واردات داروهای بیهوشی نامحدود است

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: کمبودهایی در داروهای بیهوشی وجود دارد که به علت نبود تولیدکننده داخلی، واردات این داروها را نامحدود کردیم.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت، حیدر محمدی، پس از نشست کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، اظهار کرد: اجازه دادیم از کشورهای همسایه ماده اولیه برای تولید دارو وارد شود و در مورد تأمین برخی داروها که مشکل جهانی داشتند، نیازمند به کارگیری سیاست خارجی هستیم.

وی گفت: کمبودهایی در داروهای بیهوشی وجود دارد که به علت نبود تولیدکننده داخلی، واردات این داروها را نامحدود کردیم.

رئیس سازمان غذا و دارو اضافه کرد: ظرف چند روز گذشته بیش از ۵۰۰ هزار داروی بیهوشی در مراکز درمانی کشور توزیع شد و کمبودهای غیربحرانی هم تا حدود ۲ ماه دیگر رفع می‌شود.

محمدی با بیان اینکه تولید سرُم در کشور به اندازه نیاز نیست، گفت: ماهانه یک و نیم تا ۲ میلیون تن بیش از تولید به سرم نیاز داریم که از شهریور واردات آغاز شد.

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: در برخی استان‌ها مشکل تأمین سرُم وجود داشت که مازاد سرُم در مناطق دیگر از طریق شرکت‌های پخش به مناطق دچار کمبود منتقل می‌شود.

محمدی گفت: با تلاش شرکت‌های تولید کننده از حدود چند هفته دیگر به ظرفیت تولید سرُم یک میلیون تن اضافه می‌شود و یک شرکت داروسازی در تبریز هم در حال آماده سازی برای تولید سرُم است.

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: اگر مشکلی رخ ندهد، می‌توانیم تا پایان سال صادر کننده سرُم شویم.

محمدی با بیان اینکه تا اواخر این هفته مشکل آنتی بیوتیک حل می‌شود، گفت: شرکت‌های داروسازی و صنعت کشور پیش بینی این افزایش نیاز را برای تأمین آنتی بیوتیک نمی‌کردند.

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: با این حال آنتی بیوتیک‌ها سه شیفت در حال تولید است و تا اواخر هفته در سقف ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار عدد وارد کشور می‌شود. پیش تر هم حدود ۵۰ تن آنتی بیوتیک خوراکی وارد شده بود.

محمدی گفت: پارسال بیش از ۹۸ درصد داروها در داخل کشور تولید شد و به تدریج واردات را محدود می‌کنیم. برای تولید دارو نیازمند حمایت وزارت صمت و واردات تجهیزات هستیم. اخیراً هم مصوبه‌ای داشتیم که با حذف تعرفه واردات، از تأمین تجهیزات تولید دارو حمایت شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha