کد خبر: جامعه-پزشکی-موتور-اصلی-خدمات-در-بیمارس
۱۲ اسفند ۱۳۹۵، ۱۱:۰۱

وزیر بهداشت تعداد افراد قراردادی و تبصره 3 و 4 را در وزارت بهداشت، 110 هزار نفر عنوان کرد و افزود: وزارت بهداشت باید از محل درآمدهای خود، حقوق این افراد را پرداخت کند و ما بیشتر از این نیروها، به استخدام شدن آنها علاقه داریم زیرا در این صورت، سالانه 3 هزار میلیارد تومان صرفه جویی می شود و دولت حقوق آنها را پرداخت می کند.

به گزارش خبرگزاری سلامت  دکتر سید حسن هاشمی شب گذشته در نشست صمیمی با اعضاء هیات علمی، پزشکان، پرستاران، دانشگاهیان و نمایندگان تشکل های دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، اظهار داشت: یکی از عوامل عدم شکرگزاری داشته های کشور، مدیریت نادرست فرهنگی در حوزه هایی مانند تریبون مجلس شورای اسلامی، رسانه ها و برخی از تریبونهای دیگر بوده است در حالیکه بسیاری از کشورهای دنیا آرزو می کنند که مانند ایران باشند در حالیکه مردم آنها با همین داشته ها شاد و قانع هستند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه فرهنگ رواج داده شده در طول 12-10 سال گذشته، مناسب نبوده است، افزود: در برخی از موارد مانند مناظره های پخش شده از صدا و سیما حتی فرهنگ به پرخاش تبدیل شده بود.
دکتر هاشمی خاطرنشان کرد: در طول سه و نیم سال گذشته خدمات ارزشمندی در استان ایلام به مردم ارائه شد اما این استان دارای منابع طبیعی و موقعیت استراتژیکی مهمی است که در مسیر زائران امام حسین(ع) قرار دارد و مشکلات آن باید کمتر از امروز بود اما در طول تاریخ به آن کم توجهی شده است.


وزیر بهداشت با اشاره به سفرهای متعدد خود به استان ایلام از اوایل انقلاب تا قبل از دوران مسئولیت در وزارت بهداشت، یادآور شد: در قالب جهاد سازندگی چندین بار به ایلام سفر کردم و وضعیت کنونی این استان در مقایسه با گذشته در حوزه های جاده، برق و آب آشامیدنی سالم، بسیار تغییر یافته به عنوان نمونه در دهه های گذشته، تعداد پزشکان و متخصصان، محدود و انگشت شمار بود اما امروز این استان بیش از 500 پزشک و متخصص دارد.


دکتر هاشمی به بیمه شدن افراد فاقد پوشش بیمه به ویژه اقشار کم درآمد و محروم در کشور اشاره کرد و گفت: نباید در مورد جامعه پزشکی بی انصافی کنیم آنها موتور اصلی خدمات در بیمارستانها هستند و بخشی از درآمد دولت مربوط به خدمات پزشکان، پرستاران و سایر گروه های درمانی است.


وزیر بهداشت ادامه داد: در دوران گذشته، دولت 30 درصد از منابع مورد نیاز خود را از درآمد پزشکان تامین می کرد اما امروز این نسبت به 63 درصد افزایش یافته است به عنوان نمونه در استان ایلام هر مقدار که در حوزه درمان هزینه می شود، 63 درصد آن مربوط به آورده جامعه پزشکی و گروه های درمانی است.
دکتر هاشمی در خصوص تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی در وزارت بهداشت، گفت: تبدیل وضعیت این نیروها در حیطه اختیارات ما نیست در استان ایلام از اول دولت یازدهم تا کنون 430 پرسنل درمانی بازنشسته شده اند اما مجوز استخدام حتی یک نفر را هم نداشته ایم.


وزیر بهداشت تعداد افراد قراردادی و تبصره 3 و 4 را در وزارت بهداشت، 110 هزار نفر عنوان کرد و افزود: وزارت بهداشت باید از محل درآمدهای خود، حقوق این افراد را پرداخت کند و ما بیشتر از این نیروها، به استخدام شدن آنها علاقه داریم زیرا در این صورت، سالانه 3 هزار میلیارد تومان صرفه جویی می شود و دولت حقوق آنها را پرداخت می کند.
دکتر هاشمی تصریح کرد: در طول سه و نیم سال گذشته در کشور 30 هزار نفر از پرستاران که شغل آنها حیاتی و مهم است، بازنشسته شده اند اما نتوانسته ایم هیچ نیروی جایگزینی برای آنها استخدام کنیم ما هم علاقه داریم که نیروهای قراردادی و تبصره 3 و 4، استخدام شوند.


وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تصویب قانون تعرفه پرستاری، اظهار داشت: متاسفانه برای اجرای این قانون، منابع اعتباری در نظر گرفته نشد و چنین قوانینی در کشور زیاد هستند و مجلس ایران از این نظر، بی نظیر است.
دکتر هاشمی تاکید کرد: برای اجرای هر قانونی و از جمله قانون تعرفه پرستاری، باید زمینه اجرایی آن وجود داشته باشد و برای آن منابع لازم پیش بینی و محقق شود.

وزیر بهداشت همچنین در مورد معوقات وزارت بهداشت از سازمان های بیمه گر، خاطرنشان کرد: امیدواریم که تا یک هفته آینده در پرداخت این مطالبات شاهد تغییرات جدی باشیم و متاسفیم که همراهی شرکای ما، مورد انتظار نبود و این سازمانها خواه ناخواه باید این مطالبات را پرداخت کنند اما چرا این پرداخت ها به موقع انجام نمی شود؟
دکتر هاشمی گفت: 4 ماه است که به ما وعده پرداخت مطالبات را داده اند و تصوردمی کنم که تا هفته آینده شاهد پرداخت بخشی از آن باشیم. در طول چندین ماه گذشته، 80 درصد از وقت بنده صرف پیگیری مطالبات شده در حالیکه وظیفه ما ، ارائه خدمات است و نه پیگیری مطالبات.


وزیر بهداشت همچنین یادآور شد: یکی از تصمیمات نادرست مجلس شورای اسلامی در مورد مناطق محروم که در برنامه پنجم توسعه وجود داشت و مجلس دهم آن را تایید و تشدید کرد، ممنوعیت فعالیت همزمان پزشکان در دو بخش دولتی و خصوصی بود که با یک تصمیم احساسی تصویب شد اما شورای نگهبان از آن اشکال قانون اساسی گرفت و در جلسه اخیر هم در مجلس، اصلاحات مورد نظر این شورا، اعمال شد.
دکتر هاشمی با بیان اینکه، مناطق محروم باید متفاوت تر از سایر مناطق دیده شوند، اضافه کرد: آیین نامه ای ظرف یکی دو هفته آینده ابلاغ می شود که طی آن انتقال اساتید هیات علمی از دانشگاه های مناطق محروم مانند ایلام به تهران پس از گذراندن 15 سال خدمت، اجباری شود و یک سوم ظرفیت جذب دانشگاه های تهران و کلانشهر ها به اساتید هیات علمی مناطق محروم اختصاص خواهد یافت.


وزیر بهداشت با اشاره به دستور رییس جمهور برای تکمیل بیمارستان 374 تختخوابی ایلام تا پایان سال 95، گفت: به دلیل مشکلات اقتصادی و مالی دولت، این اتفاق رخ نداد اما باید تا پایان سال آینده، شاهد تکمیل آن باشیم زیرا بیمارستانهای استان ایلام، بسیار قدیمی و فرسوده هستند اما دانش و مهارت آن، جدید است.


دکتر هاشمی خاطرنشان کرد: اولین باری که به استان ایلام سفر کردم، برخی از اتاق های عمل بیمارستانها حتی کفپوش هم نداشتند اما باید وضعیت امروز را با سالهای گذشته مقایسه کرد و همانگونه که دستگاه های ام آر آی و سی تی اسکن بیمارستانهای شهرستانهای استان تعویض و نوسازی شدند، تجهیزات و دستگاه های پزشکی مورد نیاز هم تامین خواهد شد.


وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تاکید بر اهمیت مشارکت سایر سازمانها و ارگانهای حاضر در استان در حوزه سلامت، گفت: حدود 11 درصد از درآمد وزارت نفت، مربوط به استان ایلام است و لازم است که این وزارتخانه همت کرده و در این استان چندین بیمارستان تاسیس کند و در صورتی که وزارت نفت، ساخت بیمارستان در این استان را بپذیرد، حاضریم 50 درصد از اعتبار مورد نیاز ساخت این بیمارستانها را بپذیریم.


دکتر هاشمی در خصوص فعالیت های سیاسی دانشجویان در دانشگاه های علوم پزشکی، گفت: دانشگاه های علوم پزشکی علاوه بر وظیفه آموزش محل خدمت به مردم در حوزه بهداشت و درمان هم هستند بنابر این باید از همه نیروها با گرایشهای مختلف استفاده کنیم.


وزیر بهداشت یادآور شد: بسیاری از مشکلات به خود ما بر می گردد که گرفتار قدرت طلبی، منیت، باند بازی و گروه گرایی و مهمتر از همه، تفرقه می شویم. من به هیچ یک از جریانات و گروه های سیاسی تعلق و وابستگی ندارم در صورتی که از سنین پایین با این جریانات آشنا شدم.
دکتر هاشمی با بیان اینکه مطالبات صنفی باید در حد توان مسئولان دانشگاه مطرح شود، گفت: اگر مطالبات ما در حد توان آنها نیست باید صبر و بردباری کرد در خانواده هم، افراد در حد وسع خانواده از سرپرست آن، انتظار و توقع دارند.
وزیر بهداشت ضمن تاکید بر اهمیت ارتقای دانشگاه علوم پزشکی ایلام، اظهار داشت: بخشی از ارتقای دانشگاه به پرسنل و کارکنان این دانشگاه مربوط است که باید همدل و هم رای باشند و درخواست هایشان در حد توان باشد و بخشی هم مربوط به وزارت بهداشت است.
دکتر هاشمی در پایان یادآور شد: استان ایلام در مرز غربی کشور قرار گرفته و با ساخت چندین بیمارستان و فراهم آوردن امکانات مورد نیاز، می توان به جذب توریسم سلامت از کشورهای مجاور و حتی جذب دانشجویان پزشکی در این دانشگاه، امیدوار بود.

گفتنی است ,در این نشست، ابتدا 13 نفر از اساتید هیات علمی، دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی، نمایندگان تشکل های دانشجویی و کارکنان این دانشگاه به بیان مشکلات و نقطه نظرات خود پرداختند.

مهمترین مشکلات و نقطه نظرات دانشگاهیان دانشگاه علوم پزشکی ایلام شامل کمبود فضای آموزشی، درمانی و رفاهی، تجهیزات آموزشی و آزمایشگاهی، بودجه نامناسب فرهنگی، عدم وجود تسهیلات رفاهی برای کارکنان دانشگاه، مشکلات حوزه پرستاری و معوقات ناشی از تاخیر پرداخت مطالبات دانشگاه از سوی بیمه ها بود

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha