کد خبر: تخصص-طب-اورژانس-با-کمبود-نیرو-مواجه-است
۲۴ شهریور ۱۳۹۹، ۱۵:۱۸
تخصص طب اورژانس با کمبود نیرو مواجه است

به گزارش خبرنگار بهداشت خبرگزاری سلامت، در مواجهه با صحنه تصادف، ضرب و جرح، کسی که سکته کرده و بدحال است، حوادث و هرجایی که فردی به کمک پزشکی نیاز دارد، اولین چیزی که به ذهن افراد می‌رسد، تماس با ۱۱۵ است. اولین پزشکی هم که با این بیماران مواجه می‌شود، متخصص طب اورژانس است. طب اورژانس از جمله تخصص‌هایی در پزشکی است که فشار و استرس بسیار زیادی به همراه دارد. کاری که سرعت در کنار دقت رکن اساسی آن بوده و نیازمند حضور افرادی توانمند با روحیه فداکاری و مواجهه با بحران است. در گفت‌وگویی که با یک متخصص طب اورژانس داشتیم، به مشکلات این رشته از جمله کمبود نیروی جدید، سختی‌های بدون مزایا و لزوم حفظ آرامش در برخورد با همراهان بیمار بدحال گفتیم، که در ادامه می‌خوانید.

مهسا جمالی؛ متخصص طب اورژانس از سختی‌های مربوط به این رشته گفت: طب اورژانس در خط مقدم مواجهه با بیماری‌ها قرار دارد. متخصصین این رشته به بیماران رسیدگی می‌کنند و آن‌ها را تحویل بخش‌های دیگر می‌دهند. در واقع ما مدام با بیماران بدحال، تصادفی، کرونایی و غیره در تماس هستیم. در شرایط کرونا بخش‌های دیگر بیمارستان، زمانی با مریض مواجه می‌شوند که می‌دانند مبتلا به کرونا است و اقدامات حفاظتی لازم را انجام می‌دهند اما در اورژانس بیماری فرد هنوز مشخص نیست و ما بیشتر در معرض خطر قرار داریم. من بیماری داشتم که به دلیل سکته قلبی مراجعه کرده بود و آسم هم داشت و بعد متوجه شدیم که مبتلا به کرونا نیز بوده است.

او افزود: این رشته بسیار سخت است. شاید دیگران با حرف من موافق نباشند اما به نظر من این رشته مردانه است و فکر می‌کنم خانم‌ها در این کار تحلیل می‌روند. در رشته ما سرعت اهمیت بسیاری دارد و باید در لحظه تصمیم بگیریم که چه کاری برای بیمار انجام بدهیم. در واقع این تخصص مجموعه‌ای از رشته‌ها را در بر می‌گیرد. این سختی‌ها باعث شده تا افراد، علاقمند ورود به این رشته نباشند.

جمالی اظهار داشت: بیمارستان نمازی شیراز دو سال است که رزیدنت طب اورژانس ندارد. برخی با تعصب به این رشته نگاه می‌کنند اما من تعصبی ندارم و حقیقت را می‌گویم چون واقعاً کار کردن در این رشته سخت است. از این گذشته یک متخصص اورژانس در برابر سختی‌هایی که تحمل می‌کند، مزایایی از سوی دانشگاه یا وزارت بهداشت دریافت نمی‌کند. آنها با از جان‌گذشتگی کار می‌کنند. معمولاً پزشکان ترجیح می‌دهند در تخصص‌های دیگری مانند چشم پزشکی تحصیل کنند چون شیفت شب ندارد. من اطلاعات کافی در مورد این رشته نداشتم و تا زمانی که درگیر نشده بودم متوجه سختی آن نبودم. طب اورژانس استراحت ندارد، همچنین کشیک شب و بی‌خوابی هم دارد.

او ادامه داد: البته از منظر خدمت‌رسانی به مردم، رشته خوبی است اما استرس بسیار زیادی دارد. خوبی که این رشته برای من داشت این بود که کارهای بسیاری یاد گرفتم؛ متخصصین این رشته یاد می‌گیرند که در مواجهه با هر بیماری چه کاری انجام بدهند. درحالیکه تخصص‌های دیگر فقط در مورد تخصص خودشان، اطلاعات دارند.

جمالی در خصوص خطراتی که در این رشته وجود دارد؛ عنوان کرد: گاهی همراهان بیماری که با حال بد به بیمارستان آورده شده است، رفتارهای پرخاشگرانه‌ای دارند. ما باید بدانیم که چطور با این افراد برخورد داشته باشیم. حتی پیش آمده که همراهان درب اورژانس را شکسته‌اند. نکته دیگری که در طب اورژانس اهمیت دارد، مدیریت اورژانس است. باید بدانیم که کدام بیمار در اولویت رسیدگی قرار دارد.

او در پایان تاکید کرد: من سعی می کنم به همراهان بیمار احترام بگذارم و آن‌ها را آرام کنم. در واقع سعی می‌کنم به گونه‌ای رفتار کنم تا همراه بیمار بداند که سلامتی بیمار او به اندازه خانواده‌ام برای من مهم است. اعتقاد دارم که اگر به افراد کمک کنم خدا هم برای من و خانواده‌ام جبران می‌کند. این احساس وظیفه است و باید در کار پزشکی وجود داشته باشد. شاید برای بعضی از پزشکان این موضوع عادی شده باشد اما من نمی‌توانم نسبت به بیمار عادی باشم البته این به خودم هم لطمه می‌زند. بارها پیش آمده است که بیماری فوت کند و من هم همراه دوستان و آشنایان او گریه کنم.

گفت‌وگو: پرستو خلعتبری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha