کد خبر: حضور-بخش-خصوصی-در-تولید-واکسن-بدون-مساع
۲۶ بهمن ۱۳۹۴، ۱۰:۵۶

رییس انستیتوپاستورایران متذکر شد:تولید واکسن در بخش خصوصی هیچ‌گاه شکل نمی‌گیرد،مگر این‌که دولت مساعدت‌هایی داشته باشد.

 

دکتر مصطفی قانعی رییس انستیتو پاستور ایران، در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت اظهار داشت: تولید اولین نمونه سانتریفوژ در کشور در دوره تحریم‌ها بود که با تامین اعتبار از سوی معاونت تحقیقات و فناوری و اتکا به نیروی بومی، ساخت آن در داخل آغاز شد و آنطور که باید وارد بار نشد.


قانعی با بیان این‌که تولید واکسن اجزای مختلفی دارد و تنها بخشی از آن مربوط به سانتریفوژ است، افزود: طی مذاکراتی با سازمان انرژی اتمی، درخواست شد با بهره‌گیری از دانش هسته‌ای ساخت سانتریفوژ داخلی در این سازمان کلید بخورد که برای انجام آن، از اعتبارات داخلی سازمان هزینه شد و نمونه کاملی که ساخته شد هم اکنون در خط تولید انستیتو پاستور قرار دارد.


وی خاطرنشان ساخت: شاید این موضوع به ذهن خطور کند که با رفع تحریم‌ها امکان وارد کردن سانتریفوژ وجود دارد، اما سانتریفوژهای خارجی نسبت به آنچه در داخل تولید شده است حتی در شرایط فعلی نیز قابل رقابت نیست و این نشان می‌دهد زمانی که دانش فنی را توسعه دهیم، می‌توانیم خواسته های به روزی را مطرح کنیم تا در صحنه جهانی قابل رقابت باشد.


قانعی همچنین یادآور شد: البته اقدامات مشترک دیگری با همکاری سازمان انرژی اتمی انجام شده است که در اردیبهشت 95 ارائه خواهد شد و قطعا نشان از توانمندی دانشمندان ایرانی دارد. 

بنا نیست تولید تمام واکسن‌ها در پاستور انجام شود
دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان ساخت: تولید واکسن در انستیتو پاستور از قدیم انجام می‌شده و هم‌اکنون نیز ادامه دارد. بر اساس دستور رییس جمهور، برنامه‌ای برای شناسایی واکسن‌هایی که تزریق آن کمتر انجام می‌شود، تدوین گردید تا تولید آن عملی شود.


قانعی با اشاره به این‌که واکسن هموفلیز آنفلوآنزا در برنامه کشوری نبود که از سال گذشته اضافه شد، تصریح کرد: بحث دیگری درباره واکسن تزریقی فلج اطفال مطرح است که فناوری آن مشخص شده تا تولید آن در داخل انجام شود.


این مقام مسؤل متذکر شد: بنا نیست تولید تمام واکسن‌ها در پاستور انجام شود؛ بخش خصوصی در مواردی که توجیه اقتصادی دارد حضور موثری دارد.

مجموع واردات واکسن انسانی ما 15 میلیارد تومان است
رییس انستیتور پاستور ایران در رابطه با تولید واکسن‌های پنچگانه اطفال اظهار داشت: طی قراردادی که فیما بین انستیتوپاستور و شرکت برکت منعقد شد، بنا بود واردات این واکسن توسط شرکت مذکور صورت گیرد و تولید بعد از مدتی در انستیتو پاستور آغاز شود. پس از مدتی، شرکت تصمیم گرفت تولید در داخل شرکت بیوسان انجام گیرد. وزارت بهداشت نیز پیگیر است آنچه در تعهداتش بوده انجام شود.


قانعی همچنین بیان داشت: در رابطه با واکسن تزریقی فلج اطفال تحقیقی در کشور انجام نشده و تنها در قالب انتقال فناوری صورت می‌گیرد. واکسن هاری انسانی تنها در پاستور آغاز و تمام مراحل آن در داخل کشور انجام شده است.


وی با تاکید بر این‌که ایران پنجمین کشوری است که به فناوری تولید واکسن هاری انسانی دست یافته است، خاطرنشان ساخت: در دنیا مرسوم نیست هر کشوری به تولید واکسن مبادرت نماید. مجموع واردات واکسن انسانی ما 15 میلیارد تومان است. در حالی که هزینه ساخت، زیر ساخت و تولید این واکسن بالغ بر 30 میلیارد تومان است.


دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری متذکر شد: تولید واکسن در بخش خصوصی هیچ‌گاه شکل نمی‌گیرد، مگر این‌که دولت مساعدت‌هایی داشته باشد.

کد خبرنگار: 41025

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha