امر نیز قابل استناد است.

دکتر وحیدزاده، اظهار کرد: اگر این امر جدی گرفته شود و به مردم آگاهی و شناخت داده شود و خدمات مورد انتظار آن‌ها تامین شود، این سند، بسیار مثمر ثمر خواهد بود.

وی اذعان داشت: هدف از برگزاری همایش امروز، دعوت از افراد متخصص و فعالان اجتماعی است و با این کار می خواهیم مسئولان را نسبت به مرحله سالمندی که دوره مهمی از زندگی و دوران ارتباط در اجتماع است، حساس کنیم.

دکتر وحیدزاده، بیان کرد: سیستم‌ های خدمت رسانی در زمینه ارائه خدمات به سالمندان، از لحاظ نگهداری شبانه روزی برای آن گروهی که خانواده موثر ندارند و... خیلی کم است و باید تسهیلگری برای این امر انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: ۵ موسسه و ۹ بنیاد فرزانگان در حوزه سالمندی در استان کرمان فعالیت می‌ کنند و برای ارائه خدمات تخصصی مراکز محدودی داریم و باید برای این امر سرمایه گذاری بیشتری شود و همه دستگاه‌ ها باید در این زمینه کمک کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha