کد خبر: بعد-از-واکسن-pfizer-کارگر-بهداشت-واکنش-آلرژی
۲۸ آذر ۱۳۹۹، ۱۴:۲۳
بعد از واکسن Pfizer کارگر بهداشت واکنش آلرژیک جدی داشت!
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری سلامت به نقل از NY Times، یک کارمند مراقبت‌های بهداشتی در آلاسکا پس از تزریق واکسن ویروس کرونای Pfizer در روز سه شنبه، یک واکنش آلرژیک جدی داشت، علائمی که در عرض چند دقیقه ظاهر شدند و نیاز به یک شب ماندن در بیمارستان داشتند. یک مقام بیمارستان گفت: این کارگر میانسال هیچگونه سابقه آلرژی نداشت اما واکنش آنافیلاکتیکی داشت که 10 دقیقه پس از دریافت واکسن در بیمارستان منطقه‌ای بارتلت در جونو، آلاسکا آغاز شد. او دچار جوش در ناحیه صورت و تنه، تنگی نفس و افزایش ضربان قلب شد. دکتر لیندي جونز، مدير پزشكي بخش اورژانس بيمارستان گفت كه ابتدا به كارگر اپی نفرين تزريق شد كه يک روش استاندارد براي واكنش‌های حساسيتي شديد است. علائم وی فروکش کرده اما مجدداً ظهور کردند و تحت درمان با استروئیدها و قطره اپی نفرین قرار گرفت. جونز گفت، هنگامی که پزشکان سعی کردند قطره را متوقف کنند، علائم او دوباره ظاهر شد، بنابراین خانم به بخش مراقبت‌های ویژه منتقل شد و در تمام طول شب تحت مراقبت قرار گرفت و سپس اوایل صبح چهارشنبه از وضعیت وی بهتر شد. وی گفت این خانم احساس خوبی دارد، همچنان مشتاق واکسن است و قرار است روز چهارشنبه ترخیص شود. اگرچه واکسن Pfizer ایمن و در حدود 95٪ در کارآزمایی بالینی با حضور 44000 شرکت کننده موثر بود، اما احتمالاً پرونده آلاسکا نگرانی‌ها را در مورد عوارض جانبی احتمالی تشدید می‌کند. کارشناسان علائم این خانم را به طور بالقوه تهدید کننده زندگی توصیف کردند و گفتند که ممکن است درخواست راهنمایی دقیق‌تر شده تا اطمینان حاصل شود که گیرندگان با دقت از نظر واکنش‌های جانبی کنترل می‌شوند.

واکسن ویروس کرونای Pfizer باید به مردم تزریق شود!

دکتر پاول اوفیت، یک متخصص واکسن و عضو یک هیئت مشاوره خارج از کشور که به سازمان غذا و دارو توصیه کرده است واکسن فایزر را برای استفاده اضطراری مجاز اعلام کند، گفت که اقدامات احتیاطی مناسب در حال حاضر انجام شده است. واکسن Pfizer به عنوان مثال وی گفت، این الزام که گیرندگان پس از تزریق واکسن به مدت 15 دقیقه در جای خود باقی بمانند، به اطمینان از درمان سریع خانم کمک می‌کند. وی گفت: من فکر نمی‌کنم این بدان معناست که ما باید مکث کنیم. اما او گفت كه محققان باید بفهمند چه مولفه‌ای از واكسن باعث این واكنش شده است. دکتر جی باتلر، متخصص ارشد بیماری‌های عفونی در مرکز کنترل بیماری، گفت که مورد آلاسکا نشان می‌دهد که سیستم نظارت کار می‌کند. آژانس توصیه کرده است که واکسن در مکان‌هایی که دارای منابع، از جمله اکسیژن و اپی نفرین است، برای مدیریت واکنش‌های آنافیلاکتیک تجویز شود. میلیون‌ها آمریکایی در صف واکسن Pfizer تا پایان سال هستند. از چهارشنبه شب مشخص نبود که چه تعداد آمریکایی آن را دریافت کرده‌اند. الکس آذر، دبیر بهداشت و خدمات انسانی، گفت که بخش وی چندین روز یا شاید یک هفته بعد از آن این اطلاعات را منتشر خواهد کرد.

مورد آلاسکا، نشانه‌ای از حساسیتی معمول بود!

اعتقاد بر این بود که واکنش مورد آلاسکا مشابه واکنش‌های آنافیلاکتیکی است که دو کارگر بهداشت در انگلیس پس از دریافت واکسن Pfizer-BioNTech در هفته گذشته تجربه کردند. مانند او، هر دو بهبود یافتند. پیش بینی می‌شود این موارد روز پنجشنبه رخ دهد، زمانی که دانشمندان FDA قرار است با هیئت متخصص خارج از آژانس دیدار کنند تا تصمیم بگیرند که آیا باید نظارت بر واکسن Moderna's COVID-19 را برای استفاده اضطراری توصیه کنند. اگرچه واکسن‌های Moderna و Pfizer-BioNTech هر دو مبتنی بر یک نوع فناوری هستند و از نظر ترکیبات مشابه هستند، اما مشخص نیست که آیا واکنش آلرژیک به دیگری با دیگری رخ می‌دهد یا خیر. هر دو متشکل از مواد ژنتیکی به نام mRNA هستند که در حباب مولکول‌های روغنی به نام لیپید قرار دارند، اگرچه از ترکیبات مختلفی از لیپیدها استفاده می‌کنند. آنافیلاکسی می‌تواند تهدید کننده زندگی باشد، با اختلال در تنفس و افت فشار خون که معمولاً ظرف چند دقیقه یا حتی چند ثانیه پس از قرار گرفتن در معرض یک غذا، دارو یا حتی ماده‌ای مانند لاتکس که فرد به آن حساسیت دارد، ایجاد می‌شود.  

مترجم: سید محمد معین حبیبی پاسدار

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha