30 تا 40 درصد نارسایی کلیوی به علت ابتلا به دیابت است

دانشیار گروه اورولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه 30 تا 40 درصد نارسایی ها کلیه به علت ابتلا به دیابت است، اظهار کرد: اولین و مهمترین فاکتور در خصوص ابتلا به ناراحتی های کلیوی ، ابتلا به دیابت است از همین رو تشخیص و درمان به موقع آن نقش موثری در کنترل عوارض بیماری دارد.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت،دکتر علیرضا گلشن خاطر نشان کرد: عوارض کلیوی دیابت ممکن است تا سالها بعد از ابتلا ایجاد شود اما همزمانی این بیماری با بیماریهای قلبی عروقی نشان می دهد که عدم کنترل دیابت موجب مشکلات کلیوی می شود و مشکلات کلیوی به نوبه خود باعث ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی می شود.

وی افزود: دیابت نوع یک عموما وابسته به انسولین و در 30 درصد بیماران مشاهده می شود و دیابت نوع دوم در سنین بالا بروز می کند که زمینه ارثی در ابتلا به آن بی تاثیر نیست اما حدود 30 تا 40 درصد این بیماران دچار مشکلات کلیوی می شوند در واقع از هر سه بیمار مبتلا به نارسایی کلیوی یک نفر مبتلا به دیابت است.

وی تصریح کرد: عموما بیمارانی که قبل از 20 سالگی مبتلا به دیابت و یا فشار خون بالا هستند و سایر ریز فاکتور های خطر از جمله سابقه خانوادگی، درگیری ته چشم، چاقی، مصرف سیگار، چربی خون دارند در مسیر بروز نارسایی کلیوی قرار دارند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه معمولا بعد از 10 سال از زمان شروع دیابت علایم ابتلا به ناراحتی کلیوی مانند دفع پروتئین بروز می کند، افزود: تورم پاها و صورت، حجم اندک ادرار، افزایش وزن ، از جمله دیگر علایم ابتلابه نارسایی کلیوی است.

دکتر گلشن با اشاره به اینکه افت مکرر قند خون، خستگی و بی حالی، افزایش کراتین خون، کاهش اشتها، احساس خارش پوستی، از دیگر علایم ابتلا به نفروپاتی دیابتی است، گفت: بیماران دیابتی بهتر است به صورت مرتب به پزشک مراجعه کنند و از جهت سلامت کلیه، چشم و میانگین قند خون سه ماهه که ترجیحا باید زیر 7 باشد تحت بررسی قرار بگیرند.

دانشیار گروه اورولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: فشار خون بیماران دیابتی بهتر است ، کمتر از 130 روی 80 باشد و بیمار از مصرف قندو نمک بپرهیزد و در رژیم غذایی خود غذاهای کم چرب و کم پروتئین را قرار دهد.

بیماری دیابت، عملکرد سیستم ادراری را تحت تاثیر قرار می دهد

دانشیار گروه اورولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: بیماری دیابت بر سیستم ادراری و تناسلی تاثیرگذار است و قالب مشکلات کلیوی، مثانه ، ناتوانی جنسی و ناباروری بخصوص در مردان مشهود است.

دکتر گلشن با اشاره به اینکه دیابت یک بیماری شایع در دنیا است که روز به روز بر تعداد مبتلایان آن افزوده می شود، خاطر نشان کرد: قند خون بالا و دیابت طولانی مدت و کنترل نشده بر عروق کوچک کلیه آسیب وارد می کند که این آسیب خود را با دفع پروتئین در ادرار نشان می دهد.

وی با اشاره به اینکه اگر مشکل دفع پروتئین کلیه به خوبی مدیریت نشود، موجب افزایش فشار خون و اسیب جدی به کلیه می شود که در نهایت فرد با نارسایی کلیوی مجبور به دیالیز و یا پیوند کلیه می شود، تصریح کرد: بیماری کلیه ناشی از دیابت به عنوان نفروپاتی دیابتی شناخته می شود .

ضرورت بررسی آلبومین و کراتین خون در بیماران دیابتی

وی با بیان اینکه بیماران دیابتی هر شش ماه یکبار باید برای بررسی آلبومین و کراتین خون به پزشک مراجعه کنند، تصریح کرد: ورزش منظم، پرهیز از مصرف سیگار و الکل و مسکن ها نیز در حفظ سلامت کلیه ها موثر است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه افزایش قند خون می تواند باعث مشکلات مثانه شود و به اعصاب این عضو نیز آسیب برساند، خاطر نشان کرد: مثانه نوروژنیک یا عصبی بیماری است که حدود یک درصد بیماران دیابتی به آن مبتلا می شوند.

وی ادامه داد: علائمی مانند نشت ادرار، عدم تخلیه کامل مثانه، جریان ضعیف ادرار، عفونت مثانه ، کاهش میزان ادرار، عدم تخلیه کامل مثانه، تکرر ادرار از جمله نشانه های مثانه عصبی است که برای درمان این مشکل نیز بهتر است ضمن کنترل قند خون به پزشک معالج مراجعه کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ناتوانی جنسی در آقایان نیز در پی عدم کنترل بیماری قند خون رخ می دهد، گفت: اختلالات جنسی در حوزه میل و توان جنسی و نعوظ در بیماران دیابتی شایع است این موضوع به دلیل اسیب ناشی از بیماری به عروق اندام تناسلی مردان بعد از چندین سال از ابتلا فرد به دیابت رخ می دهد.

وی با اشاره به اینکه مراجعه به موقع این بیماران به متخصصین اورولوژی تا حد زیادی باعث بهبود بیمار می شود، ابراز کرد: حدود 50 درصد از بیماران دیابتی اختلالات جنسی را تجربه می کنند و قند و فشار خون کنترل شده، سبک زندگی سالم و پرهیز از مصرف الکل در بهبود شرایط این بیماران موثر است.

دکتر گلشن با اشاره به اینکه ناباروری آقایان که معمولا ناشی از تاثیر دیابت بر تحرک اسپرم است نیز در بیماران دیابتی دیده می شود، عنوان کرد: دیابت بر روی هورمون های مردانه (تسترون) می تواند تاثیر گذار باشد و زمینه ناباروری را فراهم کند که تشخیص به موقع دیابت و کنترل قند خون تا حدود زیادی از این بیماری جلوگیری می کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha