آزادی بیش از ۸۰ درصد بازداشت شدگان اغتشاشات اخیر در استان کرمان

رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به اینکه بیش از ۸۰ درصد بازداشت شدگان حوادث اخیر آزاد شده اند، گفت: پرونده های اغتشاشات اخیر در استان کرمان ۶۴۵ پرونده بوده که از این تعداد ۸۳ پرونده در مراحل مختلف رسیدگی قرار دارند و در مابقی پرونده ها رای صادر شده و در مرحله اجرا است.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم حمیدی در نشست نقد و بررسی عملکرد دستگاه قضایی در حوادث اخیر در محل دانشگاه شهید باهنر کرمان، با تاکید بر این مطلب که اکنون که مدتی از این مسائل گذشته می توانیم با شناخت بهتری مسائل مربوط به اغتشاشات اخیر را تجزیه و تحلیل کنیم، افزود: متاسفانه در کشور ما این اتفاق افتاد که در تهران خانمی جوان فوت کرد و در ابتدا علل و عوامل فوت ایشان مشخص نبود و ابهامات و سوالات موجود موجب بروز اعتراضاتی شد و در ادامه عوامل خارجی بر این موضوع موج سواری کردند و اغتشاشاتی را در کشور ایجاد کردند.


وی ادامه داد: پس از گذشت مدتی از بروز این حادثه و اعلام نظر مراجع تخصصی درباره بیماری های پیش زمینه ای این دختر جوان، مشخص شد وی پس از هدایت به محلی و در پی افت فشار و انتقال به بیمارستان فوت شده است.


نماینده عالی قوه قضائیه در استان کرمان؛ تاکید کرد: مساله مهم این است که عواملی که موجب اغتشاشات و ناآرامی ها شدند، عوامل خارجی بودند، که با موج سواری، دروغ پراکنی و شایعه پراکنی جوانان و نوجوانان را مورد هدف اقدامات تبلیغاتی خود قرار دادند و اغتشاشاتی را ایجاد کردند و عده ای نیز احساساتی شدند و بدون توجه به ابعاد ماجرا فریب دشمن را خوردند و ناآرامی هایی را ایجاد کردند و عده ای نیز از خارج کشور ماموریت داشتند که دست به اقدامات ضد امنیتی بزنند و آمدند که اغتشاش و ناامنی ایجاد کنند.

حجت الاسلام حمیدی گفت: پس از آنکه افرادی که بازداشت و دستگیر شدند و مورد بازجویی های فنی قرار گرفتند؛ مشخص شد تعدادی مربوط به ضد انقلاب، منافقین، تجزیه طلب و سلطنت طلب ها بودند که خود را در بین جوانان و نوجوانان قرار دادند و از احساسات پاک جوانان که نسبت به مساله ای اعتراضی داشتند، سوء استفاده نموده و ناامنی، تخریب و اغتشاش به وجود آوردند و تعدادی از این افراد دستگیر شدند.


وی عنوان کرد: در دستگاه قضایی در ابتدای امر به دنبال هدایت و ارشاد بوده ایم و به ضابطانی که در صحنه بودند تاکید کردیم که بر مبنای راهنمایی و ارشاد اقدام کنند و بسیاری از افراد نیز این ارشادات را می پذیرفتند و صحنه اغتشاشات را ترک می کردند، اما عده ای لجاجت و مقاومت می کردند که از بین این افراد نیز برخی سیاهی لشکر بودند و تعدادی دستگیر شده و تحویل دستگاه قضایی شدند و با کوچکترین صحبت بازپرس و مقامات قضایی متوجه می شدیم بخش زیادی از آنها نیز فریب خوردند و تحت تاثیر فضای مجازی قرار گرفته بودند که این افراد بدون تشکیل پرونده قضایی و با اخذ تعهد و تحویل خانواده های خود شدند که این افراد بیش از ۸۰ درصد دستگیر شدگان بودند.


رییس کل دادگستری استان کرمان تصریح کرد: درباره افرادی که تخریب اماکن عمومی و اغتشاش علیه امنیت ملی را داشتند، پس از تکمیل پرونده های قضایی با اثبات ارتکاب جرم توسط این افراد به اقتضای جرم آنها نسبت به رسیدگی به پرونده اقدام شد و در این رابطه تفکیک بین جرایم سبک و سنگین براساس تاکیدات ریاست قوه قضاییه همواره مد نظر بوده است.


حجت الاسلام و المسلمین حمیدی گفت: افرادی که مدت کوتاهی در بازداشت بوده اند و ابراز ندامت داشته اند و رفتار آنها نشانگر آن بود که فریب خورده اند، براساس رافت اسلامی مجازات تعلیقی به مدت سه سال یا پنج سال داده شد که در صورت ارتکاب مجدد جرم، در ابتدا باید مجازات تعلیقی را تحمل کرده و سپس نسبت به پرونده جدید خود تحمل مجازات داشته باشد.


وی افزود: بسیاری از این افراد دستگیر شده، جوان بودند که در آینده ممکن بود در حوزه تحصیل و کار و ... با مشکل روبرو می شدند و تلاش شد به نحوی اقدام شود که از تشکیل پرونده قضایی برای این فرد جلوگیری شود که در آینده برای بخش های مختلف زندگی خود دچار مشکل نشوند.


رئیس کل دادگستری استان کرمان تاکید کرد: افردی که در زندان هستند، جرائم بزرگتر را در پرونده دارند و یا دارای شاکی خصوصی هستند، که پرونده این افراد در دست رسیدگی است و باید ضمن جبران خسارت های وارده به اموال اشخاص و بیت المال، باید به جنبه عمومی جرائم آنها نیز پرداخته شود.

وی ضمن بیان این مطلب که در بین افراد دستگیر شده در اغتشاشات اخیر که برای آنها پرونده قضایی تشکیل شده است، ۹۶ نفر افغانی هستند، خاطرنشان کرد: این افراد که در کشور ما حضور دارند و از فضای امن جمهوری اسلامی استفاده می کنند و در حقیقت مهمان ما هستند اما در حوادث اخیر دیدیم که مستقیما در این کارها دخالت داشته اند و بیشترین اغتشاش، تخریب و آتش زدن محل های مختلف را داشته اند و در بین این افراد افرادی بودند که پول می گرفتند و شعار نویسی می کرده اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha