کد خبر: عواملی-که-سبب-ریزش-پله‌های-موفقیت-دان
۲۱ آبان ۱۳۹۶، ۱۲:۱۵
دکتر اکرم پرند در گفت‌وگو با طبنا(خبرگزاری سلامت)، درباره عوامل موثر بر موفقیت دانش آموزان اظهار کرد: یادگیری فرایندی پیچیده است که ازعوامل متعددی تاثیر می‌پذیرد بنابراین ضرورت دارد که ابعاد تاثیرگذار بر آن به درستی بررسی شوند. وی با اشاره به تقسیم بندی عوامل موثر بریادگیری افزود: سلامت حسی و حرکتی از جمله مواردی است که بر یادگیری دانش‌آموزان تاثیر می‌گذارد و از آنجایی که جایگاه ورود اطلاعات اندام‌های حسی مانند چشم و گوش هستند، شنیدن و دیدن در یادگیری نقش به سزایی دارند. این روانشناس تاکید کرد: دارا بودن مهارت‌های حرکتی ظریف در مداد دست گرفتن وحرکت مناسب مداد یا خودکار روی کاغذ نقش دارد. بنابراین کودکی که مداد را شل یا خیلی سفت در دست میگیرد در روان نویسی دچار مشکل می‌شود. پرند عنوان کرد: وجود توانایی‌هایی مانند هوش، استدلال، پردازش اطلاعات حافظه، توجه، تمرکز و ادراک از جمله مدیریت زمان، منابع شناختی بسیار مهم دریادگیری هستند و باید مورد توجه قرار گیرند. وی با بیان اینکه منابع روان شناختی یکی از عوامل مهم در یادگیری وضعیت روحی روانی دانش آموزان است، گفت: مشکلات هیجانی مانند اضطراب می‌تواند بخش مهمی از توانایی‌های شناختی فرد را بلوکه کرده و فرد به دلیل اشتغال فکری و نگرانی‌های متعدد قادر به بهره گیری از توانمندی‌های شناختی خود نباشد. این روانشناس کودک و نوجوان خاطر نشان کرد: کودکان مضطرب، افسرده، وسواسی نه به دلیل ضعف در توانمندی‌های شناختی بلکه به دلیل مسائل و مشکلات هیجانی در حفظ توجه، پردازش و ثبت اطلاعات دچار مشکل می‌شود. همچنین در بازیابی اطلاعات و انجام تکالیف و امتحانات با مشکلات و دشواری‌های جدی روبه‌رو می‌شود. پرند درخصوص مشکلات رفتاری و هیجانی دانش آموزان یادآور شد: مشکلات رفتاری مانند پرخاشگری، لجبازی، نافرمانی و رفتارهای ضد اجتماعی و مشکلات هیجانی مانند اضطراب، افسردگی، ترس‌های شدید و وسواس نیز می‌توانند بر موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان تاثیر منفی برجای گذارند زیرا اغلب این کودکان دچار بیقراری و بدخلقی‌های بسیاری هستند که فضای روانی آنان را مختل و مانع بهره گیری آنان از توانمندی‌های شناختی می‌شود. وی ادامه داد: دانش‌آموزانی که مشکل رفتاری دارند اغلب مشکلات ارتباطی بسیاری پیدا می‌کنند که وقت و انرژی روانی آنان را بسیار هدر می‌دهد به این ترتیب دانش آموز فرصت کافی برای یادگیری پیدا نکرده و دچار تنش‌های مکرری می‌‌شوند. این روانشناس گفت: مشکلات گفتار و زبان نیز سبب مشکلات تحصیلی می‌شود و دانش‌آموزانی که در ادا کردن برخی حروف دچار مشکل هستند و حروف و را جابجا تلفظ می‌کنند و ناروانی در گفتار دارند معمولا در شناسایی، بیان آواها‌ و به ویژه در خواندن و نوشتن دچار مشکل می‌شوند. پرند گفت: مهم ترین ویژگی اختلال یادگیری وجود هوش نرمال و عملکرد تحصیلی ناهماهنگ است. دانش آموزان با اختلال یادگیری گروه پیچیده‌ای هستند که ناهماهنگی در توانایی‌هایشان اطرافیان آنان را گیج می‌کند و آنها ‌در برخی از حیطه‌ها‌ عملکرد بالا و در برخی عملکرد پایین دارند برای مثال ممکن است ریاضی را به خوبی یادگرفته ولی درخواندن و نوشتن با مشکلات جدی مواجه باشند. این ویژگی‌ها ‌علاوه بر افت تحصیلی به کاهش اعتماد به نفس و بروز مشکلات رفتاری نیز دامن می‌زند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha