کد خبر: دستگاه-مایکروویو-برای-پخت-مرغ-کامل-منا
۲۹ آذر ۱۳۹۹، ۱۲:۰۵
دستگاه مایکروویو برای پخت مرغ کامل مناسب نیست

تشعشعات یونیزه پرتوهای پرانرژی هستند که می توانند باعث ایجاد تغییر در سلول های بدن انسان شوند.

بنابراین لازم است پیش از استفاده از دستگاه های مایکروویو، دستورالعمل دستگاه را به دقت مطالعه کنیم تا از قدرت مایکروویو، دمای مناسب پخت و دستورالعمل دستگاه مطلع شویم.

تنها از ظروف، در بسته بندی هایی استفاده کنیم که مخصوص مایکروویو هستند. قبل از گرم کردن، مواد غذایی را از هر بسته بندی که برای مایکروویو مناسب نیست، مانند سینی های فومی یا برخی از ظروف پلاستیکی خارج کنیم. این نوع بسته بندی ها می توانند ذوب شده یا تغییر شکل دهند و به طور بالقوه می توانند در حرارت های بالا، مواد غذایی را به ترکیبات شیمیایی مضر آلوده کنند.

ماده غذایی موردنظر را در ظرف مخصوص گذاشته و روی آن را با در مخصوص مایکروویو بپوشانیم، این عمل موجب حرارت دیدن کامل و یکنواخت ماده غذایی می شود. در این حالت شکاف کوچکی را در بالای ظرف باز بگذاریم تا بخار ایجاد شده خارج شود.

مواد غذایی را در حجم کم در داخل دستگاه قرار دهیم تا در حین فرآیند پخت و یا گرم کردن از حرارت دادن بیش از حد ماده غذایی پرهیز شود. در حین عمل پخت، غذا را چندین بار جابجا کرده و یا هم بزنیم تا از حرارت دیدن تمام نقاط ماده غذایی اطمینان حاصل شود.

هنگام گرم کردن ماده غذایی اطمینان یابیم که نقطه مرکز ماده غذایی به دمای ۷۴ درجه سانتیگراد برسد. (می توانیم برای اطمینان از عملکرد صحیح دستگاه چند مدت یک بار از دماسنج دیجیتال استفاده کنیم و دمای مرکز ماده غذایی را بررسی کنیم).

مواد غذایی را بیش از یک بار گرم نکنید و بکوشیم مقدار موردنیاز ماده غذایی را داخل مایکرویو قرار داده و مابقی را در یخچال نگهداری کنیم.

دستگاه مایکروویو برای پخت مرغ کامل و پرشده مناسب نیست، چرا که به دلیل سایز بزرگ و چگالی بالا، این دستگاه محیط مناسبی برای پخت مرغ کامل و قطعات بزرگ گوشت فراهم نمی کند. همچنین در صورت پخت قطعات کوچک تر گوشت، لازم است استخوان را قبل از پخت از گوشت جدا کنیم. برای پخت گوشت، مرغ و غذاهای دریایی بهتر است از قدرت ۵۰ درصد استفاده شود تا امکان پخت طولانی برای اطمینان از پخت کامل را فراهم کند.

برای نیم پز کردن گوشت از مایکروویو استفاده نکنیم. بهتر است گوشت را با مایکروویو یخ زادیی کرده و سپس با روش های دیگر مانند آون، گریل و یا فر اجاق گاز عمل پخت انجام شود.

«مینا زارعی»

کارشناس ارشد بهداشت و ایمنی مواد غذایی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha