واردات دارو تا رفع کمبودها

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه بیش از ۹۸ درصد داروی کشور در داخل تولید می‌شود، گفت: در تلاشیم این عدد در حوزه تجهیزات پزشکی به ۵۰ درصد برسد.

به گزارش گروه بهداشت ودرمان خبرگزاری سلامت، سید حیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو در همایش معاونین غذا و دارو دانشگاه های علوم پزشکی ایران، اظهار کرد: باتوجه به تحریم و شرایط خاص کشور همواره به واردات به عنوان یک تهدید نگاه می‌کنیم، بنابراین برای تامین پایدار فراورده‌های سلامت محور باید به تولید داخلی متکی بوده و خودکفا باشیم.

وی افزود: در حوزه صنایع غذایی کشور در وضعیت مطلوبی قرار دارد، البته برخی ارگان‌های موازی در وظایف سازمان غذا و دارو دخالت می کنند که این موضوع خط قرمز ماست و قطعا مورد پیگیری قرار می‌گیرد.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به خودکفایی در تولید انواع مکمل ها در کشور، تصریح کرد: در سال‌های نه چندان دور کل مکمل‌های بازار کشور از مسیر واردات تامین می شد که درحال حاضر این عدد به صفر رسیده و تمامی مکمل های مورد نیاز در داخل کشور تولید می شود، فقط در بخش کوچکی از شیرخشک‌های بیماران متابولیک واردات داریم.

وی خاطرنشان کرد: درخصوص ارز ترجیحی مفسده هایی وجود داشت که برای حل این مسئله در بالاترین سطح نظام، تصمیم بر اصلاح آن گرفته شد و طرح دارویاری در تفاهم نامه ای با ۴۲ بند به امضای چندین ارگان و سازمان ازجمله بانک مرکزی، وزارت صمت، وزارت بهداشت و… رسید.

محمدی با تاکید براینکه واردات آنتی‌بیوتیک‌ها در کنار افزایش تولید تا اشباع بازار در دستور کار است، تصریح کرد: یک محموله دارویی روز جمعه وارد کشور خواهد شد و طی هفته آینده نیز به تدریج واردات محموله‌های دیگر ادامه خواهد داشت تا نیاز بازار رفع شود.

وی با اشاره به اینکه حمایت از تولید یک اصل است و تا زمانی که نیاز کشور تامین شود، این حمایت ادامه خواهد داشت، گفت: در صورت عدم تامین و همکاری تولیدکنندگان با آنها بر اساس ابزارهای مختلف برخورد خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha