کد خبر: درد-قفسه-سینه-می-تواند-کشنده-باشد
۲۴ شهریور ۱۳۹۹، ۱۷:۴۳
درد قفسه سینه می تواند کشنده باشد!

دکتر ستار جعفری متخصص داخلی و فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد بزرگسالان در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به علت دردهای قفسه سینه، اظهار کرد: اولین دلیل عمده دردهای قفسه‌های سینه به خاطر بیماری قلبی یا سکته قلبی است.

وی افزود: البته دردهای قفسه سینه می‌تواند با دلایل دیگری مانند  رفلاکس معده، آسیب‌های ریوی و مشکلات دیگر اعضای بدن هم همراه باشد.

این متخصص داخلی با بیان اینکه همیشه بر اثر شرح حال مریض علت دردهای قفسه سینه مشخص می‌شود، گفت: سن مریض در معاینات پزشکی بسیار حائز اهمیت است. پزشک بر اساس معاینات دقیق می‌تواند علت درد قفس سینه را مشخص کند.

بیماری قلبی

جعفری بیان داشت: علت دردهای قفسه سینه می‌تواند بسیار متفاوت باشد اما همیشه در دردهای قفسه سینه مهمترین علتی که باید بررسی شود، مربوط به بیماری قلبی است.

وی ادامه داد: اگر دردهای قفسه سینه به درستی بررسی نشود می‌تواند به قیمت جان مریض تمام شد.

گرفتگی عروق کرونر

این فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد بزرگسالان با اشاره به اینکه در خصوص دردهای قفسه سینه می‌تواند موضوع گرفتگی عروق کرونر و حملات قلبی هم مطرح شود، افزود: همچنین می‌تواند رفلاکس معده جزو علت‌های خیلی شایع درد قفسه سینه در تمام سنین باشد. برگشت اسید معده به داخل مری می تواند یکی از دلایل شایع درد قفسه سینه باشد.

جعفری عنوان کرد: درد قفسه سینه معمولاً علائم دیگری هم دارد. معمولاً دردهایی که قبلی باشند در حین فعالیت بیشتر احساس می‌شوند.

وی اضافه کرد: سابقه سکته، حمله قلبی، مصرف سیگار و ... باعث افزایش درد قفسه سینه در حین فعالیت و کاهش توانایی فرد می‌شوند.

این متخصص داخلی با تاکید بر اینکه در وهله اول برای دردهای قفسه سینه باید از بیمار نوار قلب گرفته شود، گفت: بر اساس اکوی قلب می‌توانیم نسبت به تشخیص بهتر اقدام کنیم.

دردهای گوارشی

جعفری بیان کرد: در دردهای گوارشی مریض عمدتاً احساس ترش کردن، سوزش قفسه سینه، سوزش سر دل را دارد و حتی ممکن است درد به هر دو طرف قفسه سینه و پشت سینه هم پخش شود. گاهی در دردهای گوارشی بیمار احساس می‌کند که چیزی در گلوی وی گیر کرده است.

وی با بیان اینکه گاهی بیمار دچار خارش و سرفه هم می‌شود، ادامه داد: گاهی بیمار به خاطر سرفه زیاد دچار حالت تهوع و استفراغ می‌شود. در بعضی مواقع امکان دارد غذا به سمت دهان هم برگردد به همین دلیل دردهای گوارشی هم می‌توانند به دردهای قفسه سینه اضافه شود.

دردهای جدار یا دیواره سینه

این متخصص داخلی با تاکید بر اینکه دردهای جدار یا دیواره سینه هم می‌توانند از دلایل دیگر دردهای قفسه سینه باشند، تصریح کرد: این نوع دردها بیشتر مربوط به ریه‎ها هستند. همچنین این دردها می‌توانند به خاطر عفونت‌ ریه و یا ذات الریه یا سینه پهلو در بدن افراد ایجاد شوند.

جعفری تاکید کرد: علائم ریوی بیشتر با علائم تب، تنگی نفس، سرفه خلط دار همراه باشد. معمولا دردهایی که با سرفه کردن بدتر می‌شود ممکن است به خاطر بیماری‌های ریوی باشد.

علت درد طرف راست سینه

وی با اشاره دردهای قفسه راست سینه، گفت: دردهای قلبی عمدتا در طرف چپ سینه احساس می‌شوند. ممکن است به خاطر دردهای قلبی شانه و بازوی چپ هم تیر بکشد اما دردهایی که معمولا در طرف راست سینه هستند احتمال اینکه به خاطر مشکلات قلبی باشند، کمتر است.

این فوق تخصص گوارش بیان داشت: پزشک در معاینات می‌تواند نسبت به تشخیص درست بیماری اقدام کند. دردهای قفسه سینه دلایل عمده‌ای دارند که حتما باید بررسی شوند.

داروهای درد قفسه سینه

جعفری در پاسخ به این سوال که استفاده از داروهای آسپرین، داروهای ترومبولیتیک، داروهای سرکوب کننده اسید و ... بدون تجویز پزشک می‌تواند به درمان درد قفسه سینه کمک کند یا خیر، تاکید کرد: داروهایی که بیماران برای درد قفسه سینه استفاده می‌کنند حتما باید با تجویز پزشک باشد. بسیاری از داروها می‌توانند عوارض بسیار خطرناکی برای بدن داشته باشند.

وی ادامه داد: داروی آسپرین جز داروهایی است که مریض می‌تواند آن را از داروخانه تهیه کند اما مصرف آن برای درد قفسه سینه درست نیست. داروهای ترومبولیتیک و رقیق کننده‌های خون جزو داروهایی هستند که حتما باید توسط پزشک به مریض داده شود.

داروهای ترومبولیتیک

این متخصص داخلی اضافه کرد: داروهای ترومبولیتیک و رقیق کننده‌های خون داروهای بسیار خطرناکی هستند که اگر مریض به صورت خودسرانه مصرف کند می‌تواند در هر قسمتی از بدن دچار خونریزی غیرعادی شود.

جعفری با تاکید بر اینکه پزشک در وهله اول باید بیماری را تشخیص دهد بعد نسبت به درمان اقدام کند، گفت: داروهای ضد لخته و یا رقیق کننده های خون حتما در بیمارستان باید برای بیمار زده شوند. این نوع داروها به خاطر اینکه تزریقی هستند بیمار خود نمی‌تواند از آنها استفاده کند.

وی یادآور شد: با آزمایش خون و معاینات مختلف باید علت اصلی درد قفسه سینه مشخص شود.

 

گفت‌وگو: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha