کد خبر: با-اختلالات-خلقی-بیشتر-آشنا-شوید
۲۸ تیر ۱۳۹۹، ۱۷:۰۱
با اختلالات خلقی بیشتر آشنا شوید

متین السادات نصری روانشناس و مدرس دانشگاه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به اختلالات افسردگی در بسیاری از افراد، اظهار داشت: اختلال افسردگی عمده اختلال شایعی است که شیوع مادام العمرش حدود ۱۵ درصد است.

وی با بیان اینکه این اختلال در  زنان بیشتر از مردان مشاهده می‌شود، گفت: در جامعه ایران می‌توان شیوع کمتر در مردان را به مسائل وابسته به فرهنگ نسبت داد اختلال افسردگی بیشتر در افرادی مشاهده می‌شود که هیچ ارتباطی بین فرد نزدیکی ندارند و یا اینکه بین وضعیت اجتماعی _اقتصادی افراد و این اختلال هیچ ارتباطی وجود ندارد.

این روانشناس ادامه داد: داده‌های وراثتی قویا دلالت بر این دارد که یکی از عوامل مهم در پیدایش اختلالات خلقی وراثت است، البته الگوی به ارث رسیدن این اختلالات ساز و کارهای پیچیده ای دارد در واقع نمی‌شود اثرات روانی _اجتماعی را در این اختلال نادیده گرفت بلکه عوامل غیر وراثتی هم در برخی افراد ممکن است نقش سببی در پیدایش اختلالات خلقی ایفا کنند.

نصری با بیان اینکه وقایع زندگی و استرس محیط یکی از عوامل موثر در بوجود آمدن مشکلات خلقی است، تاکید کرد: در این روزها در جامعه ما به دلیل بروز ویروس کرونا شاهد افت خلق و عدم کنترل بر شرایط در بسیاری از افراد هستیم. در واقع می‌توان گفت که هیچ نوع شخصیت یا صفت شخصیتی واحدی نیست که فردی را مستعد اختلالات خلقی کند هر کس با هر الگوی شخصیتی ممکن است دچار افت خلق شود.

وی با اشاره به اینکه وقایع پر استرس اخیر قوی‌ترین پیش بینی کننده‌ها برای شروع حملات خُلقی بین افراد بوده است، تصریح کرد: عواملی که از نظر فرد اثر منفی بر کنترل وی بر شرایط می‌گذارد در حال حاضر افراد خود را فاقد کنترل بر شرایط می‌دانند در حالی که با رعایت دستورات ساده و اولیه می‌توانند مرجع کنترل خود را از بیرونی به درونی تغییر دهند.

این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: اختلالات خلقی گروه وسیعی از اختلالات هستند که افت خلق همراه با آشفتگی‌های آن را تشکیل می‌دهد و حالت‌های هیجانی مداوم و پایدار را توصیف می‌کند.

خبرنگار: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha