کد خبر: فراهم-شدن-فرصت-ترانزیت-و-سرمایه‌گذاری
۲۰ آذر ۱۳۹۹، ۱۹:۲۲

به گزارش گروه اقتصاد سلامتی خبرگزاری سلامت به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، امروز ۲۰ آذرماه در مراسم افتتاحیه راه آهن خواف- هرات، گفت: امروز در تعامل کم‌نظیر و همکاری هماهنگ بین دو کشور ایران و افغانستان موفق شدیم ریل دوستی و محبت ماندگار را بین دو کشور ایران و افغانستان اجرایی و عملیاتی کنیم.

وزیر راه و شهرسازی بااعلان این که شعار «دو ملت، یک فرهنگ، یک تاریخ» شعار زیبا و ماندگاری است که در این عرصه کمک می‌کند تا همواره بتوانیم پیوندهای دوستی و همکاری دو ملت را گسترش روز افزون دهیم، در توضیح این پروژه، اعلام کرد: اجرای پروژه راه‌آهن خواف- هرات به طول ۲۲۵ کیلومتر در برنامه قرار داشت که ما ۱۴۰ کیلومتر آن را در برنامه داشتیم که امروز با فرمان روسای جمهور دو کشور ایران و افغانستان افتتاح شد. برای ۸۵ کیلومتر باقیمانده در تلاش هستیم تا با همکاری متفاوت‌تر بتوانیم از اتصال  کامل این خط، بهره‌مند شویم.

عضو کابینه دولت دوازدهم افزود: این خط ریلی قابلیت جابه‌جایی ۶میلیون تن بار در سال و یک میلیون مسافر در سال به دومین مرکز جمعیتی کشور افغانستان متصل شده است و امروز که این خط برقرار  می‌شود سهم بزرگی در ترانزیت برای کشور افغانستان و برای تبادلات بین دو کشور و تجارایران و افغانستان فراهم می‌کنیم.

اسلامی توضیح داد: در سالجاری بیش از ۱۰ میلیون تن بار ترانزیتی بین دو کشور، کشورهای منطقه و بنادر جنوبی و شمالی و کریدور شرق- غرب و شمال- جنوب تبادل شد. هدف‌گذاریبرای رسیدن به ۵۰ میلیون تن بار در سال برای ترانزیت است که در دستور کار قرار دارد و با این روش،سهم قابل‌ملاحظه‌ای در افغانستان و از طریق افغانستان و بالعکس به نقاط مختلف جهان فراهم می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بارهایی که امروز این خط ریلی با فرمان روسای جمهوری اسلامی ایران و افغانستان جابه جا می‌کنند، حکایت از استقبال فوری و کم‌نظیر افغانستان است.  از طریق این مسیر، بار ترانزیتی به اروپا جابه جا می‌شود و ما امروز می‌توانیم سهم بزرگ‌تری را در گسترش تجارت ریلی برای دو کشور فراهم کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha