الگوی کِشت واحد، شاه‌کلید جهش در عرصه کشاورزی

اگر دولت ومسئولین مربوط به عرصه کشاورزی با برنامه‌ریزی دقیق و تخصصی به نیازسنجی مناطق مختلف کشور واقلیم‌شناسی این مناطق بپردازند ما می‌توانیم با نگاهی کاملاً علمی و هدفمند به تولید محصولات کشاورزی با کیفیتی مضاعف و قیمتی پایین‌تر دست‌یابیم.

به گزارش گروه علمی و فناوری خبرگزاری سلامت،دکتر پیمان فلسفی (معاون سابق وزیر کشاورزی) ضمن بررسی «کارآمدی طرح الگوی کِشت» و فواید متعدد این روش اظهار کرد: کِشت و الگوی کشت در سراسر جهان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و بنا به شرایط مختلف هر کشور بالاخص، شرایط اقلیمی؛ الگوی کِشت متفاوت می‌باشد و همین تفاوت زمینه تفاوت کیفی و کمی محصولات کشاورزی را فراهم کرده است. اما متأسفانه این مهم در کشور مل طی سال‌های گذشته با مشکلات فزاینده‌ای همراه شد که نهایتاً و باهمت دولت و مسئولین در ۱۳ سال پیش، آیین‌نامه اجرایی الگوی کِشت در ایران از سوی نهادهای ذی‌ربط، به‌عنوان یک دستورالعمل قانونی به تصویب رسید؛ اما برای اجرایی‌شدن ابلاغ نشد! تا سرانجام در سال جاری؛ با عزم ملی و توجه ویژه دولت سیزدهم به این مهم، اجرای این مصوبه در دستور کار اجرایی قرار گرفت.

معاون سابق وزیر کشاورزی ادامه داد: باید توجه داشت آنچه که در این میان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است سیاست روند اجرایی طرح الگوی کِشت است که به نحوه و چگونگی کِشت انواع محصولات کشاورزی در مناطق مختلف کشور و آب‌وهوای متفاوت، با بالاترین کیفیت می‌پردازد و ضمن جلوگیری از واردات محصولات تراریخته (تراژنی یا تراژن‌زایی) کیفیت محصولات کشاورزی در کشور را در سطح قابل‌توجهی ارتقا می‌بخشد.

وی با اشاره به فاصله میان کشاورزان و مسئولان تصمیم‌گیرنده عنوان کرد: یکی دیگر از مشکلان مهم در حوزه کِشت و الگوی کِشت محصولات کشاورزی در ایران اسلامی؛ نرسیدن یافته‌های پژوهشی و علمی مؤثر بر این عرصه به کشاورزان و فعالان کشاورزی است. به بیان دیگر، در پایگاه‌های علمی – پژوهشی، جهاد کشاورزی، وزارت‌خانه و دیگر ارگان‌های مرتبط با کشاورزی نتایج ویژه و منحصربه‌فردی در زمینه کشاورزی و ارتقای این عرصه به‌دست‌آمده است؛ اما بنا به دلایل مختلفی از جمله نبود یک رابط میان کشاورزان و ارگان‌های مربوط به کشاورزی، این دستاوردها به مرحله اجرا گذاشته نمی‌شوند و در حد یک نظریه و یا پژوهش علمی باقی می‌مانند.

معاون سابق وزیر کشاورزی در ادامه افزود: بی‌تردید اگر دولت و مسئولین مربوط به عرصه کشاورزی با برنامه‌ریزی دقیق، همه‌جانبه و تخصصی به نیازسنجی مناطق مختلف کشور و نیز اقلیم‌شناسی این مناطق بپردازند ما می‌توانیم با نگاهی کاملاً علمی، کاربردی و هدفمند به تولید محصولات کشاورزی با کیفیتی مضاعف و قیمتی به‌مراتب پایین‌تر دست یابیم چرا که در این روند؛ ما باتوجه‌به ظرفیت‌های منطقه‌ای کِشت کرده‌ایم و این خود یکی از مهم‌ترین نکات در حوزه کِشت و کشاورزی محسوب می‌شود که عدم رعایت آن نتایج نامطلوبی را در پی خواهد داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha