کد خبر: 65-درصد-کودکان-خیابانی-بدسرپرست-هستند
۱۰ شهریور ۱۳۹۵، ۱۰:۴۸

 

متخصص علوم رفتاری گفت: متأسفانه 65 درصد از کودکان خیابانی در ردیف کودکان بدسرپرست قرار دارند.

دکتر مجید ابهری در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری سلامت اظهار داشت: آسیب‌های مربوط به کودکان آثار مضاعف بر خود کودک، جامعه و کشور دارد، چرا که این کودکان جزء سرمایه‌های ملی بوده و نیروهای آینده کشور قلمداد می‌شوند.

وی ادامه داد: کودکان از نظر بدسرپرستی به چند گروه تقسیم می‌شوند؛ کودکانی که در خانواده‌های متشنج رشد می‌کنند، یعنی پدر و مادر آنها درگیری لفظی یا فیزیکی دارند و این کودکان افرادی انتقام جو، ترسو و بد بین بار می‌آیند.

این آسیب شناس اجتماعی تصریح کرد: گروه بعدی، کودکان تک سرپرست است؛ یعنی کودکانی که والدین آنها به هر دلیل از یکدیگر جدا شده یا فوت کرده‌اند. گروه دیگر، کودکان دارای والدین معتاد است، این گونه کودکان که پدر یا مادر و یا هر دو آنها معتاد م‌ باشند اگر هنگام تولد اعتیاد نداشته باشند، در طول رشد خود به طور حتم آلوده خواهند شد.

وی افزود: گروه بعدی کودکان خانواده‌های پرجمعیتی هستند که به دلیل فقر والدین به کارهای خیابانی یا تکدیگری مشغولند، کودکان کار در سر چهار راه‌ها در این گروه قرار دارند.

ابهری خاطرنشان کرد: متأسفانه 65 درصد از کودکان خیابانی در ردیف کودکان بدسرپرست قرار دارند و دولت باید به علت نداشتن صلاحیت توسط والدین این گونه کودکان، آنها را از والدین گرفته و در مراکز نگهدای تحت سرپرستی قرار دهد یا به طور امانت نگهداری کند و در صورت سلامت والدین آنها را به خانواده تحویل دهد یا تا آخر تحت سرپرستی مراکز شبانه روزی قرار گیرند.

این متخصص علوم رفتاری اذعان داشت: در حال حاضر در زمینه سلب صلاحیت از والدین فاقد شرایط لازم خلأ قانونی وجود دارد و نهادهای متولی نمی‌توانند به سادگی از پدر یا مادر معتاد یا زندانی یا والدینی که فرزندان خود را به کارهای غیراخلاقی واردار می‌کنند، فرزند را بگیرند. بنابراین تصویب قوانین سلب سرپرستی در این زمینه از ضروریات می‌باشد.

 

کد خبرنگار: 410100

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha