ساختار بودجه‌های پژوهشی هدفمند نیست

حسین پور با انتقاد از نبود مسیر اتصال درست و منطقی بین اعتبارات پژوهشی و مصرف آن‌ها گفت: هنوز ساختاری برای هدفمند کردن بودجه‌های پژوهشی کشور و مراکز پژوهشی وابسته به دولت ایجاد نشده است.

به گزارش گروه علمی و فناوری خبرگزاری سلامت،مهندس پیمان حسین پور کارشناس اندیشکده اقتصاد دانش بنیان و کارشناس علم و فناوری مرکز همکاری‌های پیشرفت ریاست جمهوری در گفتگو با مجله علمی «روزنه» رادیو از اختصاص ۲۹ هزار میلیارد تومان اعتبار در بودجه سال ۱۴۰۱ به پژوهش‌هایی که صرف تحقیق و توسعه در کشور می‌شود گفت و افزود: این مبلغ فقط ۰,۸ دهم درصد از بودجه کل کشور است.

وی افزود: علاوه بر این، ۷ هزار میلیارد تومان دیگر نیز صرف بخش تحقیق و توسعه در شرکت‌های بخش خصوصی می‌شود که جمع این دو عدد و نسبت آن با تولید ناخالص ملی، عدد ناچیز ۰,۳ دهم درصد می‌شود و این درحالیست که میزان بودجه رژیم اشتغالگر قدس برای تحقیق و توسعه ۱۶ برابر و در کشور امارات هم ۴ برابر ایران است.

کارشناس اندیشکده اقتصاد دانش بنیان یادآورشد: برخی معتقدند بنگاه‌های اقتصادی و نوآوری در ایران به دلیل اوضاع اقتصادی و تحریم‌ها و دولتی بودن شرکت‌ها و دانشگاه‌ها، علاقه‌ای به نوآوری و ارتباط با دانشگاه ندارند و بیشتر هزینه‌هایشان هم صرف حقوق و دستمزد می‌شود.

حسین پور ادامه داد: اگرچه این ادعاها و اظهارات غیرمنطقی نیست اما ما معتقدیم راهکارهایی وجود دارد و نمی‌توان منتظر ماند تا تحریم‌ها لغو شوند و یا شرکت‌های دولتی خصوصی شوند و بعد ما شروع به تحقیق و پژوهش کنیم.

وی از نبود مسیر اتصال درست و منطقی بین اعتبارات پژوهشی و مصرف آن‌ها انتقاد کرد و افزود: ما هنوز ساختاری برای هدفمند کردن بودجه‌های پژوهشی کشور و مراکز پژوهشی وابسته به دولت ایجاد نکردیم و به خاطر همین شاهد افزایش بودجه هر ساله این مراکز بدون بررسی عملکرد و میزان موفقیت آن‌ها هستیم.

کارشناس علم و فناوری مرکز همکاری‌های پیشرفت ریاست جمهوری تصریح کرد: سیستم آموزشی کشور و حتی سیستم پژوهشی و دانشگاهی موجب شده پژوهش‌ها با عناوینی که تعریف می‌شوند مبتنی بر مسائل و نیازهای واقعی کشور نباشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha