آنی آرنو برنده نوبل ادبیات ۲۰۲۲ شد

آکادمی نوبل برنده ادبیات ۲۰۲۲ را معرفی کرد و آنی آرنو نویسنده فرانسوی را به عنوان برنده برگزید.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت به نقل از سایت نوبل، آنی آرنو نویسنده ۸۲ ساله فرانسوی به عنوان برنده ۲۰۲۲ انتخاب شد. از این نویسنده آثار بسیاری در ایران ترجمه و چاپ شده است که از مهمترین آنها می‌توان به جایگاه، سال‌ها، یک زن و شرم اشاره کرد.

وی در نرماندی و در خانواده‌ای از طبقه کارگر بزرگ شده، در دانشگاه‌های روآن و بوردو تحصیل کرده و در رشته ادبیات مدرن فارغ‌التحصیل شده است. وی سال‌ها در مدرسه و دانشگاه تدریس کرده و آثار ادبی او که غالباً خودزندگی‌نامه هستند رابطه نزدیکی با جامعه‌شناسی دارند و در سال‌های متعدد جوایز مختلفی برای او به ارمغان آورده‌اند از جمله جایزه ادبی رنودو، جایزه فرانسوا موریاک، جایزه‌ مارگریت دوراس، جایزه‌ی زبان فرانسه و جایزه‌ تلگرام ریدرز.

وی تا حد زیادی در بریتانیا ناشناخته بود تا اینکه کتاب خاطراتش با عنوان «سال‌ها» در انگلستان منتشر شد و به فهرست اولیه جایزه بوکر بین‌المللی راه یافت. این کتاب وی مثل دیگر آثارش ترکیبی از خاطره، رؤیا، واقعیت و مراقبه منحصر به فرد از دورانی است که ما در آن زندگی کردیم و می‌کنیم. این رمان برنده جایزه ادبی مارگریت دوراس، جایزه فرانسوا موریاک ناحیه آکیتن و جایزه زبان فرانسه شده‌است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha