کد خبر: ترس-از-چکاب،-عامل-پیشرفت-سرطان
۲۳ آبان ۱۳۹۵، ۹:۱۴

متخصص سرطان پستان در مرکز درمانی دانشگاه جان هابکینز گفت: اگر سرطان پستان در مراحل اولیه تشخیص داده شود به طور کامل قابل درمان است و گاه با جراحی و رادیوتراپی، بیماری از بین می رودو نیازی به برداشتن پستان هم نخواهد بود، اما اگر این بیماری دیر تشخیص داده شود و بیمار در مراحل پیشرفته بیماری برای درمان مراجعه کند نیاز به درمان های پیچیده تر و زمانبر تری خواهد بود و گاه نیاز است از شیمی درمانی، پرتو درمانی و درمان با هورمون برای درمان استفاده شود.

به گزارش خبرگزاری سلامت، دکتر فریبا اسراری گفت: در حال حاضر شایع ترین سرطان در زنان، سرطان پستان است؛ اما متاسفانه بسیاری از خانم ها به دلیل ترس نه تنها به پزشک برای چکاب سرطان پستان مراجعه نمی کنند بلکه خودشان هم بررسی و خودآزمایی های لازم را انجام نمی دهند.

وی با اشاره به این که در حدود 90 درصد موارد مبتلایان به سرطان پستان در کشور های غربی بهبود پیدا می کنندگفت: علت درمان موفق این بیماران این است که در این کشورها زنان هیچ ترسی از چکاب های متداول در این زمینه ندارند و به همین دلیل بیماری خیلی زود تشخیص داده می شود.

این متخصص سرطان پستان تاکید کرد: اگر هر زنی ماهی یکبار تمام قسمت های پستان و حتی زیر بغلش را معاینه کند می تواند بدون مراجعه به پزشک از وجود تومور در پستانش مطلع شود و با انجام این خودآزمایی ماهیانه پستان به راحتی می توان این بدخیمی را در همان مراحل اولیه تشخیص داد و درمان کرد.

وی افزود: تغییر شکل پستان، بیش از حد بزرگ شدن،‌ ترشح مایع، فرو رفتگی نوک پستان همگی از موارد هشدار دهنده  هستند که خانم ها باید نسبت به آنها حساس باشند.

دکتر اسراری خاطر نشان کرد: احتمال ابتلا به سرطان پستان در افرادی که سابقه ابتلا به این بیماری در خانواده آنها وجود داشته بیشتر استو باید بیشتر از دیگران به متخصص زنان مراجعه کنند و چکاب های منظمی داشته باشند.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha