جامعه شورایی یک ظرفیت بی‌ بدیل و مهم برای کشور است

رئیس شورای عالی استان‌ ها در حاشیه سفر به استان کرمان، گفت: جامعه شورایی یک ظرفیت بی‌ بدیل و مهم برای کشور است، که متاسفانه از آن استفاده حداقلی می‌ شود و باید با کمک، رهنمودها و ارائه نظرات، انتقاد و پیشنهادات شاهد استفاده حداکثری باشیم .

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ سردار پرویز سُروری در نشست هم اندیشی بررسی مشکلات شوراهای شرق استان کرمان که در محل تالار پرستوی ارگ جدید بم برگزار شد، گفت: توسعه مباحث آموزشی جهت ارتقای دانش اعضای شوراها و همزمان با آن، هماهنگی و کسب شناخت بیشتر بین شوراها با مجموعه های دیگر مانند دولت، مجلس و قوه قضاییه یک ضرورت مهم است.

بیش از ۵۰ درصد تخلفات جامعه شورایی مربوط به فقدان اطلاع از اختیارات، وظایف و تکالیف این نهاد است

وی افزود: بیش از ۵۰ درصد تخلفات جامعه شورایی مربوط به فقدان اطلاع از اختیارات، وظایف و تکالیف این نهاد است و قوه قضائیه هم چون با موضوعات شوراها فاصله دارد و تصمیم‌ هایی می‌گیرد که گاهاً اخلال ایجاد می‌ کند.

رئیس شورای عالی استان ها، در این نشست گفت: اگر ما بطور مستقیم با جامعه شورای کشور ارتباط داشته باشیم و آنها هم مطالبشأن را به ما منتقل کنند در تصمیماتی که ما در شورای عالی برای هر فصلِ مشکلات جامع شورای کشور خیلی موثر است.

سردار سروری، افزود: به همین دلیل تلاش ما این است که در دیدارهای استانی که در کل کشور داریم جلسات نزدیک با همه سطوح مختلف جامع شورایی از جمله بخش، روستا، شهر، شهرستان و استان فراهم شود و حتما این را سرمایه بزرگی برای خودمان میدانیم و انتقال این مشکلات، نیازها و پیشنهادات تصمیمات ما را در شورای عالی استانها غنی سازی می‌کند.

وی در خصوص مهمترین مشکلات شوراها در سطح کشور، اذعان داشت: واقعیت این است که بین توقعاتی که از جامعه شورایی وجود دارد و امکاناتی که آنها برای اعمال مأموریت هایشان دارند فاصله زیادی وجود دارد، یعنی ما تنها ظرفیتی هستیم در کشور که مسئولین توقع دارند که صرفاً با ایثارگری کار کنیم ما هم خیلی خوشحالیم که این روحیه ایثارگری در جامعه شورایی هست اما انجام وظایفی که به آنها واگذار می‌ شود منهای تقویت آنها امکان پذیر نیست.

جامعه شورایی یک ظرفیت بی‌ بدیل و مهم برای کشور است

عزم دولت، مجلس و قوه قضائیه برای حل مشکلات کشور

رئیس شورای عالی استان‌ ها توضیح داد: دولت، مجلس و قوه قضائیه عزم خود را جزم کرده اند تا مشکلات کشور را حل کنند و ما نیز به‌ عنوان جامعه شورایی کشور اعلام کرده‌ ایم در این شرایط مهم، حساس و تعیین کننده خود را وقف خدمت به مردم و اهداف مردم کنیم.

سردار سروری تصریح کرد: اگر می‌ خواهیم در جامعه شورایی کار را به جایی برسانیم که از این جامعه خدمت صادر شود باید ابزار آن را نیز تولید کنیم و در این زمینه وضعیت حق‌ جلسه و بیمه شورایی‌ ها نیز روشن نیست و همچنین در بحث ابزار، امکانات و ماشین آلات شهرداری‌ ها نیز مشکلاتی وجود دارد که همگی باید یبار برای همیشه حل شوند.

اولین مشکل شوراهای کشور فقر و فقدان آموزش شوراها است

وی بیان داشت: اولین مشکل شوراهای کشور فقر و فقدان آموزش شوراها است و شوراها باید در موضوع آموزش و وظایف و تکالیف خود آشنایی بیشتری داشته باشند و بتوانند مصوبات لازم را مصوب و مشکلات مردم را حل کنند.

رئیس شورای عالی استان‌ ها تصریح کرد: مساله فقدان آموزش در بحث توسعه ظرفیت‌ های جامعه شورایی غوغا می‌کند و کدام عقل سیاسی اجازه می‌ دهد، شخص از مردم رای بگیرد اما به وظایف و حدود اختیارات خودش آشنا و توجیح نباشد و آموزش‌ های اولیه را هم ندیده باشد.

سردار سروری بیان‌ کرد: اولین اقدام در مجلس و وزارت کشور ایجاد سهم آموزش مشترک است، تا با فراهم کردن زیرساخت‌ های آموزشی بتوانیم تحول بزرگی در عرصه‌ های آموزشی در جامعه شورایی به وجود آوریم.

جامعه شورایی یک ظرفیت بی‌ بدیل و مهم برای کشور است


وی تصریح کرد: زمانی شخص در انتخابات شورا نام‌ نویسی می‌ کند باید در همان زمان بسته آموزشی به فرد داده شود و همچنین زمانی که انتخابات تمام شد و فرد رای آورد نیز آموزش حضوری و غیرحضوری صورت گیرد، تا حدود اختیارات و وظایف اعضای شورا مشخص شود.

رئیس شورای عالی استان ها، اظهار کرد: قوه قضائیه هم بر اساس اینکه با موضوعات جامعه شورایی فاصله دارد تصمیماتی می‌گیرد که گاهاً این تصمیمات اخلال ایجاد می‌ کند، البته این مشکل از قوه قضائیه نیست بلکه اشکال از ماست که نتوانستیم تعامل را برای حل این موضوعات فراهم کنیم.

تعامل شوراها با مجلس، دولت و قوه قضائیه به حد خوبی رسیده است

سردار سروری، ابراز کرد: اینک تعامل ما با مجلس، دولت و قوه قضائیه به حد خوبی رسیده و در حال برون رفت از رفتارهای شعاری که با جامعه شورایی می شده قرار داریم و دلیل آن نیز شخصیت مردمی، مردم دوست و مردم محور رییس جمهور است.


وی عنوان‌ کرد: مشکلات زیادی در جامعه شورایی وجود دارد؛ یکی اینکه دیر متولد شدیم و زمانی متولد شدیم که تمامی ساختارهای اداری کشور شکل گرفته بود و نمی‌ توانستند ما را حذف کنند، اما باید در چارچوب قانون این روند جلو برود.

جامعه شورایی یک ظرفیت بی‌ بدیل و مهم برای کشور است

جامعه شورایی یک ظرفیت بی‌ بدیل و مهم برای کشور است

رئیس شورای عالی استان‌ ها اظهار داشت: جامعه شورایی یک ظرفیت بی‌ بدیل و مهم برای کشور است، که متاسفانه از آن استفاده حداقلی می‌ شود و باید با کمک، رهنمودها و ارائه نظرات، انتقاد و پیشنهادات شاهد استفاده حداکثری باشیم . شورای عالی استان‌ ها ظرفیت بزرگی دارد که بعد از دولت، امکان ارائه طرح و لایحه به مجلس را دارد که حتی قوه قضائیه هم این امکان را ندارد.


سردار سروری، خاطرنشان کرد: نمی‌ توانیم مدعی این باشیم که جمهوری اسلامی آمده تا عدالت را در جامعه ما برقرار کند، ولی در سطح کشور ببینیم به صورت کاریکاتوری از ظرفیت‌ های موجود بهره‌ برداری کرده است.

وی اشاره کرد: جامعه اسلامی وظیفه دارد توسعه و پیشرفت متوازن را در برنامه خود داشته باشد و این مطالبه نیست بلکه حق است که جامعه اسلامی تمام امکانات را برای همه مردم در حد مطلوب انجام دهد. در جامعه شورایی یکسری دارایی‌ ها، محرومیت‌ ها و محدودیت‌ ها وجود دارد که باید با برقراری ارتباط درست بین محرومیت‌ ها و دارایی‌ ها بتوانیم محدودیت‌ ها را از بین ببریم.

هفت ماده قانون اساسی مربوط به جامعه شورایی است


رئیس شورای عالی استان ها اظهار داشت: قانونگذار یک فصل را برای جامعه شورایی در نظر گرفته است، که هفت ماده قانون اساسی مربوط به جامعه شورایی است و در مابقی ماده ها نیز به جامعه شورایی اشاره کرده است و قانونگذار در جامعه اسلامی حوزه تصمیم‌ سازی و تصمیم گیری را به مردم واگذار کرده است.


سردار سروری، همچنین در ادامه با اشاره به فرموده امام خمینی(ره) که مسئولان نوکر مردم و مردم ولی‌ نعمت مسئولان هستند، تصریح کرد: ما بر عکس رفتار کرده‌ ایم و مسئولان ولی نعمت مردم و مردم نیز نوکر مسئولان شده‌ اند.

وی تاکید کرد: کدام عقل می‌ پذیرد فرزندان مسئولان در خارج از کشور زندگی کنند و از سیستم آموزشی آنجا برخوردار باشند؛ مسئولی که می‌ خواهد بگوید ایران برای زندگی مطلوب است، نمی‌ تواند فرزندش در خارج کشور زندگی کند.

جامعه شورایی یک ظرفیت بی‌ بدیل و مهم برای کشور است

درخواست اعلام مسائل و مشکلات شوراها

رئیس شورای عالی استان ها؛ خاطرنشان‌ کرد: درخواست داریم شورائیان طی نامه‌ ای؛ مشکلات، مسائل و آنچه برای برون رفت از وضع موجود می تواند موثر باشد را اعلام کنند تا با سیاست‌ هایی که در شورای عالی استان‌ ها اتخاذ می‌ کنیم به آنها بپردازیم.

سردار سروری همچنین با اشاره به مالیات ارزش افزوده و درآمدهای پایدار گفت: در این عرصه گام بلندی در مجلس برداشته شده، زیرا ارزش افزوده مربوط به سراسر کشور است و باید توزیع عادلانه در کشور صورت گیرد تا پیشرفت متوازن در جامعه را شاهد باشیم.

افتخارم این است، به عنوان شهروند افتخاری بم امنتخاب شدم

وی در این همایش گفت: توفیق حضور در استان کرمان و مردم شهید پرور این استان و بم را داشتم و از اینکه به عنوان شهروند افتخاری بم از سوی مسئولان این شهرستان انتخاب شده ام، از آن ها قدردانی می کنم و تمام توان و تلاش خود را برای حل مشکلات شرق استان کرمان و شهر بم انجام می دهم.

رئیس شورای عالی استان ها، بیان داشت: جامعه شورایی کشور با ۱۲۶ هزار نفر، پیگیر مشکلات شوراهای کشور است و تلاش می کنیم در دیدارهای استانی در کل کشور با همه جامعه شورایی بخش روستا، شهرستان و استان مشکلات، نیازها و پیشنهادات را منتقل و مورد بررسی و پیگیری قرار دهیم و برای کاستی‌ ها تصمیمات لازم‌ را بگیریم.

نگاه یکسان به مسئله محرومیت استان کرمان

سردار سروری تصریح کرد: بین امکانات و شوراهای کشور برای انجام ماموریت‌ ها فاصله زیادی است و ما با ایثارگری تمام در کشور خدمت می کنیم و باید جامعه شورایی کشور تقویت شود تا بتواند خدمت رسانی بهتری به مردم داشته باشد. باید توازن در جامعه شورایی به وجود آید و دسترسی به مسئولان و محرومیت زدایی فراهم شود.

وی، خاطر نشان کرد: با وزارت کشور هماهنگ کردیم تا زمینه عدالت در توزیع امکانات و برخورداری جامعه ایرانی از همه ظرفیت‌ ها صورت گیرد. باید جامعه شورایی با ۳ قوه هر روز توسعه پیدا کند و جامعه شورایی هنوز به حد مطلوب نرسیده است و باید کاستی‌ ها و کمبودها بر طرف شود و در تقویت جامعه شورایی همه باید نقش موثری داشته باشند.

حجت الاسلام دانشی، امام جمعه بم‌ نیز در این همایش گفت: شرق استان کرمان شامل ۴ شهرستان شرقی، بم، ریگان، فهرج و نرماشیر است و محرومیت شرق استان کرمان باید به مسئولان منتقل شود.

وی افزود: باید به موضوع محرومیت در استان‌ کرمان به صورت یکسان دیده شود و محرومیت مختص به یک نقطه از استان نیست؛ اما شرق استان کرمان محرومیت بیشتری دارد.

جامعه شورایی یک ظرفیت بی‌ بدیل و مهم برای کشور است

بررسی و رفع مشکلات شرق استان کرمان در جلسه شوراها

منصور عزیز آبادی، رئیس شورای عالی استان کرمان و رئیس شورای اسلامی شهرستان بم نیز در این همایش با اشاره به اینکه امروز جلسه شوراهای ۴ شهرستان شرقی استان کرمان با حضور مسئولان و سردار سروری نایب رییس شورای شهر تهران و رییس شوراهای کشور در بم برگزار شده است، گفت: در این همایش قرار شد مشکلات شهرهای شرق استان کرمان بررسی و برای رفع این مشکلات برنامه ریزی شود.

وی با اشاره به اینکه مشکلات شوراها در استان کرمان یکسان است، افزود: در این همایش مواردی چون: ساختمان، خودرو و حق الزحمه کم شوراها، مورد بررسی قرار گرفت.

رئیس شورای عالی استان و شورای اسلامی بم، بیان کرد: در زمان زلزله، شورای شهر تهران متعهد شده بود، طرح تکمیل بهشت زهرای بم را انجام دهد و این طرح نیمه تمام‌ مانده است و از سردار سروری درخواست می‌ کنیم به عنوان نایب رییس شورای تهران برای تکمیل طرح بهشت زهرای بم کمک کنند.

عزیز آبادی، افزود: یکی دیگر از مشکلات شرق استان کرمان این است که طبق قانون ۵۳ باید عوارض در همان شهر هزینه شود؛ اما عوارض ارزش افزوده کارخانجات خودرو سازی بم در مرکز استان و به صورت تجمیع در کل استان تقسیم می‌ شود و ما خواستار ارزش افزوده کارخانجات خودروسازی به بم و شرق استان هستیم تا محرومیت شرق استان حل شود.

شایان ذکر است؛ نشست پرویز سروری رئیس شورای عالی استان ها با اعضا شوراهای اسلامی شرق استان کرمان و با حضور حجت الاسلام دانشی امام جمعه و صادق دادالله پور معاون عمرانی فرماندار بم صبح امروز چهارشنبه سیزدهم مهر در سالن پرستو ارگ جدید بم برگزار شد.

در پایان این مراسم لوح شهروند افتخاری بم به سردار سروری اهدا شد.

جامعه شورایی یک ظرفیت بی‌ بدیل و مهم برای کشور است

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha