برای پیشگیری از سرطان سینه، بانوان از ۴۰ سالگی به  بعد ماموگرافی سالانه سینه انجام دهند

تغذیه نادرست، عدم تحرک، اضافه وزن، مصرف دخانیات و استرس از عوامل تاثیرگذار در بروز سرطان است. بانوانی که دارای سابقه خانوادگی سرطان سینه هستند می بایست از سن ۲۰ سالگی به بعد هر از ۳ الی ۴ ماه زیر نظر پزشک متخصص تحت معاینه سینه قرار گیرند.

به گزارش خبرگزاری سلامت (طبنا) از فارس، دکتر مرضیه حق بین فوق تخصص جراحی سرطان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفت: در مرکز جامع سرطان خاتم الانبیا ء بیمارستان پیمانیه جهرم بیش از ۷ هزار بیمار سرطانی و غیر سرطانی دارای پرونده پزشکی هستند. علاوه بر این تعدادی بیمار نیز بدون علامت، بصورت دوره ای غربالگری می شوند و تمامی بیماران تحت نظر مرکز هستند.


وی افزود: در حال حاضر ۴۰۰ بیمار شناخته شده بیماری های سرطان تحت درمان مرکز بوده که اغلب آنها مبتلا به سرطان سینه هستند. روده بزرگ، معده، ریه، پوست و استخوان از دیگر سرطان هایی است که بیماران درگیر آن هستند.


دکتر حق بین اذعان کرد: بانوانی که دارای سابقه خانوادگی سرطان سینه هستند می بایست از سن ۲۰ سالگی به بعد هر از ۳ ماه زیر نظر پزشک متخصص تحت معاینه سینه قرار گیرد. همین طور از سن ۴۰ سالگی به بعد انجام ماموگرافی سالانه سینه برای افراد با سابقه خانوادگی سرطان سینه و یا بدون آن موکدا توصیه می شود.

وی افزود: در ماموگرافی با استفاده از اشعه ایکس بافت سینه بررسی و در صورت مشاهده مواردی مشکوک به سرطان، آزمایش های بیشتر انجام می شود. این روش در تشخیص سرطان در افرادی که هیچ نشانه ای از سرطان ندارند و یا در مراحل ابتدایی سرطان هستند بسیار موثر عمل می کند . از موارد بسیار مهم در درمان سرطان پستان ، تشخیص به موقع و شروع درمان در همان مراحل ابتدایی بیماری است که ماموگرافی نقش مهمی در این زمینه ایفا می کند.


به گفته وی تمامی خانم ها باید حداقل ماهی یک بار، معاینه فردی سینه ها را انجام دهند. معاینه فردی به شما کمک خواهد کرد تا در صورت بروز هر گونه تغییر در فرم و ظاهر سینه ها، سریعا به پزشک مراجعه کنید.

وی با اشاره به کیست سینه که از شایع ترین بیماری های سینه در بانوان است گفت: اگر مبتلایان به عارضه‌ی کیست سینه علامتی نداشته باشند یا نشانه‌های بیماری در آن‌ها خفیف باشد، معمولاً درمان خاصی برای آن نیاز نیست. اما اگر اندازه کیست بزرگ، دردناک و آزاردهنده باشد قطعا نیاز به درمان است. به طور کلی وجود کیست در بافت سینه برای بیمارانی پر خطر است که سابقه خانوادگی سرطان سینه دارند که می بایست بصورت دوره ای تحت نظر پزشک متخصص باشند.

وی تاکید کرد: حتما افرادی که کیست دارند باید تحت نظر پزشک باشند و معاینات دوره ای برای آنها انجام شود.
وی با اشاره به درمان کامل ۵۰۰ بیمار مبتلا به سرطان سینه در مرکز خاتم الانبیاء جهرم گفت: ۶ سال از راه اندازی این مرکز می گذرد و تا کنون ۵۰۰ بیمار مبتلا به سرطان سینه درمان کامل شده اند. بعد از درمان کامل بیماری، ارتباط مرکز با این بیماران ادامه دارد و همه تحت نظر پزشک متخصص بوده و معاینات دوره ای برای آنها انجام می شود.

وی با اشاره به انجام معاینات دوره ای بعد از شیمی درمانی و خاتمه درمان گفت: بعد از درمان کامل، بیمار در دو سال اول هر از ۴ ماه مورد معاینه قرار می گیرد و بعد از گذشت ۳ سال معاینات هر از ۶ ماه انجام می شود. بیماران می بایست بعد از این پروسه، سالی یکبار به پزشک جراح و فوق تخصص آنکولوژی مراجعه نمایند و آزمایشات کامل و بررسی های تصویری دوره ای به دستور پزشک انجام دهند.

به گفته وی اصلاح سبک زندگی، دوری از استرس، مصرف داروهای آنتی اکسیدان، اصلاح کمبود های تغذیه ای و انجام ورزش از مواردی است که بعد از شیمی درمانی به بیماران توصیه می شود.

دکتر حق بین با بیان اینکه ماهانه به طور میانگین نزدیک به ۱۰ بیمار تحت عمل جراحی سرطان قرار می گیرد گفت: بیمارانی که تحت جراحی قرار می گیرند اغلب مبتلا به سرطان سینه هستند که در تشخیص اولیه بیماری شناسایی شده اند. تعداد دیگر هم به دلیل عوارض سرطان و یا شک به سرطان تحت عمل جراحی قرار می گیرند.


وی با اشاره به خدماتی که در مرکز سرطان خاتم الانبیاء بیمارستان پیمانیه جهرم برای بیماران انجام می شود گفت: تشخیص زود هنگام سرطان، تشکیل پرونده، پیگیری اقدامات درمانی بیماران، تشخیص، جراحی، شیمی درمانی، رادیوتراپی، درمان های هورمونی، درمان مکمل مثل هرسپتین، مشاوره تغذیه و روان و ویزیت منظم جراح سرطان و متخصص آنکولوژی نمونه برداری از ضایعات از خدماتی است که به بیماران ارائه می شود. همین طور در این مرکز عمل های سرپایی، بررسی های دوره ای، انجام باز سازی سینه بعد از سرطان، انجام عمل های زیبایی برای بیماران انجام می شود.

مرکز سرطان خاتم الانبیاء بیمارستان پیمانیه جهرم از شنبه تا پنج شنبه در نوبت صبح فعال و آماده خدمت رسانی به بیماران است. دو پرستار، یک ماما، یک پزشک عمومی و یک فوق تخصص جراحی سرطان در این مرکز فعالیت دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha