کد خبر: بازنمایی-جرم-و-جنجال-های-رسانه-ای
۱۰ آذر ۱۳۹۹، ۲۰:۱۳
بازنمایی جرم و جنجال های رسانه­ ای

کریس گریر و رابرت رینر در مقاله ­ای تحت عنوان "جنجال رسانه ای: رسانه، جرم، عدالت کیفری" به بازنمایی جرم و عدالت کیفری در رسانه ها از منظر محتوا، عواقب و علل پرداخت. وی در سال­های اخیر تحقیقات زیادی به رابطه رسانه و جرم می ­پردازند. دلیل این اهمیت میزان بالای اثرگذاری رسانه بر افکار عمومی است.

الف) اهمیت مطالعات رسانه و جرم: بر اساس برآورد تنها در سال 2010 مردم جهان به طور میانگین در هر روز 4.03 میلیون ساعت بیننده­ تلویزیون بودند. در تحقیقی در سال 2002 مشخص شد که اطلاعات 80 درصد از اهالی لندن مبتنی بر آن چیزی است که از رسانه­ های خبری دریافت می­ کنند. 29 درصد مردم، روایت رسانه ­ای از جرم و کنترل آن را منبعی اساسی و 9 درصد حتی مهمتر از تجربه عینی تلقی می­کنند. در دهه­ های اخیر، رابطه رسانه و جرم از چند جهت مورد توجه قرار گرفته است: تاثیری که بازنمایی رسانه ­ای جرم بر تصورات و افکار عمومی می­ گذارد به درک از ماهیت بزهکاری جهت می­ دهد، افزایش ترس از جرم و در نتیجه مطالعه برخورد سخت با جرم، ماهیت جرم­ زای رسانه است.

ب)کمیت محتوای جنایی رسانه ­ها (اخبار و روزنامه­ ها): تردیدی وجود ندارد که بخش قابل توجهی از محتوای رسانه ­ها را موضوعات جنایی تامین می­ کنند. بر اساس تحقیق اریکسون و دیگران در سال 1991 محتوای مربوط به انحراف که مفهومی اعم از تعریف قانونی جرم دارد در روزنامه ­ها بیش از 45 درصد و در رادیو بیش از 71 درصد بوده است. اگرچه درصد محتوا در دهه ­های نخست قرن بیستم اندک اما در دهه­های بعد، رو به فزونی است. برای مثال تحقیقاتی در 1938، 1955 و 1967 در بریتانیا نشان داد که به طور میانگین 4 درصد از محتوای 3 روزنامه منتخب، مربوط به جرم است. این نسبت در تحقیقی که در 1981 بر روی 6 روزنامه اسکاتلندی انجام شد به 6.5 درصد افزایش یافت. در تحقیقی دیگر در 1989 بر روی 10 روزنامه محلی اسکاتلندی، نسبت فوق 12.7 درصد گزارش شد. در بین روزنامه ­های انگلیسی، کمترین محتوای جنایی متعلق به گاردین(5.1 درصد) و بیشترین به نشریه سان(30.1 درصد) است. بر اساس تحقیقی که بر روی دو روزنامه مهم امریکایی-آینه و تایمز- انجام شد محتوای جنایی این دو نشریه از 2 درصد در 1945 به 20 درصد در دهه  1960 افزایش یافت.

پ) داستان ها و فیلم های جنایی: از اوایل قرن بیستم محتوای بیشتر رمان ها و فیلم های پرمخاطب را موضوعات جنایی و تصویر جرم تعیین کرده است. بر اساس یک برآورد، از یک چهارم تا یک سوم کل کتابهای منتشرشده در این قرن در گروه «وحشت» قرار می­ گیرند و از 1945 حداقل 10.000 میلیون نسخه کتاب های جنایی در سراسر جهان به فروش رسیده است. موضوعات جنایی، محور و محتوای بیشتر فیلم ­های سینمایی و تلویزیونی نیم قرن اخیر را نیز رقم زده است. مضمون اصلی 20 درصد و مضمون فرعی 50 درصد از کل فیلم ­های تلویزیونی در تمام سال­ های قرن بیستم به جرم اختصاص داشته است. در سال 1959 بیش از یک سوم برنامه­­ های تلویزیونی امریکایی مخصوصا در اوقات طلاییِ پخش، به تصویر جرم اختصاص داشته است. از 1955 در بریتانیا در حدود 25 درصد از برنامه­ های تلویزیونی به جرم اختصاص داشته است.

ت)کیفیت پوشش رسانه ­ای جرم: اخبار و روزنامه­ ها: مطالعات نشان می دهد که تمرکز رسانه­ ها عمدتا بر جرایم خشونت بار است و کمتر به جرایم مالی می­ پردازند و این، برخلاف واقعیت­ های آماری است که جرایم مالی را بیشتر نشان می ­دهند. مطابق این رویه، جرایم سازمان یافته همراه با رفتار خشونت بار بیشتر از جرایم سازمان یافته که صرفا جنبه مالی دارند محور توجه قرار می­ گیرد. نسبت پرداخت به جرم خشن به جرم مالی در رسانه های امریکا(سال 1991) به ترتیب 8 به 2 گزارش شده حال آنکه بر اساس آمارهای رسمی، نسبت واقعی جرایم مالی به جرایم خشن 9 به 1 است. این نسبت در مطالعه ­ای بر روی 14 کشور دیگر نیز تایید شد. از بین جرایم خشن، نسبت پوشش قتل و تجاوز جنسی بیشتر از بقیه است.

ث)داستان ها و فیلم های جنایی: تمرکز داستان ها-مثل اخبار- بر جرایم خشن مخصوصا قتل است. بر اساس یک تحقیق، پس از جنگ جهانی دوم، قتل مهمترین موضوع فیلم­ ها و داستان­ های جنائی است و جرایم جنسی و مواد مخدر در رتبه­ های بعدی هستند. همچنین تحقیقاتی در خصوص تلویزیون­ های امریکا نشان می­دهد حدود دو سوم از محتوای نمایش­ های پرمخاطب به خشونت، قتل و سرقت مسلحانه اختصاص یافته است. دقیقا مشابه اخبار رسانه ­ای، در فیلم های تلویزیونی نیز جرایم خشن بیش از آمار واقعی و جرایم مالی کمتر از آن نمود دارند. بر اساس مطالعه ­ای بر روی نمایش­ های تلویزیونی 20 سال امریکا، از هر 1000 کاراکتر فیلم ها فقط 20 نفر مرتکب جرایم مالی شده ­اند حال آنکه بر اساس آمار پلیس، از 1955 تا 1984، جرایم مالی از 10 در 1000 به 50 در هزار مورد جرم افزایش پیدا کرده است.

همچنین، اندک فیلم ­هایی که جرایم مالی را دستمایه­ داستان خود قرار داده ­اند این جرایم را همراه با خشونت و تخریب نشان م ی­دهند حال آنکه در عالم واقع، بیشتر جرایم مالی بدون خشونت و تخریب رخ داده­اند. کیفیت جرایم نیز وارونه­ نمایی شده است. مطابق اطلاعات واقعی بیشتر قتل­ ها در اثر منازعه و توسط جوانان رخ می­ دهد اما فیلم­ ها قتل را ناشی از طمع و طراحی قبلی نمایش می­ دهند. همچنین بیشتر تجاوزات جنسی توسط آشنایان و نزدیکان رخ می­ دهد اما تجاوز جنسی در فیلم­ ها توسط یک غریبه­ روان پریش و همراه با قتل و شکنجه رخ می­ دهد.

سرهنگ کارآگاه دکتر غلامحسین بیابانی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha