کد خبر: خود-بیمار-انگاری-و-کرونا
۲۵ مرداد ۱۳۹۹، ۱۰:۴۹

به گزارش گروه استان های خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا،متاسفانه در پی شیوع کرونا ویروس این اختلال شیوع بیشتری پیدا کرده است و افراد مبتلا به این اختلال، احساسات جسمی خود را تشدید و تقویت می کنند و علایم درگیری ذهنی دارند و معتقدند به کرونا مبتلا شده اند. این افراد بر احساسات بدنی خود تمرکز می کنند و آنها را سوء تعبیر می کنند. ۸۰ درصد افراد مبتلا به خود بیمار انگاری، از افسردگی رنج می برند.

در شرایط فعلی، افراد ممکن است علائمی مثل خستگی، بدن درد و کاهش انرژی را به عنوان ابتلای قطعی به کرونا تصور کنند و با وجود نتایج منفی آزمایش ها و اطمینان بخشی از سوی پزشکان باز هم اشتغال ذهنی با ابتلا به کووید ۱۹ داشته باشند.

سیر این اختلال اغلب دوره ای است و ممکن است فرد در طول چند روز یا هفته این احساس را داشته باشد که به بیماری مبتلا شده و ارتباط آشکاری بین شدت این علائم و عواملی استرس زای روانی را می توان در این افراد مشاهده کرد. برای این افراد باید معاینه های جسمی منظم و برنامه ریزی شده در نظر گرفت تا اطمینان حاصل کنند پزشک آنها را رها نکرده است.

تشویق ذهنی افراد مبتلا به خود بیمار انگاری باعث مراجعه بیش از حد آنها به مراکز درمانی در طی اپیدمی covid۱۹ می شود و ریسک ابتلا به کرونا در آنها افزایش می یابد. این افراد متاسفانه برای مراجعه به روانپزشک مقاومت می کنند، گرچه برخی از آنها از روش های کاهش اضطراب و آموزش مدارا با بیماری مزمن را قبول می کنند.

در صورت مراجعه مکرر این افراد بهتر است پزشک فرد را به روانپزشک ارجاع دهد تا با درمان این بیماری، ریسک ابتلا به covid۱۹به علت مراجعه مکرر کاهش یابد./۱۰۵

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha