پیری جمعیت، بزرگترین ابر بحران تاریخ ایران محسوب می شود

رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و تعالی خانواده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بر اساس محاسبات بین المللی تا سال 30 آینده، 30 درصد از جمعیت کشور سالمند خواهد شد اظهار کرد: پیری جمعیت بزرگترین ابر بحران تاریخ ایران محسوب می شود که باید برای آن تدبیر موثری اندیشید.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت، دکتر امیر حسین بانکی پور در نشست پودمانی با موضوع جوانی جمعیت که در مجتمع شهدای سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه سالمندان حال حاضر به دلیل وجود فرزندان و اطرافیان در شرایط نسبتا مطلوبی در حوزه های مراقبتی و حضور درمیان خانواده قرار دارند خاطر نشان کرد: سالمندان 30 سال آینده به دلیل کاهش جمعیت و نبود اطرافیان، نیاز به مراقبت هایی خارج از حیطه خانواده پیدا می کنند، ضمن اینکه هزینه های بهداشت و درمان و نیاز به مراکز درمانی به طور چشمگیری افزایش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه نیروی جوان موتور اقتصاد کشور محسوب می شود تصریح کرد: این در حالی است در صورت ادامه این روند تا 30 سال آینده، نیروی جوان مورد نیاز برای چرخاندن موتور اقتصاد به اندازه کافی موجود نیست و کشورمان با مشکلات این حوزه نیز روبرو خواهد شد.

رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و تعالی خانواده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در صورت ورود کشورمان به چاله جمعیتی، 150 سال زمان برای خروج از آن لازم است و به همین دلیل به عنوان بزرگترین ابر بحران تاریخ ایران می توان از ان یاد کرد تصریح کرد: کشورمان تنها شش سال زمان دارد که از بروز این بحران جلوگیری کند و روند پیری جمعیت را با شیب ملایم تری طی کند.

دکتر بانکی پور با بیان اینکه مقام معظم رهبری به طور مستمر، نسبت به موضوع جمعیت تاکید دارند و در خصوص پیری جمعیت هشدار می دهند اظهار کرد: در شرایط حال حاضر بهترین زمان برای فرزندآوری و افزایش جمعیت محسوب می شود و باید از تمامی ابزارها برای تحقق این مهم و جلوگیری از ورود کشورمان به چاله جمعیتی جلوگیری کرد.

وی با بیان اینکه مسئولان مرتبط باید با تمام وجود مسئله پیری جمعیت را درک کنند و نسبت به جلوگیری از این بحران اقدامی جهادی نمایند تصریح کرد: طی ده سال گذشته روند ازدواج کاهش یافته است و سال گذشته، با اتخاذ تدابیری همچون اعطای سریع تسهیلات، آمار ازدواج افزایش یافته است، بنابراین می توان با کاهش موانع در این زمینه موفق عمل کرد.

رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و تعالی خانواده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اعطای تسهیلات ازدواج نسبت به دو سال گذشته 4 تا 5 برابر افزایش یافته است و هر سال نسبت به تورم افزایش می یابد تصریح کرد: اعطای تسهیلات در یک سال گذشته از کل تسهیلات ده سال گذشته بیشتر بوده است.

دکتر بانکی پور افزود: همچنین حق تاهل 50 درصد و حق فرزند 100 درصد افزایش یافته است و این روند افزایشی تا 5 سال آینده ادامه خواهد داشت به گونه ای که در 5 سال آینده حق تاهل 7.5 برابر و حق اولاد 32 برابر افزایش خواهد یافت.

وی افزود: توسعه خوابگاه های متاهلی دانشجویی از دیگر برنامه ها در راستای تسهیل شرایط ازدواج و فرزند آوری است که در این راستا، پروژه ساخت خوابگاه در برخی از دانشگاه های کشور آغاز شده است.

رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و تعالی خانواده مجلس شورای اسلامی، ارائه 90 درصد هزینه های درمان ناباروری در بخش دولتی و 70 درصد مراکز درمانی بخش خصوصی، توسعه مراکز درمان ناباروری سطح دو در کشور، ارائه بودجه های حمایتی به شرکت های دانش بنیان برای تامین اقلام درمان ناباروری، پوشش بیمه مادران باردار و دارای کودکان زیر 5 سال، اعطای تسهیلات به ازای تولد هر فرزند، اعطای زمین با تولد فرزند سوم به بعد با قیمت تمام شده به صورت اقساط و ارائه خودرو بدون نوبت به مادران با تولد فرزند دوم از دیگر تسهیلات در راستای تشویق به امر فرزند آوری است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha