کد خبر: تجهیزات-مناسبی-برای-کاهش-خطرپذیری-تهر
۲۸ تیر ۱۴۰۰، ۱۰:۰۵
تجهیزات مناسبی برای کاهش خطرپذیری تهران تهیه شده است

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت؛ پیروز حناچی، شهردار تهران در مراسم رونمایی و بهره‌برداری از آخرین دستاوردهای سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران که به مناسبت شانزدهمین سالگرد تأسیس این سازمان برگزار شد، تصریح کرد: باید از کسانی که در شکل‌گیری و بسط این سازمان تلاش کردند، تشکر کرد. امروز وضعیت این سازمان نسبت به گذشته متفاوت است. هرچند میزان تاب‌آوری در شرایط بحران بالا نیست و خطرپذیر هستیم.

شهردار تهران با اشاره به نقش تاب‌آوری در مدیریت بحران‌ها، افزود: در دوره فعلی مدیریت شهری تجهیزات مناسبی برای کاهش خطرپذیری تهران تهیه شده است.

وی افزود: پیشگیری و کاهش خطرپذیری، آموزش و فرهنگ‌سازی اقداماتی است که باید انجام دهیم و برای تداوم آن نیازمند مانیتورینگ مخاطرات هستیم.

شهردار تهران اضافه کرد: شرایط تاب‌آوری موضوع مهمی است و نه‌تنها در ایران بلکه در تمام جهان به عنوان یک موضوع کلیدی مطرح است.

وی گفت: با یک بارش و خشکسالی شدید مشکلاتی ایجاد می‌شود و با تغییرات آب و هوایی شاید وقوع بحران‌ها بیشتر شود.

حناچی عنوان کرد: بررسی نقشه پهنه خطرپذیری زلزله ایران نشان می‌دهد، بم یک نقطه خارج یا نزدیک مرز این نقشه است اما دیدیم که بم چگونه تحت تاثیر زلزله قرار گرفت.

وی یادآور شد: در این دوره تجهیزات مناسبی برای کاهش خطرپذیری شهر تهیه شد. به عنوان مثال تعداد شیر هیدرانت از دوهزار شیر به هشت‌هزار مورد رسید. همچنین ۸۰۰ میلیارد تومان تجهیزات برای شهرداری و آتش‌نشانی خریداری کردیم که تاثیرات آن در آتش‌سوزی پالایشگاه خود را نشان داد. با همکاری دستگاه ها و آموزش باید تسری این موضوع را به سایر کلانشهرها ادامه دهیم.

شهردار تهران عنوان کرد: در آتش‌سوزی‌های گسترده یک‌سال اخیر و در آتش‌سوزی پالایشگاه تهران در خارج از شهر، همکاران ما تاثیرگذار بودند. همچنین آتش‌سوزی بازار تهران باعث شد خرید تجهیزات و آموزش جدی گرفته شود و برنامه‌ای برای کنترل آتش در بناهای تاریخی تهیه شود. اقدامات خوبی مانند توسعه پدهای هلی‌کوپتر همکار با اورژانس تهران انجام شده و تا الان ۷۰ پد مکان‌یابی شده و ۴۰ مورد آن نیز اجرایی شده است.

حناچی اضافه کرد: نقش آموزش در مدارس تاثیر بسزایی در حوزه مدیریت بحران دارد و نهادینه کردن آموزش در مدارس در خصوص مقابله با بحران آمادگی را جایگزین ترس می‌کند.

شهردار تهران یادآور شد: هنوز به هماهنگی و مانور و آموزش بیشتر نیاز داریم و باید به صورت دایمی این مسایل را تعقیب کنیم.

ثبت بیشترین شتاب زلزله احتمالی تهران در مناطق 1 و 4

همچنین رضا کرمی محمدی رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با ارائه گزارش عملکرد این سازمان از افزایش تجهیزات زیر ساختی و فراهم کردن بستر پایش مستمر مخاطرات با هدف حرکت در راستای پیش بینی و افزایش تاب آوری پایتخت خبر داد.

او با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۷3 سنسور مسئولیت پایش حوادث شهر تهران را برعهده دارند، خاطرنشان کرد: در سال های اخیر با ایجاد تغییرات ساختاری و فراهم کردن بستر پایش مستمر در سازمان، امکان ایجاد میزهای پایش مخاطرات فراهم شد تا حرکتی در راستای پیش بینی و افزایش تاب آوری پایتخت انجام شود.

کرمی محمدی با اشاره به تلاش سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران برای افزایش تجهیزات زیرساختی ارتقاء ظرفیت مقابله با بحران تصریح کرد: این تجیهزات شامل 12 دکل مخابراتی خود ایستا در پایگاه های مدیریت بحران، 6 دستگاه کوادکوپتر ، 10 تابلو هشدار هواشناسی VMS ، 32 تابلو راهنمای راه های اضطراری ، 1 دستگاه تولید ماسک بهداشتی می شود که البته این جدای از تجهیزات پایگاه های مدیریت بحران است.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در ادامه با اشاره به روند تکمیل پایگاه های مدیریت بحران عنوان کرد: روند تکمیل 7پایگاه مدیریت بحران در دست انجام است که 4مورد از این تعداد تا انتهای مردادماه و در صورت تامین بودجه 3 مورد دیگر در آینده نزدیک به بهره برداری می رسد. در این صورت تعداد پایگاه های پشتیبانی مدیریت بحران به ۱۱۰ پایگاه خواهد رسید.

کرمی محمدی همچنین اعلام کرد: فعال سازی سامانه ماهواره ای پایش و پیش بینی فروریزش زمین در تهران و اعلام هشدار احتمالی رخداد فروریزش در مناطق مستعد و رصد این نقاط از دیگر اقدامات انجام شده سازمان مدیریت بحران شهر تهران است.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در ادامه با اشاره به مطالعه ای که توسط دانشگاه صنعتی شریف در حال انجام است، اظهار کرد: با در نظر گرفتن تمام گسل‌های اطراف تهران و نیز تمام احتمال های رخداد زلزله، تهران از نظر میزان خطر در مناطق مختلف (به معنای شدت زلزله نه میزان آسیب پذیری) بیشترین شتاب زلزله را مناطق ۱ و ۴ دارد به این معنی که قوی ترین زلزله های ممکن در این مناطق رخ می‌دهد اما به دلیل وجود بافت فرسوده، آسیب‌پذیری در جنوب شهر بالاتر خواهد بود.

او با اشاره به مطالعه دیگری که توسط دانشگاه‌تربیت‌مدرس صورت گرفته است، گفت: با صرف هزینه تقریبی ۱۰ میلیارد دلار در تهران برای بهسازی انتظار می رود ۴۰ میلیارد دلار کاهش خسارت مالی مستقیم و غیر مستقیم در زلزله احتمالی داشته باشیم.

کرمی محمدی در پایان ارائه گزارش عملکرد سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران به تدوین سند خطر پذیری مناطق شهر تهران در برابر مخاطرات طبیعی توسط دانشگاه شهید بهشتی اشاره کرد که بر اساس آن مخاطرات محلات تهران رصد و مشخص شده است.

او همچنین از تدوین سه دستورالعمل با همکاری مرکز تحقیقات مسکن در مورد ساختمان های آجری، بتنی و فلزی برای بهسازی لرزه ای نسبی ساختمان ها خبر داد و گفت: ابلاغ این دستورالعمل به شهرداری انجام شده و از مهمترین اقدامات پیشگیرانه در حوزه بهسازی لرزه ای ساختمان های موجود است.

بهره‌مندی کل کشور از بسته‌های آموزشی مدیریت بحران

اسماعیل نجار رییس سازمان مدیریت بحران کشور نیز در این مراسم با تبریک شانزدهمین سالگرد تاسیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران و قدردانی از زحمات دست اندرکاران حوزه مدیریت بحران در پایتخت به ویژه شهردار تهران و رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران خاطرنشان کرد: تهران یک مرکز جمعیتی بسیار بزرگ است و تاکنون تمام حوادثی که در گذشته تجربه کرده‌ایم از نظر جمعیتی مشابه کلانشهری همانند تهران نبوده است. در نتیجه برای تهران هر اندازه در حوزه مدیریت بحران کار انجام دهیم کم است.

او در سخنانش به دو نکته مهم اشاره و تاکید کرد: اولین مورد اراده و عزم جدی بر ساخت ابنیه و ساختمان ها به شیوه اصولی و درست است. نکته دوم نظارت درست و اصولی بر ساخت و ساز است زیرا متولیان و ناظران بر ساخت و ساز تلاش آنچنانی در این خصوص ندارند.

او افزود: اما نکته مهم بعدی آموزش مردم است. مردم باید مخاطرات را خوب بشناسند، با پیامدهای آن آشنا شوند و در صورت وقوع بحران دچار تنش و سردرگمی نشوند.

نجار عنوان کرد: در حال حاضر سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در بسترهای متفاوت بسته های آموزشی مختلفی را طراحی کرده است که می‌تواند بسیار اثرگذار باشد.

او با اشاره به اهمیت استفاده بیشتر از تکنولوژی روز و تجهیزات نوین در مدیریت بحران گفت: امیدواریم بیش از پیش بتوانیم در این زمینه ها گام های اساسی برداریم. شهرداری تهران در این زمینه به شیوه ای ستودنی اقدام کرده است هرچند که به هیچ وجه برای کلان شهری همانند تهران مطلوب نیست.

نجار با ابراز امیدواری نسبت به اینکه در سال های آتی شهرداری همچنان نسبت به مدیریت بحران نگاه مطلوب و ویژه‌ای داشته باشد، عنوان کرد: امیدواریم سازمان با قدرت به وظایف خود عمل کند و در راستای افزایش تاب آوری شهر تهران گام بردارد.

بر اساس این گزارش مراسم رونمایی از 7 دستاورد جدید مدیریت بحران پایتخت شامل سامانه پایش برخط حرکات پوسته زمین تهران، ایستگاه سطح سنجی برخط کانال ها و رودخانه های شهر تهران، سامانه فرماندهی حوادث شهر تهران، تابلوهای اعلام هشدار مخاطرات جوی شهر تهران، احداث و طرح تکمیل پایگاه های جدید پشتیبانی مدیریت بحران و بسته جامع آمورشی شهر آماده و افتتاح خط تولید نیمه اتوماتیک ماسک سه لایه با حضور شهردار تهران و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور و نمایندگان سازمان های تخصصی در محل مرکز فرماندهی و ستاد مدیریت بحران شهر تهران برگزار شد./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha