محمدسیاح، خبرنگار مجلس طبنا (خبرگزاری سلامت)؛ نمایندگان در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی با کلیات طرح یک فوریتی اصلاح قانون بودجه سال 1397 کل کشور با 176رای موافق، 14 رای مخالف و 6 رای ممتنع از مجموع 233 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.
گفتنی است جزئیات طرح یک فوریتی اصلاح قانون بودجه سال 1397 کل کشور درباره نحوه تهاتر هزینههای اجرای آسفالت، قیراندود (ایزولاسیون)، عایقکاری و همچنین تأمین مابهالتفاوت مالی توسط کارفرما با تائید مسئولان دستگاه اجرایی استان با تحویل قیر رایگان در سقف بودجه است.
همچنین استفاده از اسناد خزانه اسلامیبرای تملک اراضی و همچنین موضوع اجازه وزارت راه و شهرسازی در خصوص رسیدگی به درخواست مالکین اعیانی نسبت به واگذاری قطعی زمینهای اجارهای 99 ساله پروژههای مسکن مهر از محورهای دیگر طرح اصلاح قانون بودجه سال 97 است که البته بررسی جزئیات این طرح به جلسات آینده مجلس موکول شد.
مخالفان لایحه بودجه چه میگویند؟
نمایندگان مخالف با کلیات طرح یک فوریتی اصلاح قانون بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور موارد مد نظر خود از قبیل معلق ماندن برخی احکام بودجه و تعیین تکلیف شدن مابهالتفاوت نرخ ارز را مطرح کردند.
غلامرضا کاتب به عنوان مخالف با کلیات طرح یک فوریتی اصلاح قانون بودجه سال 1397 کل کشور اظهار کرد: بر اساس آئیننامه نمیتوان طرح یک فوریتی را در قالب طرحهای عادی رسیدگی کنیم.
وی با بیان اینکه این امکان وجود دارد در تهاتر آسفالت برخی از موارد و پیشنهادات مغایرتهای اساسی داشته باشد و از نظر قانونی نمیتوانیم به آنها ورود کنیم، گفت: در تبصره (4) آمده بانک مرکزی جمهوری اسلامیایران مشمول مواد 4 قانون بخشی از مقررات مالی 2 مبنی بر واریز مالیات علیالحساب و سود سهام بودجه مصوب به صورت یک دوازدهم در ماه است. اگر بانک مرکزی عضو است باید این سود را پرداخت کند و نیاز به اصلاح قانون ندارد. در کجای سوابق قانونگذاری قانون دائمی را برای مدت 4 الی 5 ماه اصلاح میکنند، اصلاح این مورد نه تنها تناقض ایجاد میکند بلکه موجب آشوب میشود.
وی با اشاره به اینکه تبصره 14 اخطار اصل 75 قانون اساسی دارد، ادامه داد: 32 هزار میلیارد تومان پیشنهادی برای عوارض دهیاریها و شهرداریها را دولت در زمینه هدفمندی یارانهها مصرف کرده است، چگونه میتوان اعتبارات مصرف شده را دوباره مطرح کنیم.
علیرضا سلیمی با بیان اینکه هر چند ماه یک بار با ارائه لایحهای بودجه اصلاح میشود و این اصلاحات باعث میشود تا هیچ کس نتواند برای آینده برنامهای داشته باشد، گفت: بودجه درآمد و هزینه است، چرا دولتها کوتاهی کرده و نتوانستهاند منابع درآمدی را به درستی پیشبینی کنند.
وی با اشاره به اینکه کسری بودجه به واسطه اصلاحات، پوشش داده میشود که موجب خلق پول، بیانضباطی مالی، تورم و مشکلات فعلی کشور میشود، ادامه داد: بسیاری از موارد در این لایحه نیامده و در مورد هدفمندی دولت مواردی را پیشنهاد نکرده، در زمینه عدم وصول مالیاتها اشارهای نشده، مابهالتفاوتها ارزها یا به خزانه واریز شده است یا خیر، این موضوع باید تعیین تکلیف شود.
سلیمی با بیان اینکه بسیاری از احکام بودجه معلق مانده است، خاطر نشان کرد: تصور ما این بود که اصلاحیه، موارد مطرح شده را پوشش میدهد، در بودجه سقف 50 میلیارد را برای بخشودگی وامها داشتیم که در حال حاضر 23 میلیارد به آن اضافه شده است.
مسعود گودرزی در ادامه اظهار کرد: در وضعیتی که با مشکل پول مواجه هستیم، تهاتر بهترین راه است اما باید به مسائل فسادبرانگیز آن توجه کنیم، در زمینه هدفمندی یارانهها از منابع کم کردهایم در حالی که دغدغه دولت این است که چگونه باید پاسخگو باشد و برای پرداخت یارانهها مشکل دارد.
وی با اشاره به اینکه وابستگی به اسناد خزانه اسلامیمشکلاتی را در آینده ایجاد میکند، ادامه داد: در زمینه اشتغال در تبصره 18 ابزار نظارتی دیده نشده و تاکنون از سوی دولت گزارشی را دریافت نکردهایم.
وی خاطر نشان کرد: باید به راههای روستایی توجه بیشتری شود چراکه در گذشته نادیده گرفته شده بودند، خاطر نشان کرد: به دلیل رسیدگی ضعیف به بخش راههای روستایی موجبات کوچ به سمت شهرها فراهم شده بود.
نظر شما