پرداختی تعرفه گذاری پرستاران ناچیز است/  فردا واریز می‌شود؟

رئیس نظام پرستاری استان زنجان با اشاره اینکه پرداختی تعرفه گذاری پرستاران  از ۵۰۰ هزار تومان تا ۲میلیون و پانصد هزار تومان است گفت: حق پرستاران این مقدار ناچیز نیست و نحوه پرداخت ها مورد قبول جامعه پرستاری نیست .

به گزارش خبرنگار خبرگزاری سلامت(طبنا)_زهرا نوری؛ پرستاران به عضو بزرگترین رکن نظام سلامت، با رویکرد جامع مراقبت تاثیر قابل توجهی بر اثربخشی سیستم نظام سلامت و نقش مهمی در ارتقای سلامت، پیشگیری از بیماریها، درمان و مراقبت دارند.

یکی از مطالبات این قشر فعال در حوزه سلامت در طول سالهای گذشته اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری بوده است؛ قانونی که ۱۴ سال در اغما بوده و خواب بلند آن هنوز به بیداری کامل منجر نشده است.

قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری و تعدیل کارانه‌های پرستاری به صورت طرح نمایندگان مجلس در قالب یک ماده واحده و دوتبصره در تاریخ ۶ تیر ۱۳۸۶ در مجلس شورای اسلامی تصویب و ۱۳ تیر همان سال به تایید شورای نگهبان رسید.

بر اساس این قانون کارانه ارائه کنندگان خدمات پرستاری باید بر اساس قانون تعرفه‌گذاری اجرا شود. مطابق تبصره دو این قانون قرار بود، آیین نامه اجرایی آن با همکاری وزارت بهداشت، وزارت رفاه و سازمان نظام پرستاری تدوین و پس از تایید شورای عالی بیمه خدمات درمانی به تصویب هیأت وزیران برسد و اجرا شود.

اما با وجود تصویب این قانون در سال ۱۳۸۶ در مجلس شورای اسلامی و ابلاغ این قانون، تا سال ۱۳۹۹ اقدام چندانی برای اجرای این قانون انجام نشد تا جایی که رهبر انقلاب ۳۰ آذر ۱۳۹۹ در مراسم روز پرستار از مسئولان خواست این قانون را اجرا کنند.

پرداختی تعرفه گذاری پرستاران ناچیز است

تاکید رهبر انقلاب بر اجرای قانون تعرفه‌گذاری پرستاری

با تاکید رهبر معظم انقلاب در روز پرستار سال ۹۹، پس از ۱۴ سال مسکوت ماندن قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، روند اجرایی شدن آن به جریان افتاد و سرانجام آیین نامه اجرایی هشت ماده‌ای این قانون در ۶ مرداد ۱۴۰۰ در جلسه هیأت وزیران تصویب و با امضای معاون اول رئیس جمهوری وقت برای اجرا ابلاغ شد.

در مجموع ۵۰۰۰ میلیارد تومان برای اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در بودجه سال ۱۴۰۱ تخصیص یافته و همه پرستاران در تمام مقاطع تحصیلی، در تمام بخش‌های پرستاری، با هر نوع وضعیت استخدامی در همه مراکز درمانی و بیمارستانی در بخش های دولتی و خصوصی مشمول این قانون تعرفه‌گذاری هستند.

پرداختی تعرفه گذاری پرستاران ناچیز است

مسئولان در اجرای قانون تعرفه‌گذاری هنوز به نتیجه کلی نرسیده اند

در این راستا خبرنگار خبرگزاری سلامت مشکلات حرفه پرستاری را از زبان صاحبانش جویا شد مشکلاتی که به رغم تلاش برای رفعشان تاکنون همچنان پابرجا هستند؛ از جمله قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری که با وجود قانونش به درستی اجرا نمی‌شود و موجب شده روز به روز فاصله میان حقوق پرستاران و پزشکان بیشتر و بیشتر شود این در حالی است که به اعتقاد پرستاران بیشتر بار بیماران بر گردن آنان است.

پرستاری در این گفتگو به خبرنگار خبرگزاری سلامت گفت: معمولا حقوق و مزایای پرستارها با رعایت انصاف پرداخت نمی‌شود و غیر از حقوق ماهانه معمولا سایر پرداختی‌ها با چند ماه تاخیر پرداخت به پرستاران داده می‌شود.

تفاوت دریافتی بین پرستاران که در تمام مدت در بخش حاضر هستند با پزشکانی که شاید یک ربع هم در بخش حضور ندارند، واقعا فاحش و به دور از انصاف است!

وی گفت: این یک واقعیت تلخ و انکارناپذیر در کشور ماست که درآمد پرستاران تفاوت فاحش با درآمد پزشکان دارد و حتی قابل مقایسه هم نیست در حالی که در کشورهای دیگر پرستاری جزو ده شغل پردرآمد قراردارد و سال‌هاست مسئولان روی تعرفه‌گذاری و تعدیل فاصله بین درآمد پزشکان و پرستاران کار می‌کنند اما هنوز به هیچ نتیجه‌ای نرسیده‌اند.

پس از ۱۵ سال مسئولان به نتیجه نهایی نرسیدند که عملکرد پرستاران را احصا کنند

اسکندری رئیس نظام پرستاری استان زنجان در گفتگو اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری سلامت و روزنامه صدای زنجان در این خصوص با بیان اینکه اجرای تعرفه پرستاری یک سابقه طولانی ۱۵ ساله که دارد اظهار کرد : پس از تأکید شدید مقام معظم رهبری طراحی و آماده سازی آیین نامه و دستورالعمل تا مرداد سال جاری طول کشید نهایتا اوایل آبان ماه سال جاری دستوری بر پرداخت داده شد ولی باز به نتیجه نهایی نرسیدند که عملکرد پرستاران را احصا کنند که در دستور جدید به صورت علی الحساب سه ماه تعرفه پرستاران پرداخت شود .

این سه ماه نیز بر اساس فرمولی که از سوی وزارت بهداشت کشور ارسال شده است پرداخت می‌شود که این فرمول بر اساس خروجی واقعی کارکرد بیمارستان ها پرداخت صورت گیرد.

وی با بیان اینکه متأسّفانه در حین اجرای این کار که مسیر واقعی مشخص نبود بعضی از استان ها بصورت سلیقه ای برخورد کردند افزود : مبلغی بر اساس برآورد که چقدر تعرفه خدمات در سیستم ثبت شده است توسط استان زنجان آماده سازی شده است .

تعرفه پرستاری بر اساس میزان مراقبت از بیمار پرداخت می‌شود

اسکندری گفت : روش پرداخت با پزشکان متفاوت است و این تعرفه پرستاری بر اساس میزان مراقبت از بیمار است که بر اساس آن محاسبه و پرداخت می‌شود.

رئیس نظام پرستاری استان زنجان ادامه داد : پس ار ابلاغ این دستورالعمل در مرداد ماه ثبت در سیستم انجام شده است ولی چند ماه اول قبل از آیت ابلاغ ثبتی صورت نگرفته است که در احصا این موارد به مشکل برخوردیم .

اسکندری با بیان اینکه پس از ارسال فرمول به دانشگاه ها جهت پرداخت تعرفه بیان کرد : استان این موارد را انجام داده بود و طی جلسه ای متوجه شدیم این موارد اشتباهاتی دارد تا این مقدار به واقعیت قرار بگیرد و حق پرستار ناحق نشود.

حق زحمت پرستار ۵۰۰ هزار تا ۲.۵۰۰ میلیون تومان نیست

وی با اشاره اینکه این مقدار از ۵۰۰ هزار تومان تا ۲میلیون و پانصد تومان است و مقدار ناچیزی در ماه است افزود : در واقعیت دولت این پول را ندارد بدهد که ونه در شرایط فعلی امکان آن وجود ندارد که از این جهت بنا شد تا کار کارشناسی انجام شده است و نهایتا تا پایان کاری ۳ آذر ماه سالجاری به تمام بیمارستان های استان اعتبار داده شده را توزیع خواهیم کرد .

این مسئول اظهارکرد: همکاران پرستار ما حق شان این مقدار نیست و بابت کاری که انجام می‌دهند زحمت فراوانی می‌کشند بخصوص در طی ۲ سال کرونا ، که مستحضرید از بابت ریالی کارمزد پرستاران به پرستاران داده نشد و افرایش حقوق پرستاران دقیقا مثل بقیه کارکنان بود .

سهم ۶ میلیارد تومانی استان زنجان در اجرای تعرفه گذاری پرستاری

اسکندری تصریح کرد: تعرفه پرستاری می‌خواهد شغل پرستاری را هویت ببخشد جدا از مبلغ پرداختی بحث تعرفه نشان دهنده هویت در پرستاری است که اگر بصورت دقیق انجام شود و سازمان بودجه کشور همراهی کند که متأسّفانه همکاری لازم را ندارد و یک سال این موضوع را نگه داشته است که اگر همکاری کند حق و حقوق مشخص شده را پرداخت کند قطعا رضایت پرستاری جلب خواهد شد .

وی با اشاره به مبلغ تخصیص یافته به استان در تعرفه‌گذاری پرستاران بیان کرد : مبلغ بر اساس میزان تعرفه ها و کارکردی است پرسنل قبلا خدمات انجام داده اند است که برای هرماه مبلغ تخصیصی در استان برای هر ماه ۶ میلیارد تومان است که بین ۳ هزار پرسنل پرستاری استان از جمله پرستار ، اتاق عمل ، هوشبری، بهیار ، کمک پرستار و فوریت های پزشکی توزیع خواهد شد و مهم است این پول به نسبت فعالیت باشد.

نحوه پرداخت تعرفه گذاری مورد قبول جامعه پرستاری نیست

این مسئول گفت : در پرداخت ها فرمول های مختلفی وجود دارد که به عنوان نمونه پرکیس است که به ازای هر تک خدمت که انجام می‌شود مقداری به پرستار و مقداری به پزشک تعلق می‌گیرد که باز هم آن قسمت به اسم پزشک ثبت خواهد شد که برای جلوگیری از اینکه اختلافاتی بین پزشک و پرستار ایجاد نشود این موضوع به همان شکل ماند و نحوه محاسبه تعرفه پرستاری را" پرمراقبت" کردند که پرستار در ۲۴ ساعته از بیمار به چه نحوی مراقبت می‌کند(میران حضور و میزان سطح بندی بیماران )‌ که بر این اساس بیمه ها این خدمت و مراقبت را از بیمارستان خواهند خرید.

اسکندری گفت: این نحوه مورد قبول جامعه پرستاران نیست و اعلام می‌کنند که ما نیز مثل پزشکان بر اساس کار انجام شده بیشتر فعالیت می‌کنیم که در حال حاضر این موضوع نشدنی است و باعث درگیری های مختلفی بین پزشکان و پرستاران ایجاد خواهد شد و همه به دنبال سهم خواهی خواهند بود.

بر این اساس منتظریم ببنیم ۳ هزار جامعه پرستاری استان زنجان آیا طبق وعده این تعرفه را دریافت می‌کنند یا نه ؟‌

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha