کد خبر: استرس-دلیل-اصلی-نارسایی-کلیه-است
۲۵ مرداد ۱۳۹۹، ۱۸:۰۷
استرس دلیل اصلی نارسایی کلیه است!

مصطفی شریفیان فوق تخصص کلیه کودکان (نفرولوژی اطفال) در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به علل اصلی گرفتاری کودکان با بیماری‌های کلیوی، گفت: استرس یکی از علل اصلی درگیری بدن با انواع بیماری‌ها است. استرس در کودکان می‌تواند بر سلامت جسمی و روحی آنها تاثیر بگذارد.

وی با بیان اینکه استرس سیستم ایمنی و دفاعی بدن را تحت تاثیر قرار می دهد، افزود: استرس زمینه ایجاد بسیاری از بیماری‌های کلیوی، فشار خون و ... در بزرگسالان و کودکان می‌شود. انواع استرس‌های عاطفی می‌تواند باعث دفع پروتئین در کلیه می‌شود اما مهمترین مسئله در خصوص افزایش ابتلا کودکان به بیماری‌های کلیوی به خاطر تغییر سبک زندگی است.

فوق تخصص کلیه کودکان تاکید کرد: کودکی که تحت استرس قرار دارد؛ تحرک کمتری نسبت به بازی و سرگرمی دارد و همین بی‌حرکتی زمینه بسیاری از بیماری‌ها به خصوص چاقی را برای وی فراهم می‌کند.

عوارض خوردن نمک زیاد

شریفیان با اشاره به این موضوع که کودکان به خاطر خوردن نمک زیاد در انواع فست فودها دچار مشکلات کلیوی شده‌اند، تصریح کرد: یکی از مهمترین این مشکلات می‌تواند دفع کلسیم از طریق ادرار باشد. دفع کلسیم از بدن می‌تواند باعث ایجاد پوکی استخوان در کودکان شود.

وی ادامه داد: همچنین دفع کلسیم باعث ایجاد سنگ کلیه و انواع گرفتاری‌ها برای کودکان می‌شود. در بسیاری از موارد دیده شده در کودکان سنگ کلیه باعث نارسایی کلیه شده و فرد را مجبور به دیالیز و حتی گاهی پیوند کلیه می‌کند.

این پزشک فوق تخصص با بیان اینکه در بیشتر مواقع مصرف انواع فست فودها باعث ایجاد یبوست می‌شوند، گفت: یبوست از کارکرد درست مثانه جلوگیری و باعث ایجاد عفونت ادراری می‌شود. معمولاً عفونت ادراری برای کلیه یک بیماری زمینه بسیار خطرناک است که می تواند باعث آسیب‌های کلیه شود، آسیب‌های کلیه در آینده می‌تواند باعث فشار خون بالا شود.

شریفیان اضافه کرد: همچنین فشار خون بالا می‌تواند باعث ایجاد تشنج و خونریزی مغزی، سکته‌های مغزی و قلبی و حتی کوری ‌شود. در مواردی مشاهده شده که خونریزی داخل چشم باعث کوری بیمار شده است.

وی با تاکید بر این موضوع که عفونت اداری گاهی باعث آسیب‎‌های شدید به هر 2 کلیه و نارسایی کلیه می‌شود، اظهار کرد: متاسفانه حدود 20 تا 30 درصد از علت نارساهایی کلیوی که باعث پیوند کلیه شده به خاطر عفونت ادراری بوده که تکرار شده و کلیه را از کار انداخته است.

این فوق تخصص بیماری‌های کلیه کودکان، بیان کرد: تجربه شخصی نشان داده کودکانی در شرایط استرس بسیار شدید قرار دارند به بیماری‌هایی که مربوط به ناهماهنگی در تنظیم سیستم ایمنی بدن دچار می‌شوند. همچنین این کودکان به خاطر این ناهماهنگی به سندروم نفروتیک یا ورم‌های کلیه دچار می‌شوند.

به گفته شریفیان اگر این بیماری خوب درمان نشود فرد به نارسایی کلیه دچار می‌شود و مجبور است دیالیز و یا عمل پیوند کلیه انجام دهد.

وی با تاکید بر این موضوع که استرس‌ها انواع و اقسام مختلفی دارند، گفت: زمینه استرس پیامدهای بسیار جبران‌ناپذیری برای افراد دارد که همه اعضای بدن به خصوص کلیه را هم درگیر ‌می‌کند.

علائم بیماری‌های کلیوی

این فوق تخصص با اشاره به علائم مشخص بیماری‌های کلیوی، افزود: تکرر ادرار، سوزش ادرار، عدم رشد ناکافی، رنگ پریدگی و تب همگی می‌تواند از علائم بیماری‌های کلیوی باشند. در بعضی از مواقع، پزشکان به خوبی علت تب را تشخیص نمی‌دهند در حالی که با یک آزمایش ادار ساده می‌توان متوجه عفونت ادراری و یا سنگ کلیه شد. متاسفانه عدم تشخیص درست عفونت اداری باعث ایجاد بسیاری از بیماری‌ها به خصوص نارسایی کلیه می‌شود.

شریفیان در ادامه با بیان اینکه عفونت ادراری، آسیب جدی و دائمی به کلیه وارد می‌کند، گفت: تشخیص نادرست توسط پزشکان و خانواده‌ها باعث ایجاد انواع بیماری‌ها در کودکان می‌شود. خانواده‌ها حتما باید در صورت علائمی مانند بی‌قراری و تب به پزشک مراجعه کنند.

وی با اشاره به اینکه بیش از 95 درصد از هورمون‌های خون ساز در کلیه و ۵ درصد در کبد تولید می‌شوند، افزود: در بعض از مواقع کم خونی از علائم اصلی کم کاری و نارسایی‌های کلیه است. قبل از درمان بیماری توسط هر پزشکی اول باید علت بیماری مشخص و بررسی شود.

گفت‌وگو: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha