کد خبر: تاثیر-ماسک-زغال-فعال-بر-روی-سلامت-پوست
۲۳ دی ۱۴۰۰، ۲۳:۰۵
تاثیر ماسک زغال فعال بر روی سلامت پوست

زغال فعال طی سال‌های اخیر در عرصه پوست و زیبایی جایگاه خاصی پیدا کرده است. در بسیاری از محصولات بهداشتی از جمله صابون و شامپو از زغال فعال استفاده می‌شود.

همچنین، در ترکیبات خیلی از ماسک‌های پوست صورت از زغال فعال استفاده شده است. اما زغال فعال دقیقا چیست و ماسک زغال فعال چه مزایایی را برای سلامت پوست ما به همراه خواهد داشت؟ در ادامه این مطلب  به بررسی زغال فعال و فواید این ماده خواهیم پرداخت؛ با خبرگزاری سلامت  همراه باشید.

زغال فعال چیست؟

زغال معمولی از زغال سنگ و چوب یا نفت ساخته می شود. زغال فعال یا همان چارکل هم نوعی زغال محسوب می شود که مصارف دارویی فراوانی دارد.  با قرار گرفتن در دمای بالاتر، تغییراتی در ساختار داخلی زغال معمولی ایجاد می‌شود که اصطلاحا به آن فعالسازی زغال گفته می‌شود. در نتیجه فعال‌سازی، نفوذ پذیری زغال افزایش پیدا می‌کند که همین مسئله آن را به یک ماده ایده‌آل برای تهیه ماسک پوست تبدیل می‌نماید.

فواید ماسک زغال فعال برای پوست

استفاده ماسک زغال فعال در محصولات زیبایی پوست به این دلیل است که زغال فعال خاصیت جذب آلودگی ها و باکتری ها را دارد و راهکار خوبی برای برطرف کردن آکنه های پوستی به حساب می‌آید. قبل از نام بردن از فواید ماسک چارکل باید بدانیم که بیشتر این فواید صرفا بر پایه بازخوردی است که از مصرف کنندگان این نوع ماسک گرفته شده و تحقیقات علمی بر روی آن هنوز به طور جامع انجام نشده است.

حذف آلودگی ها از روی پوست

یکی از متداول‌ترین دلایل استفاده از ماسک زغال فعال به فواید آن برای حذف آلودگی های پوست برمی‌گردد. از آنجایی که زغال فعال توانایی جذب آلودگی‌ها را دارد، بعضی از فعالان در زمینه محصولات زیبایی پوست بر این باور هستند که این نوع ماسک سبب رفع الودگی از روی پوست می‌شود. بسیاری از مصرف کننده های این ماسک، پس از استفاده ماسک چارکل، مدعی‌ شده‌اند که پوست آن‌ها شفاف‌تر و سالم‌تر شده است.

بهبود آکنه یا جوش های چرکی پوست

از دیگر فواید ماسک زغال فعال برای پوست تاثیر آن بر روی جوش آکنه است. آکنه نتیجه تجمع سلول های پوست مرده و باکتری فلور نرمال پوست و حضور چربی در منافذ آن است که با چرکی شدن سبب بروز علایم التهابی در پوست می‌شود. خاصیت ضد باکتریایی چارکل ممکن است در از بین بردن باکتری های موجود در اکنه و بهبود وضعیت پوست تاثیر گذار باشد.

درمان گزیدگی حشرات

گزیدگی حشرات سبب خارش و تورم پوست می شود. بر طبق روایت مصرف کنندگان این ماسک پوستی، زغال فعال سبب برطرف شدن خارش و سوزش ناشی از نیش حشرات می شود.

عوارض استفاده از ماسک زغال فعال

در حال حاضر تحقیقات علمی دقیقی برای اثبات فواید و عوارض چارکل انجام نشده است. ولی در کل عقیده بر این است که زغال فعال بی ضرر است. باید توجه داشت که زیاده روی در مصرف آن سبب خشکی، قرمزی و عارضه حساسیت پوست می شود.

توصیه می شود قبل از استفاده ماسک چارکل برای اولین بار، این ماسک را بر گوشه ای از پوست دست یا پا امتحان کنید و در صورتیکه حساسیت خاصی مشهود نبود، به طور وسیع روی پوست صورت یا بدن بگذارید.

نحوه استفاده از ماسک زغال فعال

تاثیر هر نوع ماسکی بر روی پوست تمیز بیشتر است. پس ابتدا پوست را تمیز کنید. سپس ماسک را روی صورت از پیشانی به سمت گونه ها و سپس چانه پخش کنید و به آرامی با انگشت دست ماساژ دهید. دقت داشته باشید که ماسک در حدقه چشم وارد نشود.

مدت 15 دقیقه صبر کنید و اجازه دهید که ماسک روی پوست خشک شود. سپس با آب گرم بشویید.

پس از شستشو، پوست را به آرامی خشک کرده و از مرطوب کننده استفاده کنید.

تعداد دفعات توصیه شده برای استفاده از ماسک چارکل

به مانند سایر ماسک ها، توصیه می شود هفته ای یک تا دوبار از ماسک زغال استفاده کنید. البته اگر شما پوست حساسی دارید توصیه می شود که استفاده از این ماسک را به دو هفته یک بار کاهش دهید. بهتر است ازاین ماسک در طی ساعات شب استفاده کنید.

 

ماسک زغال فعال (چارکل) را از کجا می توان تهیه کرد؟

شما می توانید ماسک چارکل را خودتان در منزل آماده کرده یا از داروخانه‌ها خریداری نمایید.

در زمان خرید آن، به محتویات ماسک دقت کنید و محصول مناسبی که با نوع پوست شما هماهنگی دارد تهیه کنید. اگر شما پوست چرب دارید، ماسکی تهیه کنید که حاوی خاک رس باشد. زیرا که این ماده سبب جذب چربی اضافی پوست می شود. این نوع ماسک همچنین سبب پاکسازی منافذ پوست شده و از آکنه پیشگیری می کند. اگر شما پوست خشک دارید، ماسک چارکلی تهیه کنید که حاوی مواد آبرسان پوستی باشد. مثلا حاوی هیالورونیک اسید یا روغن زیتون باشد. قبل از خرید و استفاده حتما برچسب محصول را با دقت مطالعه کنید. اگر شما پوست حساسی دارید از مصرف محصولات پوستی که حاوی عطر و رنگ هستند، پارابن یا پاراهیدروکسی بنزوئیک اسید دارند یا مواد شیمیایی آلرژی زا دارند، پرهیز کنید.

  منبع:مجله پزشکی سیب   این مطلب را مطالعه کنید:روش های تقویت و مراقبت از ابرو‌ در خانه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha