عضو هیأت مدیره رادیولوژی کشور با اشاره به این‌که فعالیت مراکز رادیولوژی منوط به تائیدیه سازمان انرژی اتمی است، گفت: بر اساس قانون متخصصان زنان و زایمان به چند شرط مجاز به انجام سونوگرافی در مطب‌های خود هستند و گذراندن دوره‌های آموزشی و اخذ مدرک یکی از این شرایط است.

 

 محمود برفه‌ای در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاري سلامت در ارتباط با تعویض و تعمیر دستگاه رادیولوژی گفت: این موضوع بستگی به فرسودگی و نحوه استفاده از دستگاه دارد، ولی به طور کلی این دستگاه‌ها قیمت 300 تا 400 میلیون داشته ولی متخصصان زنان از دستگاه‌های چینی 10 تا 20 میلیونی استفاده می‌کنند لذا ممکن است نتیجه استفاده از آن چندان دقیق نباشد.

عضو هیأت مدیره رادیولوژی کشور تأکید کرد: متخصصان رادیولوژی جهت استفاده از دستگاه‌هایشان باید پروانه تأسیس، بهره‌برداری و پروانه مطب و مسئول فنی داشته باشند و در شرایط خاص از ارتفاع و متراژ مجوز استفاده از دستگاه‌ها را خواهند داشت، همچنین از سازمان انرژی اتمی، وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی باید تأییدیه دریافت کنند.

وی خاطرنشان کرد: از آنجایی که دستگاه رادیولوژی با اشعه X مرتبط است سازمان انرژی اتمی برای راه‌اندازی مؤسسه یا مطب رادیولوژی باید مجوزهای لازم را ارائه دهد.

 ‌در ارتباط با انجام سونوگرافی توسط متخصص زنان و زایمان اظهار داشت: بر اساس قانون متخصصان زنان و زایمان به چند شرط مجاز به انجام سونوگرافی در مطب‌های خود هستند و گذراندن دوره‌های آموزشی و اخذ مدرک یکی از این شرایط است.

متخصص رادیولوژی افزود: متخصصان زنان نباید در سرنسخه یا تابلوهای خود اعلام کنند که در مطب سونوگرافی انجام می‌دهند همچنین متخصصان زنان این اجازه را نداشته که بیماران پزشکان دیگر را سونوگرافی کند، همچنین این افراد هیچ مجوزی برای دریافت هزینه از بیمار ندارند.

عضو هیأت مدیره رادیولوژی کشور ادامه داد: انجام سونوگرافی یک وسیله تشخیصی برای متخصصان زنان و زایمان بوده و همچون سایر ابزارها و گوشی‌های پزشکی که برای بیمار استفاده می‌شود، نباید وجهی از بیمار دریافت شود.

وی با اشاره به این‌که انجام سونوگرافی اندیکاسیون‌های مربوط به خود را داشته و نیاز به آموزش دقیق دارد، گفت: گاهی انجام یک سونوگرافی از بیمار از انجام سی‌ تی ‌اسکن و ام‌ آر‌ آی پیچیده‌تر است.

برفه‌ای با اشاره به این‌که 2700 رادیولوژیست در سراسر کشور و حتی شهرهای کوچک وجود دارد و هیچگونه کمبودی در این زمینه وجود ندارد،‌ گفت: این  افراد پزشکان رادیولوژیست زن و مردم را شامل می‌شوند و تمام کشور را برای انجام اقدامات رادیوگرافی تحت پوشش قرار می‌دهند.

عضو هیأت مدیره رادیولوژی کشور با تأکید بر آن‌که رادیولوژیست‌ها رشته تخصصی و تشخیصی داشته، ولی متخصصان زنان تنها درمانگر هستند، گفت: نمی‌توان متخصصان زنان را به دلیل اینکه تنها در رشته زنان تخصص دارند، مجاز به انجام عمل رادیولوژی دانست چرا که در غیر اینصورت می‌توان گفت یک پزشک در کنار مطب خود داروخانه بزند خودش تشخیص دهند و به طور مثال فیزیوتراپی انجام دهد و سایر برنامه‌ها را در دست گیرد، لذا این شبکه منسجم پزشکی را از هم می‌پاشاند.

متخصص رادیولوژی گفت: در هیچ جای دنیا نیز چنین نبوده و باید به صورت تیمی پزشکان در کنار یکدیگر کار کنند، همچنین پزشکان رادیولوژیست ایران نسبت به همین پزشکان در سایر کشورها کمبودی نداشته و از لحاظ علمی برتر هستند،. همچنین تجهیزات رادیولوژی در ایران به روز است و از آخرین ورژن‌ها در این زمینه استفاده می‌شود.

 

کد خبرنگار: 41070

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha