لوکیشن یوسف‌پیامبر می‌توانست ظرفیت عظیم گردشگری باشد

یک کارشناس گردشگری با ابراز تاسف از نابودی لوکیشن فیلم یوسف پیامبر، تاکید کرد سازه‌ها و سوله‌های وهن آباد می‌توانست به مکانی جذاب برای گردشگری پایتخت تبدیل شود.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت،اکبر توحیدی با حضور در برنامه رواق تماشا رادیو گفت‌وگو توجه سینما گران به مقوله تاریخ را به شرایط اقتصادی و فرهنگی مرتبط دانست و گفت: سینما گران مستقل نقاط مختلف کشور را در فیلم خود جای می‌دهند؛ مثلا اثری درباره خرده فرهنگ‌های یک منطقه جغرافیایی خاص در کشور ساخته می‌شود؛ اما به دلیل بودجه نازل، چنین اثری دید نمی‌شود.

وی از وجود دغدغه مندان بسیاری در زمینه ساخت فیلم سینمایی با موضوع مناطق مختلف کشور سخن گفت که به دلیل بحث‌های سیاسی و آورده مالی ابتر گذاشته می‌شود.

توحیدی افزود: وقتی سراغی از وزارت میراث فرهنگی می‌گیریم، می‌خواهیم به امتیازهای بزرگ تری دست یابیم تا تولیدات سینمایی، اثرگذاری بیشتر و بهتری در صنعت گردشگری داشته باشند.

وی ادامه داد: یک سینماگر وقتی سراغ موضوعات تاریخی و گردشگری می‌رود، در حقیقت می‌خواهد از امکانات هر دو وزارتخانه استفاده کند و اثری فاخر را به نمایش بگذارد.

توحیدی همچنین به تولید پروژه یوسف پیامبر که در وهن آباد تهران فیلمبرداری شد اشاره کرد که امروز چیزی از لوکیشن آن باقی نمانده است؛ حال آن که سوله‌های فیلمبرداری اگر برجای می‌ماند، به عنوان جاذبه گردشگری تلقی می‌شدند.

*فیلمسازی در پرسپولیس و نقش جهان ممنوع!

همچنین محمود بنکدارنیا، کارشناس گردشگری سینما را کمک کننده به بسیاری عرصه‌ها از جمله بدنه تهیه کنندگی دانست و گفت: فیلم‌ها با کار بر روی جاذبه‌های گردشگری، نقاط مختلف را به مردم معرفی می‌کنند.

در این بین سینما گران در سال‌های بعد از انقلاب با مراجعه به تاریخ، به جاذبه‌ها رسیدند ولی اگر به جاذبه‌های گردشگری کشور مراجعه می‌کردند، آیتم‌های متعددی پیش روی آن‌ها می‌بود.

وی در عین حال ساخت فیلم در دل مجموعه‌هایی نظیر پرسپولیس یا نقش جهان را همراه با سختی و مخالفت دانست و افزود: تهیه کننده به دلیل ترس از چنین گرفتاری‌هایی است که در بخش‌های دیگر سرمایه گذاری می‌کند.

بنکدارنیا معتقد است با برنامه ریزی برای چنین پروژه‌هایی، معمولا تمام ارگان‌ها با فیلمساز به مخالفت می‌پردازند؛ مثلا اگر قرار است اثری هنری به مدت یک هفته در مجموعه پرسپولیس ضبط شود، افراد حاضر در آن مجموعه اصلا خواهانِ فعالیتی مضاعف و جدی نیستند و لذا سعی دارند مدیران را در خصوص لطمه خوردن به این اثر تاریخی متقاعد نمایند.

*تلفیق سینما و گردشگری به شگفتی می‌رسد

در ادامه سیدمهرزاد کشفی، کارشناس گردشگری با اشاره به تلفیق گردشگری و سینما که به بارور شدن هر دو حوزه می‌انجامد، اظهار کرد: یک اثر هنری در حقیقت یک رسانه است که اندیشه و احساس بشری را به شکلی متعالی بیان می‌کند تا در طول زمان بر مخاطبان بسیاری اثرگذار باشد.

وی معتقد است اثرگذاری یک بنای تاریخی یا یک فیلم سینمایی زمانی به حد والای خود می‌رسد که مخاطبان بسیاری را در طول زمان همراه کنند و نیز فرهنگ و قومیت‌های مختلف با آن ارتباط برقرار نمایند.

کشفی همین نقطه اشتراک را بهترین بستر برای تلفیق دو صنعتِ سینما و گردشگری عنوان کرد و افزود: این دو مقوله باید چنان تقویت و تلفیق شوند که به یک همکاری مشترک برسند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha