کد خبر: حاملگی-پرخط-در-کمین-مادران-۳۵-سال-به-بال
۳۰ فروردین ۱۳۹۵، ۱۰:۴۴

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به این‌که حاملگی پرخط در کمین مادران ۳۵ سال به بالا است، گفت: احتمال بروز صدمات برای مادر و جنین در چندقلوزایی نسبت به افراد عادی چندین برابر است.

 

شهرزاد مدرس عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در رابطه با موضوع چندقلو‌زایی در گفتگو  با خبرنگار خبرگزاری سلامت اظهار داشت: شیوع چندقلوزایی نسبت به گذشته در جهان و در کشور ما افزایش یافته که از جمله دلایل آن استفاده از داروهای مربوط به ناباروری است.
مدرس تصریح کرد: این داروها در واقع در زنان تخمدان را تحریک کرده که در هر ماه به جای یک تخمک 2 و یا  تعداد بیشتری تخمک آزاد کنند. این مسأله گرچه دلیل بر موفق بودن سیکل باروری نیست، ولی میزان چندقلوزایی را محتمل‌تر می‌کند.
وی افزود: در مقالات علمی ذکر شده که اگر در حین فرایند تخمک‌گذاری بیشتراز یک فولیکول یا تخمک رسیده داشته باشیم، بهتر است آن سیکل را کنسل کنیم؛ چرا که چندقلوزایی در واقع حاملگی پرخطری را در بر داشته و در سه ماهه اول میزان سقط جنین بسیار بالاست. همچنین در دو ماهه دوم و سوم احتمال زایمان زودرس نیز بیشتر است.
این متخصص زنان، زایمان و نازایی با اشاره به این‌که زنانی که حاملگی‌های چندقلویی دارند فشار خون حاملگی آنها بیشتر بوده و احتمال ابتلا به دیابت بالا نیز در آنها بیشتر است، افزود: نوزاد و جنین نیز عوارض نوزادی بیشتری را نسبت به نوزادان عادی دارند به طور کلی چندقلو‌زایی پرخطر بوده و هزینه و انرژی که سیستم بهداشتی در این زمینه باید اختصاص دهد بسیار بیشتر می‌شود. همچنین احتمال بروز صدمات برای مادر و جنین نسبت به افراد عادی چندین برابر است.
مدرس با بیان این‌که باید در درمان ناباروری اقدامات دقیقی صورت گیرد، گفت: این موضوع در کشورهای پیشرفته برای جلوگیری از چندقلوزایی مدنظرقرار گرفته و در روش درمان ناباروری به صورت IVF بر روی انتقال یک جنین از طریق افزایش کیفیت کار آزمایشگاهی تمرکز می‌شود.
وی با اشاره به این‌که زنانی که در سن بالا ازدواج کرده یا فرصت حاملگی خود را محدود می‌کنند و در سنین بالاتر باردار می‌شوند، احتمال ناباروری در آنها بیشتر است، تصریح کرد: این افراد به دلیل به کارگیری روش‌های ناباروری احتمال چندقلوزایی در آنها بیشتر می‌شود. به عبارتی احتمال چندقلوزایی در زنان با سن بالا افزایش می‌یابد.
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تأکید بر این‌که بایدکنترل‌های دقیق بر سیستم درمان ناباروری صورت گیرد، گفت: گاهی خود بیمار به صورت سر خود بنا به توصیه برخی افراد نسبت به درمان ناباروری خود اقدام کرده و داروهایی را مصرف می‌کنند که احتمال چندقلوزایی را در آنها بیشتر کرده و نیز احتمال ابتلا به سرطان تخمدان هم به دلیل ناآگاهی از دارو و دوز مصرف آن بیشتر می‌شود.
مدرس با تأکید بر این‌که زمانی که پروتکل درمان ناباروری بدون حد و مرز اجرا شود چندقلوزایی نیز افزایش می‌یابد، خاطرنشان کرد: این موضوع عوارض و هزینه‌های بهداشتی را بیشتر کرده و مرگ و میر مادران باردار را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. البته این پروتکل‌های درمانی در مراکز دانشگاهی وآموزشی به خوبی اجرا شده و در بیشتر موارد انتقال جنین در روش IVF بر اساس 2 یا 3 تخمک بوده و به ندرت تعداد بیشتری از این انتقال صورت می‌گیرد، ولی از مراکزی که به صورت آزاد و غیردانشگاهی برای درمان ناباروری اقدام می‌کنند کنترل دقیقی نبوده و آماری از آنها نیز در دسترس نیست.

کد خبرنگار: 41070

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha