کد خبر: شناسایی-مرکز-مهم-تخریب-لایه-ازون
۶ آبان ۱۳۹۷، ۱۳:۳۰

به گزارش طبنا (خبرگزاری سلامت)، تصاعد گازهای یادشده باعث شده بود تا یک حفره گسترده در لایه ازون بسته نشود و به همین منظور تلاش‌های فراوانی برای شناسایی منشا تصاعد آن آغاز شده بود.

سرانجام محققان بعد از بررسی‌های زیاد دریافتند که منشا انتشار گازهای گلخانه‌ای مذکور در استان شاندونگ کشور چین است. دانشمندان دانشگاه بریستول با بررسی دقیق تصاویر ماهواره‌ای دریافتند که انتشار گاز خطرناک تتراکلرید کربن از منطقه‌ای در کشور چین باعث تخریب لایه ازون شده است.

لایه اوزون از ساکنان کره زمین در برابر تشعشعات خطرناک ماورابنفش حفاظت می‌کند و تخریب گسترده محیط زیست در دهه‌های گذشته بخش‌هایی از لایه ازون را بسیار نازک یا تخریب کرده است.

به علت پیامدهای مرگبار انتشار گاز یادشده تولید و انتشار آن در سراسر جهان از سال 2010 ممنوع شده و این امر شرایط جو کره زمین و لایه ازون را تا حد زیادی بهبود بخشیده است. اما هنوز هم 40 هزار تن از این گاز خطرناک سالانه در جو کره زمین منتشر می‌شود و تلاش‌های زیادی برای کاستن از این مقدار در جریان است.

علاوه بر چین، کشورهایی مانند کره جنوبی، آمریکا، سوئیس و استرالیا نیز از منابع اصلی انتشار گاز تتراکلرید کربن هستند. (فارس)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha