کد خبر: ارتباط-فیبروم-ها-با-نازایی-و-سقط-جنین
۲۶ بهمن ۱۳۹۵، ۱۰:۵۹

فلوشیپ لاپارسکوپی و سرطان های زنان گفت: میوم یا فیبروم یک بیماری بسیار شایع است که در سنین باروری در خانم ها ایجاد می شود و اگر از سلول های میومتر خانم ها نمونه ای گرفت شاید بتوان نوعی از میوم را در 35درصد آنها  مشاهده کرد.

 

 

دکتر شهلا چایچیان در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت گفت: میوم با آلودگی های محیطی و مسائل ژنتیک در ارتباط است؛ اما فیبروم ها  همیشه نباید تحت عمل جراحی قرار گیرند.
وی عنوان کرد: متأسفانه برخی بر این باورند که هر میومی می تواند منجر به نازایی شود. تنها میوم هایی موجب نازایی می شوند که در زیر مخاط آندومتر در داخل رحم قرار گرفته اند که خونریزی بیشتری ایجاد می کنند و امکان دارد موجب عدم جایگزینی تخم لقاح یافته شوند به همین جهت آنها را باید عمل جراحی کرد.
 
متخصص زنان و زایمان تصریح کرد: میوم هایی که در داخل لایه میومتر و یا در قسمت سروز رحم  قرار دارند به هیچ عنوان موجب نازایی نمی شوند.اگر میوم ها خیلی بزرگ باشند ممکن است به سقط منجر شوند، اما امروزه موارد بسیاری با وجود داشتن میوم های بزرگ دچار سقط جنین نشده اند.

وی اظهار داشت: در واقع امکان دارد برخی میوم ها که در جاهای مختلفی قرار دارند بیشتر موجب عدم لانه گزینی جنین و سقط های زودرس شوند، اما گاهی اوقات در صورت رشد زیاد فیبروم، حین بارداری موجب سقط جنین می شود.در صورتی که محل آن در سرویکس باشد از زایمان جلوگیری می کند و گاهی اوقات موجب عدم رشد جنین می شود.
وی افزود: میوم هایی جراحی می شوند که منجر به  نازایی، خونریزی های شدید، کم خونی، درد شدید و فشار بر اعضای مجاور و ایجاد ناراحتی در فردمبتلا شود. به عنون مثال میومی که روی حالب فشار وارد می کند و موجب هیدرونفروز در کلیه می شود باید جراحی شود.

چایچیان اذعان داشت: بنابراین عمل جراحی میوم ها به علت خاصی انجام می شود نه به دلیل وجود خود میوم ها.جراحی های میوم با چند روش قابل انجام است. میموم های علامت دار که موجب نازایی و عدم لانه گزینی جنین می شوند یا میوم هایی که کنار لوله های رحم قرار دارند (امکان دارد موجب نازایی شوند) به وسیله هیستروسکوپی جراحی می شوند. میوم هایی که در داخل سلول های عضلانی رحم یا بیرون از رحم قرار دارند را می توان با لاپاراسکوپی و باز کردن شکم عمل جراحی کرد.

وی یادآور شد: حال گاهی اوقات در صورتی که خونریزی خانمی خیلی زیاد باشد، سنگینی میوم ها موجب اذیت و آزارش شود و دیگر قصد بچه دار شدن نداشته باشد شاید صلاح پزشک به درآوردن کامل رحم باشد.


کد خبرنگار: 410100

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha