شرط استفاده از امتیازات دانش بنیانی، حفظ ماهیت است

آجرلو تأکید کرد: شرکت‌هایی که محصول دانش بنیان تولید می‌کنند برای استفاده از امتیازات باید ماهیت دانش بنیانی خود را حفظ کنند و دائماً پویا باشند و محصول دانش بنیان تولید کنند.

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری سلامت دکتر اسماعیل آجرلو کارشناس حقوق مالی و مدیر هلدینگ در بخش صنایع عمومی در رابطه با مهم ترین مشکل حقوقی شرکتهای دانش بنیان با مجله علمی «روزنه» رادیو گفت و گو ،گفت:

از آنجایی که موضوع دانش بنیان و مراکز فعال در زیست بوم نوآوری موضوع جدیدی است و سابقه زیادی در ایران ندارد تبعاً شرکتها با مسائل حقوقی و مالی و اقتصادی مواجه می‌شوند و لذا لازم است که سنت‌ها و رویه‌های حقوقی پا به پای رشد دانش بنیان‌ها تغییر کنند.

وی با بیان اینکه عموم اساتید و دانشجویان فعال در شرکت‌های دانش بنیان اطلاعات حقوقی دقیقی به ویژه از ماهیت شرکت ندارند و نیازمند مساعدت و مشاوره حقوقی هستند افزود: این موضوع موجب شده که شرکت‌ها در قراردادها و جذب سرمایه و همچنین امور تولید و مالیاتی و بیمه و غیره دچار چالش‌های حقوقی شوند.

این کارشناس حقوق مالی درخصوص ماهیت حقوقی شرکت‌های دانش بنیان گفت: عنوان «شرکت» در قانون تجارت تعریف شده اما هر شرکتی اقتضائات حقوقی و مالیاتی خودش را دارد و بنابراین این نکته خیلی مهم است که ما چه نوع شرکتی را تأسیس می‌کنیم.

آجرلو متذکرشد: ما در حقیقت شرکتی به اسم شرکت دانش بنیان نداریم بلکه ما یک شرکت داریم که ممکن است فعالیت و یا محصول دانش بنیان داشته باشد و به همین دلیل هم مجوز و عنوان دانش بنیان روی محصول درج می‌شود که اگر این موضوع را متوجه شویم خیلی از مشکلات حقوقی مربوطه نیز حل خواهد شد.

وی با بیان اینکه امتیازات مالی و بانکی لزوماً همیشه به شرکت‌های دانش بنیان تعلق نمی‌گیرد تصریح کرد: این امتیازات زمانی به شرکت‌ها تعلق خواهد گرفت که در لیست محصولات دانش بنیانی باشند چون ممکن است شرکتی که محصول دانش بنیان تولید می‌کند فقط امسال، دانش بنیان باشد اما سال بعد محصول دانش بنیان تولید نکند که در این صورت از لیست دانش بنیانی خارج می‌شود و امکان استفاده از امتیازات را هم نخواهد داشت.

کارشناس حقوق مالی تأکید کرد: شرکت‌هایی که محصول دانش بنیان تولید می‌کنند برای استفاده از امتیازات باید ماهیت دانش بنیانی خود را حفظ کنند و دائماً پویا باشند و محصول دانش بنیان تولید کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha